گوترش در اولین سفرش به آنکارا چه گفت؟

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به بزرگی بحران پناهجویان خواستار مسؤلیت‌پذیری اثرگذار در حمایت از آوارگان و تامین سرپناه آنها شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری سازمان ملل، آنتونیو گوترش در کنفرانس خبری مشترک با بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه گفت: زمان آن است که از همه برای مسؤولیت پذیری کامل درخواست کنیم. وقتی می‌بینیم مرزها بسیاری بسته هستند و وقتی می‌بینیم بسیاری از مسؤولیت‌هایشان گریزانند،‌ باید درخواست کنیم که کشورها و نهاد در پذیرش این مسؤولیت سهیم باشند و اطمینان حاصل کنند که برنامه حفاظت از پناهجویان بین‌المللی رعایت می‌شود.

گوترش در آنکارا تاکید کرد: در درجه اول باید از کشورهای حامی پناهجویان و جوامع آنها حمایت کنیم. باید تدابیری بیندیشیم که هم از جمعیت پناهجویان و هم کشورهای میزبان حمایت کافی به عمل آید.

به گفته او، نکته دوم مسؤولیت‌پذیری کشورها در اسکان مجدد پناهجویان است چرا که حفاظت از آنها نه تنها بر عهده همسایگان کشورهای بحران زده است بلکه یک مسؤولیت مشترک بر عهده جامعه بین‌المللی است.

گوترش در اولین سفرش به آنکارا همچنین از دولت و ملت ترکیه برای حمایت انسان‌دوستانه از مردم سوریه و نیز پناهجویان سایر نقاط جهان قدردانی کرد.

او همچنین با تشکر از ترکیه به دلیل ایفای نقش در کنفرانس آستانه درباره سوریه گفت:‌ نقشی که ترکیه ایفا کرد، از نظر ما بسیار مثبت بود و احتمال دارد که این گفت‌وگو به مذاکرات ژنو ختم شود و در آنجا ابعاد راه‌حل سیاسی در محوریت قرار بگیرد.

او با تاکید بر حل سیاسی بحران سوریه لزوم مشارکت تمامی گروها در نشست آتی ژنو را ضروری دانست.

دبیرکل سازمان ملل متحد در ادامه خاطرنشان کرد که ترکیه یکی از قدرت‌ها در کنفرانس قبرس برای اتحاد مجدد است که تحت حمایت سازمان ملل برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی قرار است امروز (شنبه) با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دیدار کند و بعد از آن به عربستان سفر کرده و با پادشاه و ولیعهد عربستان در ریاض دیداری داشته باشد.

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی/انتشار دهنده: فاطمه سرلک

کد خبر: 731196

وب گردی

وب گردی