برگزاری "همایش ملی استقلال دانشگاه‌ها، چالش‌ها و راهبردها"در دانشگاه علامه طباطبایی

"همایش ملی استقلال دانشگاه‌ها، چالش‌ها و راهبردها" صبح شنبه با حضور اساتید و اعضای هیأت علمی برخی از دانشگاه‌ها،سه‌شنبه 26 بهمن در دانشگاه علامه طبابایی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، در نشست خبری "همایش ملی استقلال دانشگاه‌ها،‌ چالش‌ها و راهبردها "دکتر محمد زاهدی‌‌اصل دبیر این همایش با بیان اینکه تا به حال همایشی با این عنوان در کشور نداشته ایم گفت: با توجه به گفته حضرت امام(ره) که فرمودند: "ریشه تمام تحولات در دانشگاه است" براین اساس یک دانشگاه زمانی می تواند متحول باشد که استقلال داشته باشد.

وی ادامه داد: دانشگاه مستقل دانشگاهی است که بی طرفانه آنچه را که به صلاح کشور است در عرصه‌های مختلف بیان کند و بتواند اسباب تحول در جامعه شود.

وی افزود: دانشگاه در متن جامعه است و تمام اتفاقات را رصد می‌کند و همواره سعی می کند با نظرات کارشناسیبه عنوان یک نهاد علمی کارآمد درکشور باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در این همایش می‌خواهیم دانشگاه را با آسیب‌شناسی در این حوزه ،خروجی کار را با ارائه مقالات علمی و کارشناسی به عنوان یک نهاد علمی مستقل تقویت کنیم.

وی تاکید کرد: حیات دانشگاه به آزادی اندیشه است و اگر آزادی اندیشه نباشد حیات دانشگاه معنا پیدا نمی‌کند.

وی افزود: 19 مقاله را به اساتید برجسته کشور سفارش دادیم که سه نفر از آنها اعلام آمادگی کردند و از این تعداد یک نفر به دلیل سیاست های ظالمانه ای که دولت جدید آمریکا در قبال ایرانیان اعمال کرد نتوانست در این همایش شرکت کند اما قراربر این است کهمقاله خود را ارائه دهد.

محمد زاهدی‌‌اصل خاطرنشان کرد: همایش «استقلال دانشگاه‌ها، چالش‌ها و راهبردها» سه‌شنبه 26 بهمن از ساعت 8 صبح تا ساعت 18 در دانشگاه علامه برگزار خواهد شد. بعلاوه در این همایش اساتید برجسته‌ای همچون ضیا هاشمی معاون فرهنگی وزارت علوم، حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه، مصطفی محقق داماد استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی، مقصود صرافت‌خواه عضو هیأت علمی دانشگاه، محمدباقر خرمشاد عضو هیأت علمی دانشگاه، هادی خانیکی عضو هیأت علمی دانشگاه و تعدادی از اساتید برجسته دیگر دعوت هستند.

در ادامه نشست محمدرضا بیگدلی اصل رئیس کمیته علمی این همایش ادامه داد: بحث استقلال دانشگاه‌ها خصیصه ذاتی یک دانشگاه سرآمد است و امروز در دنیا هنگامی که صحبت از دانشگاه سرآمد می‌شود استقلال دانشگاه‌ها مد نظر است.

وی عنوان کرد: استقلال دانشگاه به معنی استقلال از نهادهای دولتی و حکومتی نیست و قطعا یک دانشگاه مستقل باید بر اساس ضوابط قانونی اداره شود و در چارچوب قانون عمل کند.

وی ادامه داد: استقلال دانشگاه‌ها فراز و نشیب‌های بسیاری را طی کرده است اما گاهی به دلیل سیاست‌زدگی استقلال نسبی پیدا کرده و در برخی مقاطع هم هیچ استقلالی نداشته و کاملا به وزارت خانه های علوم پزشکی و بهداشت وابسته بوده است و این موضوع نشان دهنده این است که یک خلأ قانونی در این رابطه وجود دارد.

وی یادآور شد: امروزه در دنیا یکی از شاخصه‌های اصلی توسعه علمی را به عنوان توسعه پایدار، دانشگاه مستقل می‌دانند و هر چقدر استقلال دانشگاه بیشتر باشد توسعه علمی هم بیشتر خواهد شد. بعلاوه زمانی می‌توانیم از دانشگاه‌ها مسئولیت پذیری را انتظار داشته باشیم که استقلال داشته باشند.

وی ادامه داد: بر خلاف این تصور که استقلال دانشگاه باید به گونه ای باشد که بودجه‌ای از طرف دولت دریافت نکند موجب پیامد سوئی می شود. در واقع دانشگاه باید مانند قوه قضائیه که بودجه آن را مجلس و پارلمان تصویب می‌کنند مستقل باشد.

وی با بیان اینکه در دانشگاه مستقل زمینه رقابت سالم بیشتر فراهم می‌شود ادامه داد: این باعث خواهد شد تا دانش‌آموختگان بیشتری به جامعه تحویل داده و از فرار مغزها جلوگیری شود.

حسین ملانظر عضو هیأت علمی دانشگاه علامه در ادامه مراسم گفت: دانشگاه مغز متفکر است و نمی‌تواند نقش اداره جامعه را داشته باشد در واقع دانشگاه باید آزاد فکر کند و راه‌حل‌های جدیدی را برای مشکلات جامعه و جهان پیدا کند.

وی گفت: دولت و سیاست باید دانشگاه ها را آزاد بگذارند، البته تاحدودی از لحاظ مالی باید دست دانشگاه را باز گذاشت ولی دانشگاه نباید تحت تأثیر سیاست قرار گیرد.

در ادامه مصطفی شریف عضو هیأت علمی دانشگاه شریف تصریح کرد: جامعه ما مثل همه جوامع رو به توسعه است و از ضروریات توسعه این است که از امکانات و دست باز برخوردار باشد.

وی گفت: این همایش هدفش این است که زوایای این حوزه را روشن کند و آنها را در اختیار صاحبان فکر و سیاست و تصمیم‌گیران قرار دهد.

وی گفت: جامعه دیگر نمی‌پذیرد مدیریت از بالا اعمال شود و پایه‌هایی باید بر دوش عالمان قرار گیرد به همین دلیل باید آزاداندیشی علمی، مشارکت همه‌جانبه، آزادی در مدیریت داخلی دانشگاه، حفظ استقلال در ارتباط با سایر مراکز علمی خارج کشور و پیوند متقابل با دانشگاه‌های جهان در این حوزه وجود داشته باشد.

200/202

خبرنگار: ناهید سمیعی/منتشرکننده: محمدجواد آخوندی

کد خبر: 731571

وب گردی

وب گردی