ترامپ: آمریکا صد درصد از ژاپن حمایت می کند

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا شنبه شب (به وقت محلی) پس از انتشار برخی گزارش ها مبنی بر اینکه کره شمالی یک موشک بالستیک به سمت دریای ژاپن شلیک کرده است، گفت: آمریکا صد در صد از ژاپن حمایت می کند.

به گزارش ایرنا، وی که در یک کنفرانس مطبوعاتی کوتاه با «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن حاضر شده بود، از اشاره مستقیم به آزمایش موشکی کره شمالی و موضع گیری در این خصوص خودداری کرد.
رئیس جمهوری آمریکا پیش از کنفرانس خبری هم زمانی که به همراه نخست وزیر ژاپن در جمع عکاسان حاضر شده بود، به سوالی درباره واکنش احتمالی آمریکا به آزمایش موشکی کره شمالی پاسخ نداد.
آبه اما این آزمایش را که هنوز به تایید مقام های کره شمالی نرسیده است «کاملا غیرقابل قبول» توصیف کرد.
ستاد مشترک ارتش کره جنوبی چند ساعت پیش گزارش داده بود که کره شمالی یک فروند موشک بالستیک به سمت دریای ژاپن شلیک کرده است.
این نخستین آزمایش موشکی کره شمالی پس از به روی کار آمدن دونالد ترامپ است.
منابع ارتش کره جنوبی احتمال می دهند که موشک آزمایش شده که موفق به طی مسیری 500 کیلومتری شده است، از نوع موشک های بالستیک بلند برد (IRBM) موسودان یا میانبرد (SRBM) رودونگ بوده باشد.
ترامپ پیش از این در واکنش به نطق «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در آغاز سال نوی میلادی مبنی بر اینکه این کشور در مراحل نهایی پرتاب آزمایشی یک فروند موشک بالستیک قاره پیما (ICBM) قرار دارد، در صفحه توئیتر خود نوشته بود: چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.
رسانه های کره جنوبی پیش از این به نقل از منابع مطلع خبر داده بودند که پیونگ یانگ دستکم دو فروند از این موشک ها را روی سکوی پرتاب قرار داده است.
بیشترین نگرانی کشورهای غربی و به ویژه آمریکا این است که موشک های بالستیک جدید کره شمالی قابلیت حمل کلاهک های هسته ای داشته باشد. موسسه پژوهش های بین المللی صلح استکهلم چند ماه قبل پیش بینی کرده بود که کره شمالی قادر به ساخت دستکم 10 کلاهک هسته ای بوده است.
کره شمالی چند ماه پیش پنجمین آزمایش هسته ای خود را انجام داد. پیونگ یانگ تاکنون چهار بار دیگر هم در سال های 2006، 2009، 2013 و 2016 دست به آزمایش هسته ای زده و مشمول تحریم های سازمان ملل متحد و دیگر کشور ها قرار گرفته است.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: مجتبی اسماعیلی/انتشار دهنده: فاطمه سرلک

کد خبر: 731617

وب گردی

وب گردی