برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تشریفاتی در ترکمنستان

در حالی که قرار است فردا (یکشنبه) در ترکمنستان انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود اما این انتخابات در این کشور طبق روال سابق حالت تشریفاتی دارد و پیروزی قربانقلی بردی محمدوف، رئیس‌جمهور ترکمنستان قطعی است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دویچه وله، با وجود آنکه کمیسیون انتخابات ترکمنستان هشت کاندیدای دیگر را برای این انتخابات تایید کرده اما پیروزی قربانقلی بردی محمدوف در این انتخابات مسجل است.

بردی محمدوف در سال ۲۰۰۷ بعد از فوت صفرمراد نیازوف، رئیس‌جمهور قبلی ترکمنستان در انتخابات ویژه به قدرت رسید.

بردی محمدوف تا پیش از این معاون نیازوف بود و در سال ۲۰۰۷، ۸۹ درصد و در سال ۲۰۱۲، ۹۷ درصد آراء را به دست آورد. اگرچه در این انتخابات هم چندین کاندیدای رقیب حضور داشتند اما هیچ کاندیدای اپوزیسیون واقعی در رقابت حضور نداشت.

مخالفان واقعی دولت ترکمنستان در دوران نیازوف مجبور به تبعید شدند و به تلاششان برای شرکت در انتخابات ادامه می‌دهند اما دولت عشق آباد معمولا جلوی این تلاش‌ها را می‌گیرد.

نورمحمد خانموف، رهبر "حزب جمهوری‌خواه" ترکمنستان که حزب اپوزیسیون تبعیدی این کشور است گفت: کاندیداهای رقیب بردی محمدوف نیز برحسب وفاداری خود انتخاب می‌شوند.

به گفته او همه این کاندیداها از پیش انتخاب شده‌اند. رای دهندگان ترکمنستان شناخت چندانی از کاندیداهای رقیب قربانقلی بردی محمدوف ندارند. دو تن از آنها معاونان دولت‌های منطقه، یک تن دیگر رئیس یک بانک و همچنین یک مدیر پالایشگاه و یک شرکت شیمیایی در انتخابات کاندید هستند.

در ترکمنستان سه حزب مجاز وجود دارد که شامل حزب "دموکراتیک" قربانقلی بردی محمدوف، تاسیس شده در سال ۱۹۹۱، حزب "اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان" ترکمنستان تاسیس شده در سال ۲۰۱۲ و حزب "کشاورزان" تاسیس شده در سال ۲۰۱۴ هستند.

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی/انتشاردهنده: فاطمه سرلک

کد خبر: 731480

وب گردی

وب گردی