هیوندای موتورز از ابتدای کار تا کنون

در کره جنوبی شرکت هیوندای موتورز اولین شرکتی بود که برای ساخت خودروی ملی برنامه ریزی های لازم را انجام داد.

به گزارش ایسکانیوز؛ درحال حاضرکره جنوبی عهده دار سهم عظیمی از بازار جهانی در حوزه صنعت خودروسازی است و بزرگترین شرکت های خودروسازی جهان مانند دوو و هیوندای موتورز در کشور کره جنوبی بازار خودروی جهان را بدست گرفته اند.
اطلاعات بدست آمده از سال های گذشته نشانگر این است که کره جنوبی کار خود را در حوزه خودروسازی مدتها پس از آمریکا و تقریبا همزمان با ایران آغاز کرده است؛ پیشرفت شرکت های خودروسازی کره ای نمایانگر بکارگیری سیاست ها و اهداف خاص این کشور در زمینه خودروسازی است.
از میان شرکت های خودروسازی کره جنوبی، هیوندای موتورز پس از سامسونگ به عنوان ثروتمند ترین شرکت کره جنوبی شناخته شد که این امر باعث شد تا در این گزارش به سیر تحول این شرکت و آغاز صنعت خودروسازی در کشور کره جنوبی بپردازیم.

*** آغاز صنعت خودروسازی در کره جنوبی

آغاز صنعت خودروسازی در کره جنوبی مربوط به مرداد ماه سال 1334 خورشیدی است که در آن زمان بازرگانی کره ای به نام کوی مسیونگ به همراه دو برادر خود قادر به اختراع اتومبیلی به نام سی بال با استفاده از موتور جیب های کهنه آمریکایی شدند.
آنها موتور و قطعات متعلق به جیب های آسیب دیده ارتش را بر بدنه دست ساخته سوار کردند و خودروی سی بال یعنی اولین خودروی ساخت کره جنوبی را راه اندازی کردند، طی آن زمان خودروهای زیادی در کره جنوبی وجود نداشت و تنها طبقات خاص مردم مانند مسوولان دولتی یا ثروتمندان از اتومبیل استفاده می کردند.

در ابتدای دهه 40 شمسی دولت کره جنوبی سیاست های ارتقای صنعت خودروسازی را تصویب کرد که براساس این سیاست، واردات خودرو برای پنج سال ممنوع و شرکتها تنها می توانستند قطعات مونتاژی را به کشور وارد کنند.
مطابق این قانون فعالیت مستقل شرکت های خارجی در کره ممنوع شد و ادامه فعالیت آنها در این کشورتنها در صورت همکاری با شرکت های کره ای در زمینه مونتاژ امکان پذیر بود.

پس از ابلاغ این سیاست ها اولین شرکت خودروسازی که در کره جنوبی تاسیس شد، شرکت" شین جین موتور" بود.
شین جین با کمک تویوتا آغاز به اتومبیل سازی مدرن در کره کرد و با وجود عدم دسترسی این شرکت به تکنولوژی تویوتا تنها قادر به مونتاژ اتومبیل های تویوتا بود.
با توجه به اینکه شین جین کل قطعات مورد نیاز را از کشور ژاپن وارد می کرد اما هدف این کشور تقویت قطعه سازی بود که طی همکاری شین جین و تویوتا این اتفاق محق نشد.
شرکت هیوندای موتورز سال 1346 در کره جنوبی تاسیس شد و موسس این شرکت ثروتمندی کره ای به نام چانگ جویانگ بود. او تا قبل از این اقدام در زمینه ساختمان سازی، صنایع فلزی با برند هیوندای در حال فعالیت بود اما پس از حمایت های کره جنوبی از صنعت خودروسازی با شرکت با سابقه فورد وارد مذاکره شد و موافقت آنها برای تولید محصولاتشان در کره جنوبی را جلب کرد که در نهایت موفق به بنا گذاشتن شرکت هیوندای موتورز شد.
او در این سال موفق به وادرات چندین مدل از خودروهای شرکت فورد با برند هیوندای به بازار شد. در واقع هیوندای در مذاکره با فورد در صدد بود تا این شرکت را راضی کند که تولیدات هیوندای را از طریق شبکه توزیع فورد به خارج صادر کند اما در آن زمان فورد زیر بار این موضوع نرفت واز هیوندای خواست که محصولات خود را تنها در داخل کره بفروشد.
دولت کره جنوبی که احساس می کرد اولین قدم را برای ایجاد صنعت خودروسازی در کشور برداشته اقدام به اجرای سیاست های دوم خود در این حوزه کرد؛ در این دوره دولت کره تمرکز خود را به تقویت صنایع قطعه سازی گذاشت و در این شرایط شرکت کیا هم تولید نسل دوم خودروی مزدا فامیلیا را با نام کیا بریسا آغاز کرد. جدا از این، شرکت کیا یک پیک آپ از تولیدات مزدا به نام کیا بوکسر را هم تولید کرد و برای اولین بار توانست تعدادی از آنها را به قطر صادر کند.
در آن دوره برنامه دولت کره این بود که شرکت های خودروساز بتوانند به طور مستقل خودروی کره ای با ویژگی هایی مانند اتاق کوچک، حجم موتور کمتراز 1300 سی سی که هم برای مصرف کننده داخلی جذاب باشدو هم امکان صادر شدن را داشته باشد تولید کنند.

در کره جنوبی شرکت هیوندای موتورز اولین شرکتی بود که برای ساخت خودروی ملی برنامه ریزی های لازم را انجام داد و از آنجایی که تجربه ساخت مستقل خودرو را نداشت، تصمیم گرفت که مدیران خارجی که در صنعت خورو تجربه دارند را استخدام کند بنابراین هیوندای مسئولیت اجرایی پروژه های خود را به جرج ترامبل داد.


*** هیوندای بزرگترین عامل موفقیت صنعت خودروسازی کره جنوبی

در آن زمان کل تقاضای خودرو کره 10 هزار دستگاه بود اما هیوندای می خواست کارخانه ای با ظرفیت 50 هزار دستگاه بسازد و با وجود مخالفت کارشناسان با این کار، مدیرعامل هیوندای بی توجه به دیگران تصمیم خود را اجرایی کرد که مدتها بعد همه متوجه شدند که این اقدام هیوندای یکی از موثرترین عامل موفقیت صنعت خودرو در کره جنوبی بوده است.
هیوندای در آن زمان با همکاری شرکت میتسوبیشی یکی از موتورهای تولیدی این شرکت را روی خودروهای تولیدی خود گذاشت و برخی دیگر از قسمت های داخلی اتومبیل را نیز از شرکت فوردیتا تهیه کرد.
شرکت هیوندای نام پانی را به عنوان اولین خودروی تولیدی خود انتخاب کرد که در نمایشگاه تورین ایتالیا از آن رونمایی شد، لازم به ذکر است که اجرای ساخت پروژه پانی تنها یک سال طول کشید.
مدت 25 ساله ممنوعیت واردات خودرو به کره در سال1359 به پایان رسید و دولت کره طبق قانون باید واردات خودرو را آزاد می کرد اما شرکت های خودروساز به علت تورم 40 درصدی در کره شرایط مناسبی نداشتند به همین دلیل ممنوعیت واردات خودرو برای سه سال دیگر تمدید شد و در همین شرایط از شرکت کیا خواست تا تنها بر روی ساخت کامیونت تمرکز کند.
هیوندا در این وضع کره، استلار جی اس ال را معرفی کرد که طراحی آن توسط شرکت ایتال دیزاین که یکی از معروف ترین و باسابقه ترین شرکت ها بود، انجام و با به بکارگیری قوه ی محرکه میتوپیشی ساخته شد. هیوندای که به دنبال ورود به بازار آمریکا بود و استانداردهای بازار آن ایالت را تا آن زمان نداشت، نسل دوم پانی 2 را به بازار وارد کرد و خودروی مرود نظر را به کانادا نیز صادر کرد، قیمت پایین خودرو یکی از عوامل تاثیرگذار در فروش مناسب آن بوده است و نیز نام هیوندای را در شرق آسیا مطرح کرد.
هیوندای طی آن زمان یک میلیون خودرو تولید کرد که رکورد جدیدی در تاریخ خودروسازی کره جنوبی بود. گفتنی است که هیوندای پس ازآن، از مدل جدیدی به نام پانی اکسل پرده برداری کرد که برخلاف دیگر مدل های پانی دیفرانسیل جلو بود.

پانی اکسل مجوز ورود به بازار آمریکا را به دست آورد و با قیمت 41 هزار و 500 دلار فروش خود را آغاز کرد و در سال اول ورود، رکورد فروش در ایالت متحده را به دلیل قیمت پایین شکست و توانست 169 هزار از این دستگاه را به فروش برساند.

در اواخر دهه 80 واردات به کره جنوبی آزاد شد که این امر باعث به وجود آمدن بازار رقابتی شد و پس از یک سال که مشکلات خودروی اکسل نمایان شد، نام هیوندای در اذهان عمومی ارزان و بی کیفیت ماند.
افت فروش در آمریکا نگرانی جدی برای شرکت هیوندای بود بنابراین هیوندای تصمیم گرفت نسل اول سوناتا را وارد بازار کند، سوناتا به طور کامل با توانایی کامل شرکت هیوندای ساخته شد اما نه تنها به امریکا بلکه به دیگر کشورها هم صادر نشد و استقبال چندانی از این خودرو به عمل نیامد این امر منجر شد تا مدیر هیوندا اقدام به افزایش کیفیت تولیدات خود کند به همین دلیل با همکاری شرکت ایتال دیزاین سوناتای دو را تولید و کارخانه ای را در کانادا تاسیس کرد.
کارخانه مذکور 150 متر مربع وسعت داشت و به واسطه 800 کارگر در هفته دو هزار سوناتا تولید می کرد. هیوندای یک آلنتدارا را به بازار عرضه کرد که این خودرو یک سال بعد به عنوان اتومبیل برتر استرالیا در سال (72) 1993 انتخاب شد.
هچنین یک مدل کوپه به نام اسکوپ را معرفی کردکه درآن زمان مورد تعریف منتقدان قرار گرفت. پس از آن هیوندا 50 سهام کیا را خرید وکنترل آن را به عهده گرفت.

مدت 25 ساله ممنوعیت واردات خودرو به کره در سال1359 به پایان رسید و دولت کره طبق قانون باید واردات خودرو را آزاد می کرد اما شرکت های خودروساز به علت تورم 40 درصدی در کره شرایط مناسبی نداشتند به همین دلیل ممنوعیت واردات خودرو برای سه سال دیگر تمدید شد و در همین شرایط از شرکت کیا خواست تا تنها بر روی ساخت کامیونت تمرکز کند.

هیوندا در این وضع کره،استلار جی اس ال را معرفی کرد که طراحی آن توسط شرکت ایتال دیزاین که معروفترین و باسابقه ترین شرکت ها بود، انجام وبا بکارگیری قوه ی محرکه میتوپیشی ساخته شد. هیوندای که به دنبال ورود به بازار آمریکا بود ،استانداردهای بازارآن ایالت راتا آن زمان نداشت ،نسل دوم پانی 2را به بازار وارد کرد و این خودرو را به کانادا نیز صادر کرد و به دلیل قیمت پایین خودرو فروش خوبی نیزدر آن مکان داشت و نام هیوندای را در شرق آسیا مطرح کرد.هیوندای در این سال یک میلیون خودرو تولید کرد که رکوردی جدیدی در تاریخ خودروسازی کره جنوبی بود هیوندای پس ازآن،از مدل جدیدی به نام پانی اکسل پرده برداری کرد که برخلاف دیگر مدلهای پانی دیفرانسیل جلو بود.

پانی اکسل مجوز ورود به بازار آمریکا را به دست آوردوبا قیمت 41 هزار و 500 دلار فروش خود را آغاز کردو در سال اول ورود، رکورد فروش در ایالت متحده را به دلیل قیمت پایینش شکست و 169 هزار از این دستگاه را فروخت.

در اواخر دهه 80 واردات به کره جنوبی آزاد شد و بازار رقابتی به وجود آمد و پس از یک سال که مشکلات خودروی اکسل نمایان شد، نام هیوندای در اذهان عمومی ارزان و بی کیفیت ماند.
افت فروش در آمریکا نگرانی جدی برای شرکت هیوندای بود بنابراین هیوندای تصمیم گرفت نسل اول سوناتا را وارد بازار کند، سوناتا به طور کامل با توانایی کامل شرکت هیوندای ساخته شد اما نه تنها به امریکا بلکه دیگر کشورها هم صادر نشد و استقبال نشد و مدیر هیوندا متوجه شد که باید کیفیت خود را بالا ببرد به همین دلیل با همکاری شرکت ایتال دیزاین سوناتای دو را تولید و کارخانه ای را در کانادا تاسیس کرد.این کارخانه 150 متر مربع وسعت داشت وبه واسطه 800 کارگر در هفته دو هزار سوناتا تولید می کرد. هیوندای یک آلنتدارا را به بازار عرضه کرد که این خودرو یک سال بعد به عنوان اتومبیل برتر استرالیا در سال (72) 1993 انتخاب شد. هچنین یک مدل کوپه به نام اسکوپ را معرفی کردکه درآن زمان مورد تعریف منتقدان قرار گرفت. پس از آن هیوندا 50 سهام کیا را خرید وکنترل آن را به عهده گرفت.

** نقطه آغاز تحول اساسی شرکت هیوندای
جان جویانگ بنیانگذار در سن 80 سالی درگذشت . او از یک خانواده ده نفر فقیر بود که با توانمندی های خود توانست به یکی از تاثیرگذارترین شخصیت های کره جنوبی تبدیل شود. او قبل از مرگ خود مدیریت شرکت های هدلینگ هیوندا را میان 8 پسرش تقسیم کرد.
او شرکت هیوندای موتورز که مهمترین شرکت هیوندای بود را به پسر بزرگش چیانگ کومو سپرد که در آن زمان 60 ساله بود و باعث تحول بسیاری در این شرکت شد.
هیوندا مرکز تحقیق و توسعه شرکت کیا را به نام نامی یانگ را با سرمایه 45 میلیوند لاری گسترش داد تا هر دو شرکت هیوندا و کیا بتوانند از آن استفاده کنند.
برای اصلاح تصویر نامناسب که از قدیم در فکر مردم آمریکا بود گارانتی 10 ساله به مردم آمریکا ارایه داد که در آن ضمانت نامه گفته شده حتی افرادی که قسطی هم خودرو خریداری کرده بودند و پس از مدتی نمی توانستند اقساط خود را بپردازند قادر به بازگرداندن خودروی خود بدون جریمه بودند.
این گارانتی در ابتدا با کمی مشکل برای هیوندای همراه بود اما پس از مدتی باعث جلب اعتماد مصرف کننده و گسترش بازار فروش شد و پس از مدتی هیوندا توانست از شرکت هوندا هم که سابقه بیشتر داشت پیش بگیرد.
هر تحقیق و توسعه در شرکت های کیا و هیوندای با هدف بهبودر کیفیت بود. هیوندای به دنبال افراد حرفه ای بود اما مهندسان نامدار برای کار به کره نمی آمدند به همین دلیل با 130 میلیون دلار سرمایه گذاری در کالیفرنیا و با جذب بیشتر مهندسان مشهور جهان هیوندای توانست خودروی شاسی بلند جاکان با دو موتور سه هزار و پانصد سی سی بنزینی و دو هزار نهصد سی سی دیزلی تولید کند و پس از آن ،سانتافه که دومین شاسی بلند هیوندا بود را به بازار عرضه کرد.
در پایان می توان گفت، در حال حاضر هم انواع متنوع خودروهای با کیفیت جهان از شرکت هیوندای خارج می شود.

خبرنگار: نازنین میرزایی انتشاردهنده:آرش محمدی

402

کد خبر: 731522

وب گردی

وب گردی