شهر دانایی باشگاه پژوهشگران  دانایی محور،رسانایی محور و فناوری محور خواهد بود

اولین همایش ملی فناوری در مهندسی کاربردی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، کریم زارع ریاست باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره)، شهدای انقلاب و مدافعین حرم گفت: افتخار ما این است که جوانترین افراد نخبه از مرد و زن کشور در باشگاه پژوهشگران عضو هستند.

وی افزود: پس از رحلت یار امام و رهبری حضرت آیت الله هاشمی(ره) تمام سعی خود را در حفظ میراث ایشان که دانشگاه آزاد اسلامی است مبذول خواهیم داشت. همان طور که ایت الله هاشمی تاکید داشتند« باشگاه باید پلی میان دانشگاه،صنعت و خدمات باشد»و مقام معظم رهبری نیز فرمودند« اگر امکانات سخت افزاری و نرم افزارهای را برای نخبگان کشور مهیا کنیم آنها خواهند درخشید.»

وی افزود: امام راحل(ره) همواره تاکید داشتند « کاری کنید تا از کشورهای دیگر برای ادامه تحصیل به کشور بیایند». بر اساس سخن امام(ره) ما هنوز در آغاز راه هستیم و راه طولانی را برای رسیدن به مقصود باید طی کنیم.

زارع خاطر نشان کرد: عنوان سخنرانی امروز توجه به نقاط و چشم انداز های نو در فعالیت های برجسته باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان است که بر این اساس شرایط را برای افرادی که مایل به درخشش در این زمینه هستند، فراهم می کنیم.

وی با اشاره به این موضوع که از زمان مدیریتش تغییراتی در صندوق باشگاه پژوهشگران دانشگاه شکل گرفت ادامه داد: این تغییرات در آیین نامه ها اعمال شد که بر اساس آن صندوق حمایت از باشگاه که در گذشته فعال نبود ،کار خود را آغاز کرد. در واقع این تغییر منجر به حمایت از نخبگان کشور به صورت مجزا و ویژه شد. لازم به ذکر است که خدمت ما باید در راستای کمک به نخبگان باشد هرچند که این کمک به ظاهر کوچک و ناچیز باشد زیرا ما به دنبال پرورش ملاصدرا ها، رازی ها و شخصیت های بزرگ کشورمان هستیم تا با میدان دادن به آنها موجبات درخششان را فراهم آوریم.

وی از سومین مولفه انقلاب صنعتی سخن گفت و خاطرنشان کرد: بر این اساس مولفه های صنعتی،مهندسی ژنتیک، مهندسی انرژی و غیره مورد توجه باشگاه قرار گرفته اند.همچنین با رویکرد ایجاد شهر دانایی و فناوری بین المللی که دانایی محور،رسانایی محور و فناوری محور است قرارداد هایی را با یکی از واحد های دانشگاه آزاد اسلامی منعقد و کار را شروع کرده ایم.

وی افزود: این طرح در تمام شهرک های شفا دانشگاه آزاد که با دستور دکتر میرزاده رییس عالی دانشگاه ساخته خواهد شد جایگاه ویژه ای برای خدمات رسانی خواهد داشت. بعلاوه این شهر ۱۴محور دارد که یکی از آنها عابر محور بودن به معنی تبدیل هر چیز قابل استفاده به انرژی پاک است تا به این ترتیب الگویی برای کشورمان،منطقه و جهان باشیم. همچنین برنامه این شهر تا سال ۱۴۱۴در برنامه باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود.

وی تاکید کرد: رابطه باشگاه با شهر مجازی دانایی بحث جدیدی است که از ساها، شفا و سیکاپ در راه رسیدن به مطلوب استفاده می شود.

علی اصغر جعفری عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی و استاد تمام دانشکده مدیریت در ادامه مراسم ضمن قدردانی از فعالیت های ارزشمند دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ۳کارکرذ مهم دانشگاه ها از نگاه یونسکو که بخش علم و فناوری سازمان ملل است شامل: تولید دانش(پژوهش)٬ انتقال دانش (آموزش)و اشاعه و نشر دانش(خدمات) می شود.

وی افزود: در واقع تحقق و آموزش در کل باید جهت دار و هدفمند باشد تا بتواند درخدمت مملکت قرار گیرد و چرخ اقتصاد کشور را بچرخاند.

وی از اهمیت پژوهش سخن گفت و ادامه داد: پژوهش نیروی محرک در تمام حوزه ها، معلول ذهن پرسشگر انسان، عامل افزایش بازده و تولید علم است. کار پژوهشی در مرحله اول در دانشگاه ها توسط دانشجویان و اساتید به عنوان استاد راهنما انجام می شود. در واقع یک کار پژوهشی با آموزش شروع و با پژوهش خاتمه می یابد.


جعفری عنوان کرد: در دوران کارشناسی هدف پروژه های دانشجویی این است که بعد از گذراندن تعداد واحدهای مشخص قابلیت حل مسئله و طراحی را داشته باشند ،این موضوع در دوران کارشناسی ارشد یک پله بالاتر می رود و دانشجو باید بتواند یک حرف جدید را به علم اضافه کرده و به نوعی نوآوری انجام دهد.در نهایت در مقطع دکتری انتظار می رود تا با ارائه۲_۳مقاله بین المللی معتبر، تولید علم کند و در جهان بتواند سر و صدا کند.

وی با بیان اینکه همواره این سوال مطرح است که پژوهش باید کدام جنبه علمی داشته باشد یا صنعتی یادآور شد: هیچ تناقضی بین پژوهش علمی و پژوهش صنعتی وجود ندارد و هر تحقیقی به این حلقه علم بین المللی وصل است و چه بهتر که این حلقه در کشور خودمان شناخته و مورد استفاده قرار گیرد.


عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی با اشاره به این موضوع که مدرک یک فرآیند علمی، مقاله است گفت: با توجه به سیر صعودی منابع اسکوپوس و ISI ، میزان رشد مقالات ما در دنیا اول است که موجب افتخار ماست. همچنین در منطقه کشور ترکیه در تولید مقالات رقیب ما محسوب می شود که در برخی از سال ها از ما جلوتر بوده اما خوشبختانه در ماه های اخیر ما رتبه اول را در منطقه داریم.

وی با تاکید بر این نکته که بین پژوهش علمی و صنعتی تناقضی دیده نمی شود ادامه داد: متاسفانه در کشور ما ارتباط دانشگاه با صنعت کم است. واقعیت این است که در ایجاد صنعت دانشگاه های ما نقش کلیدی را بازی می کنند در واقع تمام محصولات اول در دانشگاه ها تولید شده و سپس به کارخانه ها می رود. در همین راستا سهیم شدن مراکز صنعتی با دانشگاه ها می تواند بسیار موثر واقع شود و با اتکا به اقتصاد ملی به دور از احتیاج به کشور بیگانه قدر یکدیگر را بدانند.

200/202

خبرنگار: ناهید سمیعی/منتشرکننده: محمدجواد آخوندی

کد خبر: 730971

وب گردی

وب گردی