توصیه های دبیر کانون هلال احمر واحد همدان برای مقابله با حریق ساختمان ها

دبیر کانون هلال احمر دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در پی حادثه پلاسکو توضیحات لازم را در زمینه چگونگی ارائه خدمات امدادی برای هموطنان در شرایطی مشابه ارائه کرد.

سید احسان نوربخش بروجردیان در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز در زمینه مسائل آموزشی به دانشجویان کانون هلال احمر گفت: حادثه پلاسکو حادثه ای تلخ و ناگوار بود و کشورعزیزمان قهرمانان خود را از دست داد، افرادی که آتش را به جان خریدند تا از جان و مال مردم محافظت کنند و لازم است این حادثه را به ملت عزیزمان و خانواده بزرگوار شهدای ایثار گر تسلیت عرض کنم.

وی ادامه داد: امیدوارم چنین حوادث ناگواری بار دیگر در کشورمان رخ ندهد اما در صورت وقوع این دست از حوادث لازم است مردم عادی آمادگی لازم را داشته باشند و بدانند در چنین شرایطی باید چه کار کنند در این هشدارها و در اولین مرحله مردم باید پس از مشاهده حریق در هر مکان و نقطه ای، بلافاصله آتش نشانی و اورژانس را در جریان حادثه قرار دهند.
دبیر کانون هلال احمر دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان گفت: هنگامی که با حریق مواجه شدید لازم است بر استرس خود غلبه کرده و خونسردی خود را حفظ کنید و سعی کنید با وسایلی که در دسترستان است آتش را خاموش کنید. در صورتی که آتش سوزی گسترده بود و اقدامات شما برای خاموش کردن آن موثر واقع نشد باید در درجه اول به یاد داشته باشید سلامتتان در اولویت قرار دارد.

وی اضافه کرد: سعی کنید در اولین اقدام کنتور برق را قطع کنید و به خاطر داشته باشید به هیچ عنوان نباید برای خاموش کردن اتصالات برقی از آب استفاده کرد .همچنین تا رسیدن ماموران آتش نشانی سعی کنید مصدومان و افراد مسن را از محل وقوع حریق دور کرده و در صورت امکان آن ها را به خارج از محل حادثه انتقال دهید.

نوربخش افزود:اگر پنجره ها و درب های محل حریق در دسترس شماست آن را فورا ببندید تا دود و حرارت به محیط های مجاور سرایت نکند.همچنین لازم است مسیرهایی که به محل آتش سوزی منتهی می شود را از وسایل اضافه تخلیه کنید تا راه برای آتش نشانان باز باشد.
وی بیان کرد: در صورتی که در محل حادثه گرفتار شده بودید پارچه و یا دستمال مرطوبی را روی دهان و بینی قرار دهید تا مانع ورود دود به مجاری تنفسی خود شوید با توجه به اینکه دود و هوای گرم از هوای عادی سبک تر است بهتر است درازکش حرکت کنید و دستتان را جلوی سر خود بگیرید تا بتوانید موانع را احساس کنید و درصورتی که از پله ها استفاده می کنید خود را نزدیک دیوار نگهدارید و عقب عقب پائین بروید و با پای خود یکایک پله ها را احساس کنید.

دبیر کانون هلال احمر دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان گفت: اگر در جریان خاموش کردن حریق با فردی روبرو شدید که بیهوش شده بود تا آمدن ماموران امداد و نجات لازم است آن فرد را به هنگام حرکت دادن به طرف پشت برگردانیده و مچ های او را به هم ببندید سپس دو زانو نشسته و سر خود را داخل شکافی که با مچ های شخص بیهوش تشکیل شده قرار دهید و به طور درازکش وی را با خود بکشید.

وی افزود: در صورتی که شخصی دچار آتش سوزی شده باشد لازم است وی را در یک پتو و یا پرده بپیچانید و او را با خود به زمین انداخته و بغلتانید.توجه داشته باشید هرگز اجازه ندهید که شخص درحال ایستاده بماند، زیرا شعله ها به طرف بالا زبانه کشیده و در صورت و مجاری تنفسی سوختگی ایجاد خواهد کرد.
نوربخش در پایان تاکید کرد: در صورت حضور ماموران سازمان آتش نشانی لازم است همکاری لازم با مسئولان سازمان آتش نشانی را داشته باشید و اقدامات خودسرانه انجام ندهید و به خاطر بسپارید که هرگونه بی احتیاطی ممکن است زندگی خود و همسایگانتان را به خطر بیاندازد.

خبرنگار:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده:زهره حاجبان

701/700

کد خبر: 731146

وب گردی

وب گردی