دیپلمات سابق کشورمان در گفت و گو با ایسکانیوز: پوتین با حفظ امنیت اسرائیل موافق است

دیپلمات سابق کشورمان معتقد است عموم طرف‌های حاضر در سوریه موافق با حفظ امنیت اسرائیل هستند.

افشار سلیمانی سفیر سابق کشورمان در جمهوری آذربایجان در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز ضمن تشریح شرایط سوریه بیان داشت: فعلا شرایط سوریه ثابت مانده است. اگر آمریکا و روسیه بتوانند در سوریه به تفاهم برسند این می‌تواند زمینه‌ساز همکاری‌های دیگر میان دو کشور شود.

این دیپلمات سابق کشومان با اشاره به بخشی از اهداف طرف روسی و آمریکایی از جنگ نیابتی در سوریه بیان داشت: باتوجه به رویکرد ترامپ نسبت به روسیه، می‌توان تصور کرد پوتین در آینده در مبارزه با تروریسم حاضر به همکاری با دولت دونالد ترامپ شود و از سویی ترامپ نیز در مبارزه با داعش از روسیه حمایت کند.

وی در ادامه تاکید کرد: دولت آمریکا اعلام کرده می‌شود به راه حل‌هایی درباره تحریم‌هایی روسیه دست یافت. لذا همکاری دو کشور در سوریه دور از ذهن نیست.

سفیر سابق کشورمان در جمهوری آذربایجان با اظهار به اینکه معادلات سوریه بسیار پیچیده است تصریح کرد: این را باید در نظر داشت که کشورهای دیگری نیز در سوریه حضور دارند. ایران نباید تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد روسیه بگذارد تا بتواند درباره این کشور چانه‌زنی کند.

وی درباره رویکرد دولت ترامپ در قبال امنیت تل‌آویو بیان داشت: در دوره جدید آمریکا بیش از گذشته به دنبال حفظ امنیت اسرائیل است. دولت ترامپ با ادامه شهرکسازی‌ها مشکلی ندارد و باجابجایی مرکزیت اسرائیل به بیت المقدس موافق است.

سلیمانی درباره رویکرد روس‌ها در قبال اسرائیل تاکید کرد: روسیه بازیگری نیست که علیه امنیت اسرائیل ایفای نقش کند و روابط مثبتی با تل‌آویو داشته است. لذا آن‌ها به دنبال زیان رساندن به اسرائیلی‌ها نیستند و همکاری‌های کافی در این زمینه از سوی پوتین وجود دارد.

وی درباره تشریح موضع دیگر گروه‌ حاضر در سوریه در قبال تل‌آویو بیان داشت: داعش هم علیه اسرائیل اقدام نمی‌کند. آن‌ها تا امروز علیه تقریبا تمام مسلمانان اقداماتی داشته‌اند، اما علیه تل‌آویو کاری نکرده‌اند.

دیپلمات اسبق وزارت خارجه کشورمان ضمن تشریح معادلات فعلی سوریه بیان کرد: باتوجه به جمیع بازیگرانی که در سوریه حضور دارند، نمی‌توان خیلی خوشبین بود. عموم طرف‌ها موافق با حفظ امنیت اسرائیل هستند که مشخصا به معنی تلاش برای بسته شدن راه لبنان و حزب الله برای ایران است.

خبرنگار: مجتبی اسماعیلی/انتشار دهنده: فاطمه سرلک

کد خبر: 731384

وب گردی

وب گردی