به صرف مزیت نسبی فقط خام‌فروشی را ترویج می‌کنیم

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد که برای بهبود و توسعه صنعتی و صادراتی نیاز است در کنار توجه به مزیت نسبی در اقتصاد به سمت خلق مزیت نیز حرکت کنیم؛ چراکه به صرف مزیت نسبی جز اینکه خام‌فروشی را ترویج کنیم چیز دیگری در بر ندارد.

به گزارش ایسکانیوز، غلامحسین شافعی در بیست و یکمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که امروز (۲۴ بهمن) برگزار شد، گفت: یکی از رموز کشورهایی که مسیر توسعه صنعتی را طی کردند تدوین نقشه راه در قالب استراتژی صنعتی بوده است.

وی ادامه داد: طبیعتا بدون تعیین اولویت ها، مکان یابی ها و ظرفیت سنجی ها نمی توان به سمت توسعه صنعتی و تولیدات صادرات محور حرکت کرد. نقشه راه تولید هم به سرمایه گذاران داخلی و سرمایه گذاران خارجی این علامت را می دهد که الویت های سرمایه گذاری در کشور چیست.

شافعی افزود: اگر سرمایه به دلایل مختلف در بخش هایی وارد شود که نیازی به آن نیست باید سرمایه گذار این را بداند که نمی تواند انتظار حمایت از دولت را داشته باشد. نگاه به وضعیت کنونی کشور گویای این است که در گذشته بنگاه های متعددی در صنایع خاص به وجود آمدند که توان کافی در اقتصاد را ندارند که این مسئله نشان می دهد که متاسفانه تصور درستی از اولویت وجود ندارد.

رئیس اتاق ایران با اینکه در این صورت تولید صادرات محور نیز محقق نمی شود، گفت: تعیین نقشه راه نیازمند همکاری اندیشمندان و فعلان بخش خصوصی است. محصولات عمده صادراتی ما بر اساس مزیت نسبی تعیین می شود در حالی که امروز بحث خلق مزیت جایگزین مزیت نسبی شده نیاز است که در کنار مزیت نسبی به خلق مزیت هم توجه کنیم، چرا که به صرف مزیت نسبی جز اینکه خام فروشی را ترویج کنیم چیز دیگری در بر نخواهد داشت.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به برخی مشکلات صادرات عنوان کرد: در زمینه صادرات یکی از کانون های آسیب پذیر، عدم تنوع صادراتی است. امروز با کوچکترین نا ملایمات تمام متغیرهای کلیدی اقتصاد تحت تاثیر قرار می گیرد و ضرورت توجه به صادرات غیر نفتی برای جلوگیری از این اتفاق بسیار حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد: یکی از ارکان مقاوم سازی اقتصاد تنوع صادراتی و رهایی از صادرات تک محصولی است چناچه کشور در صادرات غیر نفتی تنوع داشت در دوران تحریم آسیب های تحریم خیلی بالا نمی رفت.

شافعی تصریح کرد: بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی باید سیاست ها در جهت تقویت صادرات غیر نفتی با ارزش افزوده بالا باشد. زمانی این امر محقق می شود که نگاه تولید محور حاکم شود اما در غیر این صورت صادرات غیر نفتی نیز پایدار نخواهد بود.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده: پوریا پورعرب

401/601

کد خبر: 731768

وب گردی

وب گردی