راه‌اندازی سامانه کارگران ساختمانی در پایتخت

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به راه‌اندازی سامانه کارگران ساختمانی در 5 منطقه از پایتخت گفت: تاکنون اطلاعات بیش از 15 هزار کارگر ساختمانی در بانک اطلاعات شهرداری تهران ثبت شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سایت شهرنوشت، رضا قدیمی با بیان این مطلب با تاکید بر فعالیت سامانه کارگران ساختمانی در مناطق 5، 7، 8، 11 و 21 اظهار کرد: به طور معمول، کارگران ساختمانی در سطح شهر و در محل مشخص تجمع می کنند که این امر با شأن و منزلت کارگران به عنوان یک قشر تلاشگر منافات دارد.

وی با اشاره به مزایای راه اندازی سامانه کارگران ساختمانی در تهران عنوان کرد: با ثبت مشخصات و مهارت کارگران در سامانه، کارفرما به جای آن که به پاتوق های مختلف سر بزند می تواند مهارت های مورد نظر خود را از طریق تماس به مسئولان سامانه اعلام کند و در اسرع وقت کارگر به آدرس مورد نظر مراجعه کند. این امر نه تنها پروسه حضور کارگر در محل کار را کوتاه می کند بلکه به حفظ شأن و شخصیت کارگر نیز کمک می‌کند.

مدیر عامل سازمان خدماتی اجتماعی گفت: همچنین در شرایط معمول زمانی که کارفرما به پاتوق ها مراجعه می‌کند نمی تواند کارگری که مهارت دارد را از کارگر غیرماهر تشخیص دهد، این در حالی است که سامانه های ما اطلاعات کاملی از مهارت های کارگران را در اختیار دارد و در کم ترین زمان ممکن به نیاز کارفرما پاسخ می دهد.

قدیمی در ادامه با تاکید بر اینکه طرح ساماندهی کارگران ساختمانی و راه اندازی سامانه اقدامی بین بخشی است، تصریح کرد: تلاش کرده ایم با وزارت کار، سازمان فنی و حرفه ای، تامین اجتماعی و اتحادیه کارگران وارد رایزنی شویم و از ظرفیت تمامی این سازمان ها در اجرای طرح استفاده کنیم.

وی از فعالیت شماره 4 رقمی برای ارتباط شهروندان با سامانه کارگران ساختمانی خبر داد و بیان کرد: به زودی با تکمیل فرایند انتقال شماره از سوی مخابرات، اطلاع رسانی گسترده ای در خصوص نحوه برقراری ارتباط کارفرما با سامانه کارگران صورت می گیرد. البته ما با انبوه سازان و سازمان نظام مهندسی برای معرفی کارگران ساختمانی وارد مذاکره شدیم.

مدیر عامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با تاکید بر ضرورت رعایت نکات ایمنی و بهداشتی حین انجام کار تصریح کرد: متاسفانه، نصف حوادث کار برای کارگران ساختمانی اتفاق می افتد که در عمل موجب از کارافتادگی آنها و خسارت خانواده ها می شود. بر همین اساس موضوع آموزش های ایمنی را در دستور کار خود قرار دادیم و تلاش کردیم علاوه بر آموزش کارگران؛ بسته های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی را برای اعضای خانواده در نظر بگیریم.

قدیمی جامعه هدف طرح ساماندهی کارگران ساختمانی را کارگران ساکن شهر تهران معرفی کرد و گفت: به منظور تسریع روند مهاجرت معکوس، با شهرداری شهرهای مختلف از جمله همدان و شیراز مذاکره کردیم تا طرح مذکور را به منظور جذب کارگران در شهر مبدا و جلوگیری از مهاجرت به پایتخت پیاده کنند.

وی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر اطلاعات بیش از 15 هزار کارگر ساختمانی در سامانه موجود است، خاطرنشان کرد: بسیاری از کارگرانی که به ما مراجعه می کنند از مهارت های تجربی برخوردارند. با این وجود به منظور استفاده از امکانات افراد متقاضی را به سازمان فنی و حرفه ای معرفی می کنیم و افراد پس از دریافت کارت مهارت می توانند از خدمات بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند.

سامانه کارگران ساختمانی در منطقه 5 در بزرگراه آیت الله اشرفی اصفهانی، منطقه 7 در خیابان سبلان جنوبی، منطقه 8 در خیابان گلبرگ شرقی، منطقه 11 در ضلع غربی میدان قزوین و منطقه 21 در خیابان تهرانسر واقع شده است.

دریافت کننده:زهراپورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 731388

وب گردی

وب گردی