«مرزهای عقلانیت»  ماکس وبر منتشر شد

«مرزهای عقلانیت» رساله‌ای درباره اندیشه اجتماعی و اخلاقی ماکس وبر، با ترجمه شهناز مسمی‌پرست منتشر شد.

به گزارش ایسکانیوز براساس خبر دریافتی، اندیشه‌های وبر درباره عقلانیت در مرکز کار جامعه‌ شناختی و نیز در مرکز چشم‌انداز اخلاقی او قرار دارند. اما این اندیشه‌ها نه به‌سادگی در دسترس‌اند و نه به‌سادگی قابل فهم؛ بعضاً به این علت که وبر هرگز آن‌ها را نظام‌مند نکرد، یا به این علت که با آثار او معمولاً‌ به صورت تکه‌تکه برخورد شده و آثارش به‌ ندرت در تمامیتش مورد بررسی قرار گرفته است. قصد این کتاب بازسازی بحث عقلانیت، عقل‌گرایی و عقلانی‌شدن به شکلی نظام‌مند است تا تاثیر متقابل عمیق و مبهم میان کار جامعه‌شناختی و دیدگاه اخلاقی وی را روشن کند.

راجرز بروبیکر، نویسنده این کتاب، وبر را به‌ مثابه متفکر معاصر ما تفسیر می‌کند که کارش سرتاسر مسئله مدرنیته را وحدت و انسجام می‌دهد. «مسئلۀ مدرنیته» شامل مسئلۀ تاریخی خاستگاه مدرنیته، مسئلۀ جامعه‌شناختی ویژگی‌های منحصربه‌فرد ریخت فرهنگی و نهادی مدرن، و مسئلۀ اخلاقی چگونه‌ راه‌بردن یک زندگی معنادار و ارزشمند در عصر مدرن است. هدف بروبیکر این است که تشخیص و تحلیل جامعه‌شناختی و اخلاقی وبر را از مدرنیته بکاود.

گفتنی است، بروبیکر استاد جامعه‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا در لوس‌آنجلس (UCLA) است. آثار وی در زمینه‌های نظریۀ اجتماعی، مهاجرت، قوم‌گرایی، ملی‌گرایی و شهروندی است. از او مقالات زیادی در نشریات معتبر اروپا و امریکا منتشر شده و جوایز بسیاری به وی تعلق گرفته است. کتاب «مرزهای عقلانیت» در 176 صفحه با قیمت 16500 تومان از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.

لازم به ذکر است، شهناز مسمی‌پرست، مترجم کتاب، فارغ‌التحصیل رشته جامعه‌شناسی از دانشگاه ایندیانا است. او را به عنوان مترجم کتاب‌های گئورگ زیمل می‌شناسند. از ترجمه‌های پیشین او می‌توان این عناوین را نام برد: «درباره فردیت و فرم‌های اجتماعی»، «مقالاتی درباره تفسیر در علم اجتماعی»، «مارکس و ویتگنشتاین: پراکسیس اجتماعی و تبیین اجتماعی»، «ماکس وبر و کارل مارکس» و«دورکیم مرده است».

502500

خبرنگار: بخشی پور/ تائید کننده سلیمی

کد خبر: 731258

وب گردی

وب گردی