کشف نخستین تپ‌اختر کوتوله سفید پس از 50 سال

دانشجویان دانشگاه وارویک با همکاری رصدخانه نحومی آفریقای جنوبی توانسته‌اند نخستین شواهد از وجود یک تپ‌اختر کوتوله را که مدت‌ها پیش فرض شده بود، شناسایی کنند.

به گزارش ایسکانیوز، از زمان کشف نخستین تپ‌اختر در سال 1967، دانشمندان تنها توانسته‌اند شواهدی از ستارگان نوترونی بزرگتر را به عنوان تپ‌اختر شناسایی کنند. تپ‌اختر به ستاره‌ای گفته می‌شود که تابش‌های الکترومغناطیسی را از خود منتشر می‌کند.

ستاره نوترونی اما آخرین مرحله از یک جسم سماوی است که به شکل ابرنواختر منفجر شده و قرار است به یک سیاهچاله تبدیل شود. اگرچه دانشمندان شاهدی در دست نداشتند اما بسیاری معتقد بودند که ستارگان کوچکتر کوتوله سفید در زمان مرگ ممکن است به تپ‌اختر تبدیل شوند و اکنون پس از 50 سال شاهدی بر این ادعا پیدا شده است.

این کشف توسط تام مارش و بوریس گانسیکه از گروه فیزیک نجومی دانشگاه وارویک و با همکاری دیوید بوکلی از رصدخانه نجومی آفریقای جنوبی انجام شده است. آنها یک تپ‌اختر کوتوله سفید را در فاصله 380 سال نوری از زمین در صورت‌فلکی عقرب شناسایی کردند. این محققان، ستاره دوتایی جدید را که فرضیه مذکور را تائید کرده، AR scorpii نام‌گذاری کرده‌اند.

این سیستم ستاره دوتایی باستانی از یک کوتوله سفید به اندازه زمین با تراکم 200 هزار برابر بیشتر و یک ستاره قرمز تشکیل شده است. فاصله این دو جسم تنها سه برابر بیشتر از مسافت بین زمین و ماه است، از این رو به لحاظ کهکشانی، همسایه محسوب می‌شوند.

دوره چرخش این تپ‌اختر تنها دو دقیقه بوده و دوره مداری دو ستاره در اطراف هم سه ساعت و 36 دقیقه است.

این کشف در مجله Nature Astronomy منتشر شده است.

200/202