اردوغان: کسانی که علیه این جمهوری اقدام می‌کنند شاهد مقابله مردم و من با خود خواهند بود

رئیس جمهور ترکیه ضمن توصیف تغییرات اخیر قانون اساسی به عنوان اصلاحاتی به تعویق افتاده ادعا کرد: مردم ترکیه در رفراندوم سال 2007 به سیستم ریاست جمهوری رای داده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در جمع مدیران محلی در آنکارا در این باره گفت: ترکیه در سال 1923 نحوه حکومت رانی خود را انتخاب کرده است.

اردوغان ادامه داد: ترکیه در سال 1923 با انتخاب رژیمی مبتنی بر جمهوری انتخاب خود را کرده است. اکنون چنین مسئله‌ای برای کشور ما وجود ندارد.

وی همچنین مدعی شد که مردم این کشور در سال 2007 نیز به نفع سیستم ریاست جمهوری رای داده‌اند. در سال 2007 رفراندومی برگزار شد که به موجب آن انتخاب مستقیم رئیس جمهور ترکیه هموار شد.

اردوغان در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: بسیار مهم است که این اصلاحات قانون اساسی که اکنون برای تایید ملت ترکیه در ماه آوریل به رفراندوم گذاشته خواهد شد انجام شود. چرا که مقدمه این اقدام 10 سال پیش صورت گرفته است.

وی افزود: کسانی که علیه این جمهوری اقدام می‌کنند شاهد مقابله مردم و من با خود خواهند بود.

رئیس جمهور ترکیه همچنین عنوان کرد: سایر کشورهایی که با سیستم ریاست جمهوری مدیریت می‌شوند شاید یک پادشاهی یا سیستم پارلمانی نیز همزمان داشته باشند.

اصلاحات قانون اساسی از زمانی که اردوغان در اوت 2014 به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته است. همچنین یک لایحه 18 بندی در ماه ژانویه از سوی پارلمان این کشور نوشته شد و با 339 رای جهت قرار گرفتن در رفراندوم که اکنون گفته می‌شود در ماه آوریل برگزار خواهد شد به تصویب رسید. این اصلاحات قدرت اجرایی را به رئیس جمهور خواهد داد.

خبرنگار: شایان دنیادیده/ منشرکننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 730905

وب گردی

وب گردی