پرتره‌ نه چندان جذاب «آقای دارسی» رمان  غرور و تعصب!

کارشناسان تصویری از «آقای دارسی» واقعی، شخصیت محبوب رمان «غرور و تعصب» کشیده‌اند که به آن‌چه در سینما و تلویزیون تصویر شده، هیچ شباهتی ندارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از «گاردین» «غرور و تعصب» یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین رمان‌های «جین آستین» نویسنده کلاسیک انگلیسی است و «آقای دراسی» که در پایان این رمان با «الیزابت» ازدواج می‌کند، از شخصیت‌های محبوب آثار کلاسیک محسوب می‌شود.
آن‌چه خوانندگان از چهره «دارسی» در ذهن دارند، ‌بیشتر براساس اقتباس‌های سینمایی و تلویزیونی است که براساس «غرور و تعصب» ساخته شده است. در سریال سال ۱۹۹۵ «کالین فرث» این نقش را ایفا می‌کرد و پس از آن در سال ۲۰۰۵ اقتباس سینمایی «غرور و تعصب» اکران شد که «متیو مک‌فادین» به عنوان «آقای دارسی» ظاهر شد.
اما حالا ‌کارشناسان با بررسی متون مد معاصر و تاریخ اجتماعی، ‌به این نتیجه رسیده‌اند که این شخصیت هیچ شباهتی با «آقای دارسی» فیلم‌ها و سریال‌ها ندارد و اگر امروز به چهره مردی واقعی درمی‌آمد،‌ چندان جذاب به نظر نمی‌رسید.
این گروه تحقیقاتی که «جان ساترلند» استاد دانشگاه و «آماندا ویکری» تاریخ‌دان و رمان‌نویس هم عضو آن هستند، نتیجه گرفته‌اند که قهرمان مرد داستان «غرور و تعصب» مثل «کالین فرث»، چانه‌ای مربعی، شانه‌های پهن،‌ پوستی سبزه،‌ موهایی مشکی و سینه‌ای ستبر ندارد و برعکس دارای پوستی جوان، چانه‌ای تیز، موهای پودرزده سفیدرنگ و دهانی کوچک است. این‌ها ویژگی‌هایی است که بیشتر در پرتره‌های اشرافی آن زمان دیده می‌شود.
به گفته یکی از اعضای این گروه تحقیقاتی، آن‌چه شخصیت «دارسی» را جذاب می‌کند، مرموز بودن آن است. در کتاب «آستین» توصیف زیادی از ویژگی‌های ظاهری او ارائه نشده اما او همچنان نماینده‌ای از مردان جذاب عصر خود و شخصیتی پرطرفدار در همه زمان‌ها محسوب می‌شود.
«آستین» این رمان کلاسیک را در دهه ۱۷۹۰ به نگارش درآورد. برخی معتقدند «تام لفروی» دانشجوی ایرلندی رشته حقوق که رابطه‌ای عاشقانه با نویسنده داشته، الهام‌بخش خلق شخصیت «آقای دارسی» شده است. بعضی دیگر هم اعتقاد دارند «آستین» این شخصیت را براساس شناخت خود نسبت به کنتِ مورلی «جان پارکر» که با یکی از دوستان او ازدواج کرد، خلق کرده است.
«غرور و تعصب» رمانی است که اغلب در نظرسنجی‌های سالانه عنوان کتاب محبوب انگلیسی‌ها را کسب می‌کند. اقتباس‌های زیادی از این رمان طی دهه‌های اخیر ساخته شد که مینی‌سریال سال ۱۹۹۵ از معروف‌ترین آن‌هاست. «کالین فرث» در این کار نقش آقای «دارسی» و «جنیفر ایلی» به جای «الیزابت» ایفای نقش می‌کرد. در نسخه سینمایی و محبوب سال ۲۰۰۵ «غرور و تعصب» به کارگردانی «جویی رایت» هم «کایرا نایتلی» و «متیو مک‌فادین» هنرنمایی کردند.
«جین آستین» نویسنده‌ انگلیسی است که روز شانزدهم دسامبر سال ۱۷۷۵ به ‌دنیا آمد. آثار او ادبیات غرب را بسیار مورد تأثیر قرار داده ‌است. شناخت «آستین» از زندگی زنان و مهارتش در گوشه و کنایه‌ها، او را به یکی از مشهورترین رمان‌نویسان عصر خودش تبدیل کرد. او از سال ۱۸۱۱ تا ۱۸۱۶، با نگارش چهار رمان ‌«عقل و احساس»، «غرور و تعصب»، ‌«منسفیلد پارک» و «اما» اعتبار یک نویسنده‌ شناخته‌شده را به ‌دست آورد.
«جین آستین» که هیچ‌گاه ازدواج نکرد، دو رمان دیگر به نام‌های «کلیسای نورث‌انگر» و «ترغیب» نیز نوشت که هر دو در سال ۱۸۱۸ پس از مرگش به چاپ رسیدند. او کار نگارش اثری دیگر با عنوان «سندیشن» را نیز آغاز کرد،‌ اما عمرش به اتمام آن کفاف نداد.
کتاب‌های او در زمان زندگی‌اش شهرت مختصری نصیبش کرد، ‌اما با انتشار «خاطرات جین آستین»، ‌کتاب خواهرزاده‌ «جین» درباره‌ او در سال ۱۸۶۹، این نویسنده‌ بزرگ به مخاطبان بیشتری معرفی شد و تا دهه‌ ۱۹۴۰ در جوامع دانشگاهی و ادبی به ‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین رمان‌نویسان کشورش شناخته شد.

502500

خبرنگار: بخشی پور/ تائید کننده سلیمی

کد خبر: 731326

وب گردی

وب گردی