کارگاه نقش اساتید در ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان در واحد بجنورد برگزار شد

کارگاه نقش اساتید در ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان با هدف شناخت نیازهای دانشجویان، رسیدگی به امور دانشجویان در مسائل مختلف زندگی و ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان در واحد بجنورد برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر محمد یمینی عضو هیات علمی تمام وقت گروه روانشناسی واحد بجنورد در ﮐﺎﺭﮔﺎﻩ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ "نقش اساتید در ﺍﺭﺗﻘﺎء سلامت روانی و اجتماعی ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﯾﺎﻥ" که با حضور اعضای هیات علمی واحد بجنورد برگزار شد ضمن بیان جایگاه مقام شاخص معلمی و استادی گفت: «وقتی از مقام استادی سخن می‌گوییم از جایگاهی صحبت می‌کنیم که می‌تواند الگودهنده و هدایت‌کننده مسیر زندگی دانشجویان باشد».
یمنی خاطرنشان کرد: «آموزش از پرورش جدا نیست و محیطهای علمی باید ضمن علم آموزی ، برنامه هایی برای پرورش جنیه های روحی و روانی دانشجویان داشته باشند و در این میان نقش حیاتی اساتید از اهمیت ویژه ای برخوردار است».
وی با اشاره به نقش استادان اظهار کرد: «استاد در نقش یک بسترساز و تسهیل کننده امور فرصت بدست آوردن تجربه ها و یادگیری مهارتها را برای دانشجو فراهم میکند.؛ در نقش یک مشاور دلسوز و مهربان بطور فعال در جهت رفع مشکلات می تواند تاثیرگذار باشد و در نقش رابط، استاد دانشگاه به ایجاد شبکه های حرفه ای کارآمد میان همکاران،‌ دیگر اساتید و دانشجویان می پردازد که در چنین نقشی، وظیفه استاد پاسخ دادن به همه سوالات دانشجو نیست، بلکه وی با ارائه اطلاعات، دانشجو را در بدست آوردن مهارتهای لازم در مسیر درست هدایت میکند».
یمینی افزود: «توان برقراری ارتباط درست و ایجاد رابطه عاطفی از طرف استاد یکی از اولی ترین توانایی های او است که این ارتباط سبب میشود دانشجو خود را در چالشهای پیشرو تنها نبیند و کمتر دچار استرس و تنش شود».
مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: «نگرش استاد به هستی و پذیرش واقعیت های هستی و عاشق بودن به زندگی سبب می شود که دانشجویان نیز نگاه درستی به زندگی پیدا کنند و جایگاه خود را به درستی در آن دریابند».
وی با اشاره به شناخت نیازهای دانشجویان افزود: «توجه استاد به نیازهای روانشناختی دانشجویان سبب علاقه مندی آنها به تحصیل شده و اشتیاق آنها را به تحصیل افزایش می دهد بنابر این اهتمام در برآوردن نیازهای روانی دانشجو باید یکی از اهداف ویژه اساتید باشد و اعتماد دانشجو به استاد و احساس حمایت از طرف او سبب می شود دانشجو به توانمندیهای خود اطمینان پیدا کرده و در جهت رشد و شکوفایی خود بیشتر تلاش کند».
یمینی خاطرنشان کرد: «رسیدگی به وضعیت روحی و تحصیلی دانشجویان یکی دیگر از وظایف مهم و اصلی اساتید در کلاس درس است، استاد ضمن توجه به این بعد می تواند ضمن معرفی دانشجو به دفتر مشاوره دانشگاه در کاهش مشکلات دانشجویی تاثیر بگذارد و گام موثری در جهت بهبود روابط اجتماعی دانشجویان و آماده کردن آنها برای مشارکت های اصولی در اجتماع بردارد».
عضو هیات علمی واحد بجنورد افزود: «احساس شایستگی و خودکارآمدی لازمه زندگی سالم برای هر فرد است بنابراین توجه به این امر مهم سبب می شود دانشجو ضمن تحصیل بداند که چه تواناییهایی بدست می آورد و می تواند با اتکا به توانمندی و قابلیت های فردی، خود را از افراد غیرمتخصص در آن رشته متمایز کند و احساس مفید بودن برای جامعه داشته باشد».
ﺩﺭ ﺟﻠﺴﻪ " نقش اساتید در ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان" اعضای هیات علمی واحد بجنورد ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ، ﭘﮋﻭﻫﺸﯽ و روانشناختی به بحث و ﺗﺒﺎﺩﻝ ﻧﻈﺮ پرداختند.

خبرنگار و منتشر کنند: محمدجواد آخوندی

200

کد خبر: 731422

وب گردی

وب گردی