مرگ روزانه 300 ایرانی به دلیل بیماری های قلبی /برنامه جهانی برای کاهش بیماری های قلبی و عروقی 

رئیس انجمن آترواسکلروزایران با بیان اینکه روزانه دستکم 300 ایرانی به دلیل ابتلا به انواع بیماری های قلبی-عروقی جان خود را ازدست می‌دهند، گفت : با برنامه ای که سازمان بهداشت جهانی برای دنیا در نظرگرفته و پیگیری هایی که در حال انجام است به نظر می رسد در کشورهای توسعه یافته  تا سال 2025 شاهد کاهش بیماری های قلبی و عروقی و یا سکته های قلبی وتا حدی سکته های مغزی باشیم.

به گزارش ایسکانیوز دکترمسعود قاسمی درآستانه برگزاری کنگره آتروترومبوزیس (پیشگیری از تصلب شرائین وسکته های قلبی، مغزی) که 29بهمن درتهران برگزارمی شود افزود : در خوش بینانه ترین حالت وبا اجرای استانداردهای سازمان بهداشت جهانی ، کشورهای پیشرفته تا حدود 10 سال آینده با کاهش 25 درصدی بیماری های یاد شده روبرو خواهند بود.اما این روند درکشورهای در حال توسعه قدری متفاوت است.به گونه ای که درکشوری نظیر ما برای کاهش این گونه بیماری ها نیازمند برنامه ریزی های دقیق تر ومنسجم هستیم .

به گفته وی، هرقدر شاهد رشد صنعتی شدن هم زمان با عدم رعایت بهداشت و برنامه ریزی صحیح و رژیم غذایی مناسب باشیم و افراد از چاقی اجتناب نکنند و مراجعه مرتب ومنظم به مراکز پزشکی برای چکاب های سالیانه نداشته باشند با آمار بالاتری از بیماری های قلبی و عروقی وتلفات دراین زمینه روبرو می شویم .

متخصص قلب و عروق امکانات فعلی کشور را برای کاهش آمار ابتلا به سکته های قلبی و مغزی درحال رشد و بهبود ارزیابی کرد و گفت : برای رسیدن به شرایط مطلوب تر حداقل به یک دوره 5 ساله نیازداریم .

وی تاکید کرد : تعداد مبتلایان به بیماری های قلبی وعروقی با افزایش سن بازهم بیشترمی شود بنابراین نیاز داریم که درکشور آگاهی های اجتماعی را محک بزنیم و ببینیم که با توجه به رشد بیماران در خطر آیا می توانیم خود را ازلحاظ کاهش بیماری ها به مرزکشورهای توسعه یافته برسانیم یا خیر.

رئیس انجمن آترواسکلروزایران گفت : شایع ترین بیماری قلبی ومغزی در سراسر دنیا و کشور ما بدون شک سکته های قلبی و مغزی هستند .

متخصص قلب و عروق گفت: در سال 2002 هر سال 7میلیون نفربه دلایل بیماری های قلبی جان خود را ازدست داده اند و درسال 2020 در صورت عدم رعایت الگوهای جهانی سالانه 11 میلیون نفردرجریان ابتلا به این گونه بیماری ها جان خود را ازدست خواهند داد .

رئیس انجمن آترواسکلروزایران گفت:سالانه دستکم 7 میلیون نفردرجهان براثرسکته وبیماری ها قلبی وبیش از هفت میلیون نَفَربراثر سکته مغزی جان خود را ازدست می دهند.

وی گفت: این در حالی است که بیماریهای مزمن ریه وعفونت های حاد ریه سالانه جان حدود شش میلیون نَفَررا درجهان می گیرد و ایدز ، دیابت ، فشار خون بالا، إسهال و تصادفات رانندگی ازدیگرعلل مرگ انسان ها درجهان اند .

گفتنی است چهارمین همایش سراسری روزآتروترومبوزیس روزجمعه 29 بهمن 95 ازساعت 9-14 وبامشارکت انجمن های قلب وعروق ایران،آترواسکلروزیس،اینترونشال کاردیولوژی ،انجمن سکته مغزی ایران وبا حمایت وبرنامه ریزی شرکت سانوفی فرانسه درهتل پارسیان آزادی تهران برگزارمی شود.

خبرنگار و انتشار دهنده : زهره حاجیان

700700

کد خبر: 731317

وب گردی

وب گردی