تشکیل کمیته تعیین تکلیف ساختمان‌های ناامن پایتخت/هشداردر مورد فرسودگی سینماها و بیمارستان‌ها

نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از تشکیل کمیته‌ای متشکل از شهرداری، سازمان نظام مهندسی و قوه قضائیه برای شناسایی و ایمن سازی ساختمان‌های ناایمن شهر خبرداد و گفت: در غیر این صورت تمامی اقدامات شعاری خواهند بود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، محمد مهدی تندگویان با بیان اینکه تعداد ساختمان‌هایی که به مانند پلاسکو شرایط خاصی دارند و ناامن هستند تقریبا مشخص است گفت: متاسفانه یا مالکان این ساختمان‌ها نهادها و وزارتخانه‌های دولتی یا متعلق به بخش خصوصی هستند.

وی با بیان اینکه کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران بارها در خصوص ناامن بودن این گونه ساختمان‌های شهر به سازمان نظام فنی و مهندسی و همچنین شهرداری نامه زده است گفت: عمر بسیاری از سازه‌هایی که مردم از آن بهره برداری می‌کنند به مانند سینماها، بیمارستان‌ها، تالارهای دانشگاه تهران و ... بیش از 60 الی 70 سال است و باید این ساختمان‌ها، تعیین تکلیف شوند.

تندگویان با بیان اینکه شهرداری در مقام ارائه اخطار است و ممکن است مالک خصوصی یا مالک دولتی این اخطارها را قبول نکرده و در راستای اصلاح امور اقدام نکند گفت: باید کمیته مشترکی بین شهرداری، سازمان نظام فنی و مهندسی و قوه قضاییه شکل گیرد که اقدامات قبل، حین و بعد ساختمان‌ها از نظر ایمنی را بررسی کند.

وی با بیان اینکه بر اساس این پیشنهاد، تشخیص سازه ناایمن با شهرداری نظارت بر حسن انجام اقدامات ایمن سازی و تاییدیه آن با سازمان نظام فنی و مهندسی و در صورت عدم تمکین به قانون اخطار و پلمب با قوه قضاییه است گفت: قوه قضاییه باید به طور 100 درصد کنار شهرداری بایستد و اجازه فک پلمب تا زمانی که سازمان نظام مهندسی تاییدیه ایمنی را صادر نکرده، ندهد و تنها در این صورت است که سازه‌های شهر ایمن می‌شوند و اگر اتفاقی رخ دهد مقصر مشخص است.

نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه امروز شاهد هستیم که شهرداری مانع فعالیت یک ملک ناایمن می‌شود اما قوه قضاییه نسبت به فک پلمب اقدام می‌کند و سازمان نظام مهندسی نیز به مکاتبات پاسخ نمی‌دهد، گفت: به عنوان مثال می‌توان به مجتمع تجارت جهانی فردوسی اشاره کرد که این سازه ناایمن تشخیص داده شد اما مالک توانست بر علیه شهردار منطقه 12 حکم از قوه قضاییه بگیرد و این رفتارهای ضد و نقیض جای سوال است.

تندگویان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید در قوانین مالکیت سرقفلی و کسب و پیشه، تجدید نظر کنیم گفت: اینکه مالکی مغازه‌هایش را به صورت سرقفلی به افراد و اشخاص متعدد واگذار کند اما هیچ مسئولیتی در قبال ایمنی ملکش نپذیرد، مورد قبول نیست و عملا قانون در این زمینه دچار خلأ و نواقصی است به گونه‌ای که تصور کنید مالک یک ملکی جان خود را از دست بدهد و ورثه‌ای نیز نداشته باشد و در این میان قانون تعیین تکلیفی در این زمینه نکرده و بسیاری از موضوعات را پیش بینی نکرده است که باید این خلاء‌ها رفع شوند.

وی با بیان اینکه باید کمیته مشترک ایجاد شود تا در زمینه ایمنی ساختمان‌های شهر چاره‌ای بیندیشند، گفت: نباید در ذهن افراد تصوری ایجاد شود مبنی بر اینکه شهرداری و ... در آستانه شب عید و خریدهای نوروزی می‌خواهد، مانع از فعالیت اقتصادی آنها شود بلکه پیشنهاد می‌شود با تعیین یک تاریخ معین به عنوان مثال تا 20 فروردین که بازار رونق دارد، کسبه با رعایت ایمنی به فعالیت خود ادامه دهند اما پس از این تاریخ هر کسبه‌ای اعم از مالک یا سرقفلی و ... نسبت به رفع موارد ناایمن سازه خود اقدام نکرد نسبت به پلمب آن و جلوگیری از فعالیت اقتصادی اقدام شود.

تندگویان با بیان اینکه باید فکری نیز به حال اماکن عمومی فرسوده کرد گفت: تصور کنید اگر تالار ابوریحان دانشگاه تهران یا یک سینمای قدیمی به یک دفعه دچار حادثه و تخریب شود چه اتفاقی می‌افتد؟ و این در حالیست که عمر سازه بسیاری از مکان‌های عمومی تمام شده است و لازم است تا یک کمیته مشترک ایجاد شده و با همکاری دولت و قوه قضاییه اقدامات موثری انجام دهیم در غیر اینصورت هر گونه اقدام انجام شده در راستای ایمن سازی شعاری و ابتر خواهد بود.

دریافت کننده و انتشار دهنده:نیوشا یعقوبی

701

کد خبر: 731010

وب گردی

وب گردی