ظریف جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی را اهدا کرد/ حیدری: خوشحالم در سینمای ایران دعوا برسر داوری است

دبیر جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه خوشحالیم که دعوا بر سر انتخاب و داوری است، خوشحالیم که در مملکتی زندگی می کنیم که در فضایی آرام و به دور از ناامنی‌های دنیای امروز، فرصت جدل‌های فرهنگی را داریم که ذات انقلاب ماست که یک انقلاب فرهنگی در حوزه فکر و اندیشه است.

به گزارش ایسکانیوز، مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار شد که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه مهمان ویژه این مراسم بود و جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی را هم اهدا کرد.
در ابتدای این مراسم، محمد حیدری، دبیر جشنواره امسال روی صحنه آمد و متنی را خواند.

حیدری گفت: این سینما ماهیت ارادت به مخاطب دارد و خوشحالیم که دعوا بر سر انتخاب و داوری است، چون در این فضا می‌توانیم بر سر موضوعات فرهنگی جدل داشته باشیم. چقدر خوشحالیم که در مملکتی زندگی می کنیم که در فضایی آرام و به دور از ناامنی‌های دنیای امروز، فرصت جدل‌های فرهنگی را داریم که این ذات انقلاب ماست تا یک انقلاب فرهنگی در حوزه فکر و اندیشه است. خوشحالیم که می‌دانیم در چه شرایطی زندگی می کنیم، دغدغه‌ها و دشواری‌های اقتصادی را باور داریم، خوشحالیم و باورمان است که سینمای ایران به این مضامین توجه جدی دارد، حتی به افراط و خطا ولی نشانی‌هایمان در سینما امید است. سینمای ایران دست مردم را می‌فشارد و بر آن بوسه می‌زند.

وی افزود: برای ما خادمان فرهنگ خوشحال‌کننده است که در خدمت این فرهنگ هستیم. سینمای ایران پلی برای فاصله ها و مرهمی برای زخم هاست. هنرمندان سینمای ایران بر زخم ها بوسه می شوند. مرحبا به این شکوه و مرحبا به این بزرگی و خوشحالیم در خدمت سینمای باشکوه ایران هستیم. جشنواره فیلم فجر مهم‌ترین و پرتلاش‌ترین واقعه فرهنگی بعد از انقلاب است که معرف فرهنگ اسلامی است. سرمایه و آموزش از آن خودش است. بیایید مهربان‌تر باشیم. افتخار می‌کنیم که تولید آرمان‌های مان برای مردم عزیز است و این سینما برای مردم موجودیت دارد، بیایید با سینما، این سرمایه بزرگ فاصله‌ها را کم کنیم.
پس از صحبت های حیدری اهدای جوایز به برندگان آغاز شد.
در بخش فیلم کوتاه؛ کاوه مظاهری سیمرغ را از آن خود کرد.
پس از اهدا این جایزه نوبت به اهدا جوایز بخش مستند رسید، در این بخش؛ سید وحید حسینی، یاسر خیر و حسام اسلامی جوایز را از آن خود کردند.
در ادامه مراسم، سیمرغ های بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر اهدا شد که در اولین بخش سیمرغ بهترین عکس اهدا شد که عکس های مریم تخت کشیان از این بخش به در خواست محمدرضا تخت کشیان، پدر مریم تخت کشیان حذف شده است؛ محمدرضا تخت کشیان از داوران بخش عکس امسال بود.
سپس جوایز بخش های چهره پردازی، جلوه های ویژه بصری، جلوه های ویژه میدانی، طراحی صحنه و لباس، صدابرداری و صداگذاری بن برندگان آن اهدا شد.
در ادامه نوید محمدزاده برای دومین سال متوالی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کرد، او پس از دریافت این جایزه گفت: سال گذشته حرفی نزدم، اما امسال می‌گویم، خیلی خوشحالم امسال این جایزه را گرفتم. اتفاقی افتاد که بعد از اعلام نامزدها شیطنت کردند و اسامی را منتشر کردند، این کار قشنگ نیست، هیئت داوری اینجا هستند که از بزرگان سینما هستند، به آن‌ها باید احترام بگذاریم. سال بعد اگر من نامزد نشوم، باز هم باید احترام بگذارم. من حالا حالاها هستم و دوست دارم روی این صحنه بیایم و این جایزه بسیار ارزشمند است و یادمان باشد که دیوار این خانه از طلاست.
پس از صحبت های نوید محمدزاده، جایزه بهترین بازیگر زن و مرد اهدا شد، در این بخش لیلا حاتمی برای فیلم " رگ خواب" و مریلا زارعی برای " زیر سقف دودی" به طور مشترک جایزه گرفتند.
محسن تنابنده هم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد.
امسال یک جایزه به نام سیمرغ بلورین استعداد درخشان اهدا شد که به لهترین فیلم اول اهدا شد، این جایزه به منیر قیدی برای فیلم " ویلایی ها" تعلق گرفت که در سالن حضور نداشت.
پس از آن علیرضا داوودنژاد جایزه ویژه هیات داوران را گرفت که پس از دریافت این جایزه از سیاست های رسانه ملی انتقاد کرد و گفت: چرا رسانه ملی به جای اینکه حمایت کند کارهایی انجام می دهد که جو متشنج شود. این سوال بک جواب ساده دارد؛ وقتی رسانه ملی فیلم های ما را نمی خرد و تبلیغ نمی کند و غرق در فیلم های هالیوودی شده است چرا توقع دارید قدر سینمای ما را بداند، امیدوارم موضع خصمانه و دشمنانه رسانه ملی با سینما به پایان برسد.
پس از صحبت های علیرضا داوودنژاد، جوایز بهترین کارگردانی و بهترین فیلم اهدا شد.
نکته جالب این است که " ماجرای نیمروز" که تنها در بخش های بهترین طراحی صحنه و لباس سیمرغ گرفته بود، جایزه بهترین فیلم را به دست آورد، این فیلم جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی و از نگاه تماشاگران را هم به دست آورد.
در هنگام اهدای جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی، محمدجواد ظریف، علی ربیعی، حسین فریدون، معصومه ابتکار، محمد حیدری و حجت الله ایوبی به روی صحنه آمدند، ظریف نام برنده این بخش را اعلام کرد.
در بخش بهترین فیلم از نگاه مردمی، دو فیلم " خوب، بد، جلف" و " آباجان" دیپلم افتخار دریافت کردند.
منوچهر شاهسواری که برای اعلام اسامی فیلم های منتخب مردم به روی صحنه آمده بود، گفت: تا ۶ صبح امروز جمع‌آوری آرای تماشاگران ادامه داشته و سه فیلم را در این بخش معرفی می‌کنند. از دو فیلم تقدیر می‌شود و یک فیلم سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را دریافت می‌کند.
شاهسواری تاکید کرد: به عنوان امانت‌دار رای مردم در این رای‌گیری‌ها بودیم و با اینکه انواع ناسزاها را در این مسیر شنیده‌ایم اما نه حرفی زده‌ایم و نخواهیم زد. همچنین از روز شنبه هر کدام از تهیه‌کننده‌ها که خواستند برای دریافت اطلاعات آرا در خانه سینما میتوانند حضور پیدا کنند.

خبرنگار: معصومه رضایی/ انتشاردهنده: آرش بشیری

کد خبر: 730960

وب گردی

وب گردی