سرگردانی پروژه دکلهای نفتی/جلوی واردات محصولات مشابه را نمی گیرند

ساخت دکل های حفاری هم مانند برخی از پروژه های کلان ملی نیازمند تمرکز و توجه دولت است تا به درستی از آن در راستای توسعه و پیشرفت کشور استفاده شود.

به گزارش ایسکانیوز ، دکل حفاری، ماشینی است که در زمین حفره ایجاد می‌کند. دکل‌های حفاری می‌توانند سازه‌های بزرگ، ساختمان‌ها و تأسیساتی باشند که برای حفاری چاه‌های آب، چاه‌های نفت یا چاه‌های استخراج گاز طبیعی به کار ‌روند.

دکل‌های حفاری تجهیزات سیاری هستند که روی کامیون‌ها یا واگن‌ها نصب می شوند یا می توان آنها را به عنوان ساختارهای ثابت روی زمین یا دریا قرار داد تا به سطح پوسته زمین نفوذ کنند و عملیات حفاری نفت را انجام دهند.

محققان کشور در جهاددانشگاهی توانسته اند این دکل های حفاری را طراحی کنند. در واقع جهاددانشگاهی در سال های اخیر در حوزه های طراحی و ساخت تجهیزات و ادوات مورد نیاز کشور از جمله دکل های حفاری برای توسعه صنعت نفت نقش مهمی را ایفا کرده است.

هنوز با وجود گذر بیش از یک دهه از دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت دکل های حفاری، از نمونه های خارجی استفاده می شود و نمونه های داخلی در انزوا به سر می برند به طوریکه در دولت قبل قرار داد ۱۴ دکل حفاری منعقد شد ولی این قرارداد به ۶ قرار داد منجر شد.

البته کماکان این قراردادها رنگ و بوی اجرایی به خود نگرفته اند و درحد یک قرار داد باقی مانده اند.

دکتر حمیدرضا طیبی، در خصوص طرح طراحی و ساخت دکل های حفاری اظهار داشت: ادامه ساخت دکلهای حفاری و رسیدن از مرز ۴۰ درصد توان داخلی به ۷۰۰ درصد، به جایی رسید که وزیر نفت پیشنهاد داد چون وزارت نفت نمی‌تواند دکل حفاری خریداری کند، شرکتهای نفتی مثل مناطق نفت خیز جنوب، مرکزی و غیره که حفاری دارند، حفاری خود را به شرکتهای حفار در مقابل خرید دکل ساخت جهاددانشگاهی واگذار کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: این موضوع چندین ماه بطول انجامید و در نهایت یکی از مدیران نفت اعلام کرد که از این طریق نتیجه‌ای حاصل نشده و بهتر است جهاددانشگاهی کنسرسیومی با یک شرکت حفاری تشکیل داده و به بحث حفاری چاه‌های نفت در یکی از میادین نفتی مهم کشور ورود کند تا از این طریق دکل حفاری خود را بسازد. این تصمیم می توانست به بومی سازی سایر تجهیزات ساخت جهاددانشگاهی مانند دستگاه لوله مغزی سیار (Coiled Tubing)، مته‌های حفاری و سایر تجهیزات کمک کند و در کشور مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته وی، مدیران شرکت های نفت قول دادند تعداد چاهها بگونه‌ای باشد که حداقل با ساخت ده دکل حفاری بتوان ساخت داخل را به ۷۰ درصد رساند؛ این موضوع را به شرطی اجرایی دانستند که تامین کننده مالی خارجی وجود داشته باشد.

طیبی خاطر نشان کرد: در همین راستا تیم خوبی برای انجام عملیات طراحی تشکیل دادیم و از سوی دیگر تیم تامین کننده مالی خارجی نیز گردآوری شد.

وی با بیان اینکه علاوه بر تیم طراحی، توان و صحت ادعای تامین مالی خارجی توسط تیم های مالی و فنی نفت موردتایید قرار گرفت، عنوان کرد: ولی نزدیک به حدود یک سال و نیم است که در حال رفت و آمد با شرکت نفت برای ابلاغ آن هستیم؛ البته اعلام شد که اینکار هم در دسته‌های ۱۰ چاه صورت می‌گیرد که کار ساخت داخل را بسیار سخت می‌کند، البته اگر اصل کار ابلاغ شود.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: نگه داشتن تامین کننده مالی و تیم فنی آنهم به مدت حدود یک سال و نیم کار بسیار سختی خواهد بود که نگران از هم گسیختگی تیم هستیم.

وی افزود: همه به نحوی در بوجود آمدن وضع فعلی در مملکت شراکت دارند؛ اگر خواهان پیشرفت کشور هستیم باید این مسائل در جمع‌های تخصصی مدیران و کارشناسان فنی مسئول مورد بحث و تبادل نظر و تصمیم گیری قرار گیرد.

طیبی خاطر نشان کرد: البته با وجود اینکه تیم طراحی و تامین کننده وجود دارد کسی فعلاً جلوی واردات دکل های حفاری را نگرفته است.

200/202

منبع: مهر

دریافت کننده : ناهید سمیعی/منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

کد خبر: 731726

وب گردی

وب گردی