سالگرد انقلاب اسلامی در آستانه با حضور مقامات قزاقستان

سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در قزاقستان با حضور معاون وزیرخارجه قزاقستان، سفرا و روسای نمایندگی‌های سیاسی و سازمان‌های بین المللی، وابسته‌های نظامی و همچنین ایرانیان مقیم این کشور در آستانه برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، مجتبی دمیرچی‌لو سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان بابیان اینکه مردم ایران در ۳۸ سال گذشته با اتخاذ سیاستی مستقل و با اتکاء به توان داخلی به دستاوردهای بزرگی در عرصه‌های داخلی و خارجی داشته‌اند افزود: در این راه دشوار با مشکلات و موانع زیادی از جمله جنگ تحمیلی هشت ساله، تحریم‌های همه جانبه و اتهامات واهی زیادی مواجه شده و بخش اعظم آنها را با موفقیت پشت سرگذاشته و به پشتوانه حمایت‌های مردمی و استقلال در سیاست خارجی، اکنون ایران کشوری است با ثبات، پیشرو و پویا.
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با هدف حفظ استقلال، تمامیت ارضی، تامین امنیت ملی، ارتقای رفاه و نیل به توسعه پایدار به عنوان عضوی موثر و مسئول در جامعه بین المللی به دنبال توسعه مناسبات مبتنی بر احترام متقابل و حقوق برابر با همه کشورهای جهان است. در این راستا توسعه همکاری‌ها با کشورهای همسایه از جمله قزاقستان حائز اهمیت ویژه‌ای است.

دمیرچی‌لو در بخش دیگری از سخنان خود روابط جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان را روابطی مثال‌زدنی خواند که با اتکاء به اشتراکات زیاد تاریخی، فرهنگی و دینی، همسویی منافع و مواضع دو کشور در بسیاری از مسایل منطقه‌ای و جهانی و همچنین تکمیلی اقتصادی روند رو به رشدی دارد.
ژنیس قاسم بیک وزیر سرمایه‌گذاری و توسعه قزاقستان هم که ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را بر عهده دارد، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک شریک تجاری و اقتصادی مهم و استراتژیک برای قزاقستان یاد کرد.
این وزیر قزاقستانی گفت: در سه سال گذشته، همکاری‌های دو کشور افزایش قابل توجه‌ای یافته است. سفر نظربایف رئیس جمهور قزاقستان به ایران در آپریل ۲۰۱۶ و سفر روحانی به قزاقستان در دسامبر ۲۰۱۶ نشانگر سطح بالایی از همکاری‌های دو کشور است.
وی با اشاره به روند رو به افزایش تجارت، سرمایه گذاری، حمل و نقل، کشاورزی، صنایع معدنی، فلزی، تاکید کرد که ظرفیت‌های زیادی برای ارتقای همکاری اقتصادی بین دو کشور وجود دارد.
برگزاری نمایشگاه صنایع دستی ایران و نمایش فیلمی از جاذبه‌های گردشگری ایران از دیگر برنامه‌های جنبی این مراسم بود که مورد توجه حضار قرار گرفت.

خبرنگار: راضیه فراهانی/ انتشاردهنده: فاطمه سرلک

کد خبر: 731153

وب گردی

وب گردی