گردوغبار به همراه رطوبت بالای هوا، زندگی در خوزستان را فلج کرد

استاندار خوزستان: هیچ وقت این‌ میزان گردوخاک را تجربه نکرده بودیم/ توزیع آب و تلاش برای وصل شدن برق

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرآنلاین،استاندار خوزستان گفت: در 10 سال گذشته در استان مه‌گرفتی همراه با گردوخاک شدید نداشتیم. مشکلی که امروز بوجود آمد مه‌گرفتگی و افزایش رطوبت پس از طوفان گردوخاک 8 بهمن بود. این طوفان بسیار شدید بوده است و هیچ وقت این‌ میزان گردوخاک را تجربه نکرده بودیم.

اهوازی‌ها امروز یکی از بی‌سابقه‌ترین گرد و غبار‌ها را تجربه می‌کنند. رطوبت بالای ۹۵ درصد به همراه توده‌های گرد غبار زندگی در این شهر را فلج کرده است. رسانه‌های محلی در اهواز گزارش داده‌اند که از ۴ صبح امروز آب و برق ۱۱ شهر استان خوزستان قطع شده است.

اوج بحران در شهرها و شهرستان های اهواز ، ماهشهر ، هندیجان ، آبادان ، خرمشهر ، باوی ، کارون‌ ،حمیدیه ،سوسنگرد، هویزه و شادگان است و همزمان از مرکز کشور خبر می‌رسد وزیر نیرو برای پیگیری اوضاع به خوزستان سفر کرده است. 
علاوه بر این تمامی مراکز و ادارات دولتی به همراه دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل شده است و فعالان بخش خصوصی و مغازه‌داران نیز خانه نشین شده اند.


خبرگزاری ایسنا در خوزستان همچنین گزارش داده است،عده‌ زیادی از دانش‌آموزان صبح امروز به مدارس مراجعه کردند اما با درب‌های بسته مدارس خود مواجه شدند.
فلج شدن زندگی مردم در خوزستان در شرایطی است که استاندار خوزستان صراحتا می‌گوید:«این طوفان بسیار شدید بوده است و هیچ وقت این‌ میزان گردوخاک را تجربه نکرده بودیم»

استاندار: هیچ وقت این‌ میزان گردوخاک را تجربه نکرده بودیم

همزمان با این بحران ستاد مدیریت بحران نیز در این استاد برگزار شد و پس از آن،غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: شب گذشته رطوبت در اهواز به 96 درصد رسید. رطوبت بالا و توأم با آلودگی و خاک انباشته شده از طوفان و گردوخاک هفتم بهمن بر خطوط انتقال و ایستگاه‌های برق نشست و باعث شد که حالت عایق مانند در خطوط انتقال و ایستگاه‌های برق، ایجاد و این ایستگاه‌ها از مدار خارج شوند.
وی افزود: 35 هزار کیلومتر خطوط توزیع برق در خوزستان وجود دارد. امکان شست‌وشوی این خطوط در مدت کم از 8 بهمن‌ماه تاکنون امکان‌پذیر نبوده است. البته در این مدت شست‌وشو و پاکسازی ایستگاه‌ها و خطوط برق انجام می‌شد اما امروز افزایش رطوبت موجب شد تا خطوط انتقال و ایستگاه‌های برق از مدار خارج شوند به طوری که از قبل از ساعت یک بامداد امروز تقریباً تمام مناطق با قطعی برق مواجه شد.
استاندار خوزستان عنوان کرد: در 10 سال گذشته در استان مه‌گرفتی همراه با گردوخاک شدید نداشتیم. مشکلی که امروز بوجود آمد مه‌گرفتگی و افزایش رطوبت پس از طوفان گردوخاک 8 بهمن بود. این طوفان بسیار شدید بوده است و هیچ وقت این‌ میزان گردوخاک را تجربه نکرده بودیم. پس از آن بارندگی بسیار کم بود به طوری که جهت شست‌وشوی ایستگاه‌ها و خطوط انتقال برق کافی نبود.
شریعتی در پاسخ به انتقاداتی که نسبت به شست‌وشو نشدن ایستگاه‌ها و خطوط انتقال برق تاکنون در اهواز و شهرستان‌های درگیر این مشکل می‌شود، بیان کرد: فقط 35 هزار کیلومتر خطوط انتقال برق در استان وجود دارد. واقعاً امکان شست‌وشوی این حجم از حدود به علت نبود امکانات وجود نداشت.


چالش قطع برق قابل پیش‌بینی نبود
وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت قطعی برق در اهواز و در شهرستان‌های دیگر و مشکلات ناشی از پدیده مه‌گرفتگی قابل پیش‌بینی نبود؟، گفت: وضعیت مه‌گرفتگی پیش‌بینی شده بود اما این موضوع که چه تعداد از ایستگاه‌های برق ممکن است از مدار خارج شوند قابل پیش‌بینی نبود. عمق و وسعت مشکلات ناشی از پدیده مه‌گرفتگی نظیر قطعی برق نیز پیش‌بینی نشده بود.
استاندار خوزستان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قطعی برق و آب امروز در اهواز پیش‌بینی نشده بود؟ ‌گفت: میزان ایستگاه‌ها و خطوط انتقال برق زیاد است، بنابراین نتوانستند که از 8 بهمن تاکنون تمام خطوط انتقال برق را شست‌وشو دهند. همچنین پیش‌بینی می‌شد که ممکن است در امروز برق برخی مناطق قطع شود اما گستردگی این مشکل قابل پیش بینی نبود. به علت قطعی برق نیروگاه‌های رامین، خرمشهر، آبادان، ماهشهر و زرگان به علت نبود مصرف از مدار خارج شدند.
شریعتی ادامه داد: با اقدامات صورت گرفته اکنون دو واحد از هر کدام از نیروگاه‌های آبادان،‌ خرمشهر و رامین وارد مدار شدند و همچنین دو ترانسفورماتور در ایستگاه آبادان وارد مدار شده و برای اهواز نیز همین کار را می‌خواهیم انجام دهیم.
وی با بیان اینکه مشکل قطعی برق در بامداد امروز باعث شد که خط 400 کیلوهرتز برق نیز در استان دچار مشکل شود، تصریح کرد: از ساعت یک بامداد درگیر این مسأله شدیم و برخی مسئولین را به محض قطعی برق فرا خواندیم. در جلسه ستاد بحران صبح امروز نیز تمام مسئولان مربوطه حضور داشتند و مقرر شد که به صورت ساعتی آخرین اقدامات هر دستگاه به معاونین من، منتقل و هر ساعت نیز جلسه‌ای نیز برای بررسی آخرین اقدامات صورت گرفته برگزار شود.

توزیع آب در شهرستان‌های خوزستان
شریعتی با اشاره به قطعی آب در اهواز برخی شهرستان‌های استان، گفت: مقرر شده است که برای مناطق حساس نظیر بیمارستان‌ها آب توزیع شود همچنین امکانات توزیع آب نیز از شهرستان‌هایی که اکنون دارای آب هستند به اهواز و سایر شهرستان‌های فاقد آب انتقال داده می‌شود تا به توزیع آب در این شهرستان‌ها کمک شود.
وی بیان کرد: اکنون دولت جهت پیگیری این مسائل و قطعی برق در اهواز و 10 شهرستان دیگر وزیر نیرو را به استان اعزام کرده و در حال حاضر وزیر نیرو جهت بررسی این وضعیت در حال سفر به استان است. در سفر هفته اخیر معاون اول ریاست جمهوری به خوزستان از آقای جهانگیری درخواست کردیم که مقره‌های برق باید به صورت "سیلیکون رابر" شوند. هر چند این موضوع هزینه نسبتاً بالایی دارد اما باید صورت بگیرد. خوشبختانه این درخواست مورد تأکید آقای جهانگیری قرار گرفت و معاون اول ریاست جمهوری به وزیر نیرو دستور دادند که مقرههای برق خوزستان باید به صورت سیلیکون رابر شود و بدون لحاظ کردن هزینه‌ها و فایده‌های آن باید برای این اقدام برنامه‌ریزی شود.
استاندار خوزستان گفت: مشکل قطعی برق از ساعت اولیه امروز، آغاز و حدود ساعت چهار صبح به اوج خود رسید. از ساعت 4.5 نیز جهت رفع دغدغه و نگرانی مردم دستور دادند تا تمام مدارس، ادارات و دانشگاه‌ها در دو نوبت صبح و بعدازظهر تعطیل اعلام شوند. هر چند نظر برخی مسئولین این بود که اعلام تصمیم‌گیری برای تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در نوبت بعدازظهر به ساعات بعدی موکول شود اما نگاه مدیریتی من این بود که مشکلی برای مردم صورت نگیرد.
شریعتی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی به موقع تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات در امروز به مردم صورت گرفته است،‌ گفت: اطلاع‌رسانی به موقع به مردم در زمینه تعطیلی مدارس و ادارات اهواز و 10 شهرستان دیگر باعث شد امروز مردم کمتر از منازل خود خارج شوند، بنابراین بی‌نظمی صورت نگرفت و شهر آرام بود. خوشبختانه این کار مدیریت شد.


ما، دولت عراق یا داعش؟
به‌طور کلی، می‌توان وضعیت هوای خوزستان را یکی از مشکلاتی دانست که در سال 95 از صحنه اخبار حذف نشد و در یک هفته گذشته هم به دلایل مختلف بیشتر به آن پرداخته شد. یکی از این دلایل، حرف‌های صابر عبودالموسوی، سفیر عراق در ایران بود که باوجود تأکیدات مسئولان مختلف ایرانی، تسلط داعش را در مناطق گردوغبارخیز عراق و تأثیر آن بر هوای استان‌های مرزی ایران کم و ناچیز اعلام کرد. او در ادامه گفت: «حضور داعش در مهار کانون‌های گردوغبار عراق تأثیرگذار بوده اما این اثر خیلی کم است. از کل اراضی‌ای که داعش در عراق اشغال کرده، فقط 10 درصد آن آزاد نشده است. نقش‌آفرینان مختلف باید مسئولیت خود را دراین‌مورد قبول کرده و اقدامات لازم را انجام بدهند.»

این درحالی است که معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، چندی پیش گفته بود: «در گذشته برای کنترل ورود گردوغبار، تفاهمنامه منطقه‌ای با کشور عراق امضا شد ولی گروه تروریستی داعش موجب تأخیر در اجرای برنامه‌های مشترک مقابله با گردوغبار شده است. مشکل آنجاست که بخشی از کانون‌های گردوغبار در تصرف داعش و محل اصلی درگیری‌هاست و عراق قول داده هر موقع شرایط فراهم شود، برای حل مشکل اقدام کند.» درباره این اختلاف‌نظر، ضیاءالدین شعاعی، مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گردوغبار در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه این حرفی بوده که سفیر عراق زده و هر نوع پرسش و نقد دراین‌باره نیز باید با خود او مطرح شود، می‌گوید: «ما همه حرف‌هایی را که قبلا دراین‌زمینه گفته‌ایم، تأیید می‌کنیم.» او در پاسخ به این پرسش که کدام نقاط از عراق به‌عنوان کانون گردوغبار مطرح می‌شوند، می‌گوید: «هنوز شناسایی دقیق کانون‌های گردوغبار عراق صورت نگرفته است و فقط به صورت خوشه‌ای اعلام کردیم که در منطقه شرق سوریه، غرب و مرکز عراق و بین‌النهرین، کانون گردوغبار وجود دارد ولی جزئیات آن هنوز برای ما مشخص نیست؛ اگرچه تعیین محل دقیق، جزء برنامه‌های مطالعاتی ما بوده ولی هنوز محقق نشده و قرار است با همکاری عراقی‌ها این مطالعات انجام شوند.»

شعاعی درباره اظهارنظر سفیر عراق با تأکید بر اینکه برای پرسش و تدقیق در این اظهارنظر باید به خود سفیر مراجعه کنید و ما نمی‌توانیم درباره حرف او اظهارنظری کنیم، می‌گوید: «ما بر‌اساس برآوردهای خود، نظرمان را درزمینه وضعیت ناامنی در عراق که مانع و محدودیتی برای مقابله با پدیده گردوغبار بوده، اعلام کردیم و ایشان نیز نظر و تلقی خود را از ناامنی عراق مطرح کرده است. ما نگفتیم این مناطق، دست داعش است، گفتیم امنیت در این مناطق وجود ندارد. بحث نبود امنیت و اینکه منطقه در اختیار داعش است، دو مقوله متفاوت تلقی می‌شوند. درحال‌حاضر، داعش در غرب دجله مستقر بوده و قسمت شرق آزاد شده و تعبیر ما امنیت است، حال ممکن است منطقه در دست داعش بوده یا احتمال حضور نیروهای تروریستی در آن وجود داشته باشد؛ در هر دو صورت مانعی برای مقابله با پدیده گردوغبار محسوب می‌شود؛ برای مثال، وقتی به کربلا سفر می‌کنیم، شاهد این هستیم که در این شهر، امنیت کامل وجود دارد ولی هشدار داده می‌شود که از یک مرز و منطقه پیش‌تر نرویم؛ این به آن معنا نیست که لزوما در آن مرز و منطقه، داعش مستقر است بلکه به این معنا بوده که امکان حضور نیروهای تروریستی در آن وجود دارد و همین ناامنی تلقی می‌شود؛ به‌طور کلی، به نظر من، این لغت‌ها این‌قدر دقیق نیست که این‌طور درباره آنها حساسیت نشان دهیم.»

این حرف‌ها در حالی مطرح می‌شوند که بسیاری از کارشناسان محیط‌زیست، اصلی‌ترین منبع بروز معضل گردوغبار در خوزستان را اقدامات دولت‌ها درزمینه خشک‌کردن منابع آب، مانند هورالعظیم می‌دانند که معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست یکی از آنهاست؛ مسعود باقرزاده با انتقاد از طرح‌های توسعه‌ای که در خوزستان به اجرا گذشته شده یا برای اجرا مصوب شده‌اند، می‌گوید: «اگر به رویکرد اکوسیستمی پایبند نباشیم، طرح‌های توسعه‌ای که امروزه اجرا می‌شوند یا قرار است اجرا شوند، می‌توانند در آینده مشکل‌آفرین شده و کانون‌های جدید گردوغبار ایجاد کنند. درحال‌حاضر، طرح‌هایی در خوزستان تصویب شده که پتانسیل تولید کانون گردوغبار را دارند؛ بنابراین در شرایطی که با صرف هزینه‌های بالا کانون‌های فعال گردوغبار را تثبیت می‌کنیم باید همزمان بازنگری در برنامه‌های توسعه و مدیریت سرزمین داشته باشیم تا از ایجاد کانون‌های جدید جلوگیری کنیم.» او در ادامه می‌گوید: «اجرای طرح‌های توسعه‌ای بدون توجه به ابعاد مختلف آن موجب محدودشدن منابع آبی، ازبین‌رفتن پوشش گیاهی، چرای بی‌رویه، شخم‌زدن‌های غلط و تخریب منابع طبیعی و درنهایت، تبدیل منابع به کانون‌های گردوغبار شده است و حالا ادعا می‌کنند سازمان حفاظت محیط‌زیست باید با این کانون‌ها مقابله کند.


در مناطقی که کانون‌های گردوغبار فعال شده، مجبور هستیم اقدامات درمانی خود را شروع کنیم؛ برای مثال، در دریاچه ارومیه درحال‌حاضر، هزینه و تاوان توسعه ناپایدار در گذشته را پرداخت می‌کنیم.» معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه اینها بحث‌های پیچیده‌ای است که سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی آنها باشد، می‌گوید: «باید دوراندیشی داشته باشیم و از ابتدا سرانجام طرح‌ها را مدنظر قرار دهیم؛ این کار، بسیار پرهزینه و غیر‌منطقی است که از انتها به ابتدا حرکت کنیم. منطقی نیست اجازه بدهیم کانون‌ها فعال شوند و بعد بگوییم حالا باید کانون‌ها را تثبیت کنیم. بر همگان روشن است که پیشگیری، بهتر و کم‌هزینه‌تر از درمان است.» او با بیان اینکه برای پایداری تمدن سرزمین خود باید فارغ از این دولت و آن دولت، برای حفظ سرزمینمان تلاش کنیم، می‌گوید: «اغلب آمارها درباره پارامترهای هواشناسی و زیست‌محیطی در ایران منفی هستند. بارش‌ها کاهش، دماها افزایش، پوشش‌های گیاهی رو به تخریب، منابع آبی محدود و سطح آب زیرزمینی رو به کاهش رفته است و اکثر نمودارهای این پارامترها منفی شده‌ا‌ند؛ این‌طور نمی‌توان کشور را مدیریت کرد چون مسائل کشور از دامان این دولت به دامان دولت دیگر انداخته می‌شود.»

دریافت کننده:زهراپورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 731428

وب گردی

وب گردی