مشاور امور خارجه نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید، گسترش فعالیت‌های هسته‌ای و تسلیحاتی در اقیانوس هند تهدیدی مرگبار برای صلح و امنیت منطقه است.

به گزارش ایسکانیوز به نوشته روزنامه نیشن، سرتاج عزیز، مشاور امور خارجه نخست‌وزیر پاکستان در جریان کنفرانس سه روزه دریانوردی بین‌المللی در این باره توضیح داد: در حال حاضر 30 کشور از طریق اقیانوس هند با یکدیگر در ارتباطند؛‌ اقیانوسی که ارتباط میان خاورمیانه، آفریقا و استرالیا را با اروپا ممکن کرده است.

عزیز ادامه داد: 40 درصد مبادلات جهانی از طریق اقیانوس هند صورت می‌گیرد و پاکستان سهمی استراتژیک در گشت زنی‌های صلح آمیز در این اقیانوس دارد چراکه طی سال‌های اخیر بندر گوآدر خود را توسعه داده و کریدور اقتصادی چین و پاکستان را راه اندازی کرده است.

وی در ادامه بر ضرورت تبدیل شدن اقیانوس هند به "منطقه صلح و رفاه" تاکید و خاطر نشان کرد: این امر به نفع تمام منطقه خواهد بود.

این سیاستمدار کهنه کار پاکستانی همچنین هشدار داد که هرگونه رقابت در این اقیانوس تنها روند توسعه در منطقه را کند خواهد کرد.

عزیز در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: تمامی کشورهای منطقه نقش مهمی در توسعه پایدار و مشترک دارند و مبادلات تنها در صورتی از طریق این منطقه گسترش می‌یابد که امنیت در آن حاکم باشد.

وی بار دیگر بر اهمیت استفاده بدون اختلال تمامی کشورها از وضعیت موجود تاکید و اظهار کرد: محیط زیست دریایی بخش اساسی زندگی جهانی است و حمایت از سیستم و سرمایه گذاری در این اکوسیستم دریایی می‌تواند به همه کشورها در مدیریت اقیانوس کمک کند.

عزیز همچنین به سرمایه گذاران بین‌المللی و محلی نسبت به حمایت دولت پاکستان از آنها برای توسعه بخش دریایی تضمین داد.

پیش از این سخنرانی فرمانده نیروی دریایی پاکستان بر ضرورت ایجاد نیروهای ویژه برای برقراری امنیت در کریدور اقتصادی چین و پاکستان و بندر گوآدر تاکید کرده.

وی در این باره توضیح داد: کریدور تاثیری پایدار بر فعالیت‌های دریایی منطقه‌ای و بهبود چشمگیر اهمیت اقتصادی اقیانوس هند خواهد داشت.

کنفرانس دریانوردی بین‌المللی یکی از مهمترین رویدادهای چندملیتی در این زمینه است که در حال حاضر در نزدیکی بندر کراچی پاکستان در حال برگزاری است.

منبع: ایسنا

خبرنگار: شایان دنیادیده/ منتشرکننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 731744

وب گردی

وب گردی