برگزاری جشن پیروزی انقلاب در جاکارتا/ وزیر اندونزیایی: برجام فرصتی برای توسعه مناسبات

جشن سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پنجشنبه شب با حضور مقامات بلندپایه دولتی و نظامی اندونزی و سفرا و دیپلمات های خارجی مقیم در جاکارتا پایتخت اندونزی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز در این آیین اندیشمندان اندونزیایی، فعالان حوزه اقتصادی و بانکی، مقامات نفتی و انرژی این کشور جنوب شرق آسیا، اصحاب رسانه، علما، مقامات عالی رتبه ارتش اندونزی و ایرانیان مقیم جاکارتا حضور داشتند.
'صوفیان جلیل' وزیر مدیریت اراضی اندونزی، 'علوی شهاب' نماینده ویژه رئیس جمهوری اندونزی در امور خاورمیانه، 'عبدالرحمن محمد فاخر' قائم مقام وزیر امورخارجه، قائم مقام وزارت توانمندسازی زنان و حمایت از کودکان، 'آگوس هرمانتو' نائب رئیس مجلس نمایندگان اندونزی، 'فاروق محمد' نائب رئیس مجلس نمایندگان مناطق، معاون رئیس پلیس اندونزی، 'لائوده شریف' نائب رئیس کمیسیون مبارزه با فساد مالی، معاون آسیا و افریقای وزارت امورخارجه، معاون تشریفات و‌ کنسولی وزارت خارجه و رئیس دانشگاه اندونزی از جمله میهمانان ویژه جشن سالگرد انقلاب اسلامی در جاکارتا بودند.
'ولی الله محمدی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در جاکارتا در این مراسم پیروزی انقلاب اسلامی را یکی از شگفت‌ آورترین و تأثیرگذارترین رخدادهای جهان معاصر توصیف کرد که نشاد دهنده چگونگی تأثیرگذاری مردم در تعیین سرنوشت خویش به طریقی مسالمت ‌آمیز بود.
وی به فشارهای تبعیض‌ آمیز و نادرست و تحریم‌های یک‌ جانبه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران در سال های گذشته اشاره کرد و گفت که این اقدامات ظالمانه علیه ایران موجب شد مردم ایران با انگیزه و روحیه بیشتر در مسیر توسعه کشورشان تلاش کنند که ثمره این تلاش توسعه و پیشرفت و دستیابی به توانایی‌های وسیع علمی و فن ‌آوری از سوی مردم ایران است.
بلندپایه ترین دیپلمات ایران در اندونزی با اشاره به دستاوردهای مختلف کشورمان در حوزه های مختلف علمی و صنعتی به فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران اشاره کرد و گفت: توانایی‌ های صلح‌ آمیز هسته ‌ای ایران یکی از دستاوردهای علمی ایران است که به رغم ماهیت صلح‌ آمیز آن، غرب در تبلیغات نادرست خود به صورت غیرواقعی آن را مشکلی در روابط بین‌ الملل جلوه داد.
وی گفت: این روند نادرست و تبلیغاتی موجب تشدید تحریم‌ ها علیه کشورمان شد، ولی ایران با توجه به اتکاء به حمایت مردمی و نگاه اعتدالی و مسالمت جویانه توانست بر این معضل ساختگی فائق آمده و نمونه موفقی از رویکرد مردمی و اعتدال و منطق را در حوزه روابط بین‌الملل ایجاد کند.
محمدی، گفت وگوهای جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5 را براساس همین نگاه درست و آمیخته بر حفظ منافع ملی دانست که در عین ایجاد اعتماد برای نگرانی‌ های احتمالی، توانست به برجام منجر شود.
وی گفت که برجام نیز در سایه ایجاد تعهدات دوطرفه، بحران ساختگی را رفع و حق جمهوری اسلامی ایران برای داشتن توانایی غنی سازی هسته‌ ای را به رسمیت شناخت.
سفیر کشورمان در اندونزی با تاکید بر اینکه در فضای پس از برجام، جهان امروز همکاری و تعامل با ایران در همه زمینه‌ ها را جدی ‌تر دنبال می‌ کند، تصریح کرد: در طول یک سال گذشته ده‌ها قرارداد و توافقات مهم اقتصادی، صنعتی، سرمایه‌ گذاری، نفتی و تجاری میان ایران و کشورهای مختلف و شرکت های بزرگ جهان منعقد شده است.
وی با اشاره به ثبات و امنیت ایران در منطقه پر از ناامنی و درگیری، سیاست جمهوری اسلامی ایران برای همکاری و توسعه روابط با کشورهای منطقه، اسلامی و به ویژه همسایگان مورد تاکید قرار داد.
محمدی بر همکاری کشورمان با کشورهای حهان برای برقراری صلح در منطقه و مبارزه با تروریسم و افراطی گری تاکید کرد.
وی اعلام کرد که ایران به عنوان یک کشور آرام و با ثبات فرصت خوبی برای همکاری اقتصادی و سرمایه گذاری است.
سفیر ایران در بخش دیگری از سخنانش به تشریح آخرین تحولات در روابط دو جانبه میان ایران و اندونزی پرداخت و با اشاره به اینکه روابط دو کشور همواره از ثبات و دوستی و تعامل مثبت برخوردار بوده است، تصریح کرد: در سالیان اخیر، به ‌ویژه در دوران پسابرجام، زمینه‌ های کاری و تعامل دو کشور، حرکتی مثبت و رو به افزایش را نشان می‌ دهد.
وی گفت: سال گذشته، شاهد تحولات زیادی در روابط و همکاری‌ های دو کشور بودیم، کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور برگزار و قراردادهای مهمی میان دو کشور منعقد شد، ضمن اینکه هیات‌های عالی ‌رتبه ‌ای میان دو کشور تبادل شد.
محمدی سفر اخیر 'جوکو ویدودو' رئیس جمهوری اندونزی به تهران و ملاقات‌ها و گفت وگوهای خوب و موفق رهبران دو کشور در تهران و دیگر مقامات را مورد اشاره قرار داد و گفت که این دیدار و رایزنی ها عرصه‌ های نوینی در همکاری میان دو کشور گشود که می‌ تواند افق همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اندونزی را روشن‌ تر کند.
وی با اطمینان گفت که همکاری های فیمابین در سایه نگرش معتدل و نزدیک دو کشور توسعه خواهد یافت. مسیر حرکت ایران و اندونزی مبتنی بر نگاه مشترک اعتدال و اسلام رحمه اللعالمین روندی رو به رشد را طی خواهد کرد.
'صوفیان جلیل' وزیر مدیریت اراضی اندونزی نیز در ادامه از جانب دولت کشورش سخنرانی کرد و ضمن تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به دولت و مردم ایران، چشم انداز توسعه روابط دوجانبه را تشریح کرد.
وی گفت که به رغم کاهش میزان روابط اقتصادی دو کشور در سال های گذشته، اندونزی و ایران در تلاش هستند با بهره جستن از قابلیت های یکدیگر به ویژه در حوزه های کلیدی مانند انرژی، نفت و گاز، برق، علوم و فناوری، کشاورزی و ... سطح تعاملات اقتصادی دوجانبه را به میزان گذشته بازگردانده و آنرا توسعه دهند.
وی از برجام به عنوان فرصتی برای توسعه مناسبات میان دو کشور در حوزه های مختلف یاد کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره به عنوان یک کشور دوست و شریک استراتژیک برای جمهوری اندونزی محسوب می شود و بسیار خوشبین هستیم در سال های آتی شاهد گسترش هرچه بیشتر روابط بین دو کشور باشیم.
وزیر اندونزیایی همچنین بر روابط و همکاری های خوب دو کشور در سازمان ها، مجامع و کنفرانس های جهانی و بین المللی تاکید کرد.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی

کد خبر: 731020

وب گردی

وب گردی