آموزش نحوه محاسبه بار بیماریهای منتسب به آلودگی هوا با نرم افزار سازمان جهانی بهداشت

رئیس مرکز سلامت محیط و کار گفت: آموزش نسخه جدید نرم افزار محاسبه ی بار بیماریهای منتسب به آلودگی هوا با حضور نمایندگان سازمان جهانی بهداشت، سازمان ملل و واحدهای مختلف یونیسف در مرکز سلامت محیط و کار انجام شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر خسرو صادق نیت با بیان اینکه نسخه قدیمی این نرم افزار دیگر استفاده نخواهد شد گفت: محاسبه بار بیماریهای منتسب به آلودگی هوا در راستای ارزیابی اثرات بهداشتی آلودگی هوا برای دستیابی به جامعه سالم یکی از وظایف مهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد که این مهم از این پس با استفاده از نرم افزار AirQ+ صورت می گیرد.

وی ادامه داد: این نرم افزار می تواند نقش مهمی در جهت ارزیابی بیماریهای منتسب به آلودگی هوا همچون بیماریهای تنفسی، بیماریهای قلبی و عروقی و.. در سطح کشور و همچنین حساس سازی سازمانهای مسئول کنترل و کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

وی افزود: نرم افزار جدید می تواند تعداد بیماریهای منتسب به آلودگی هوا، تعداد سالهای عمر از دست رفته در اثر بیماری و تعداد مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا را محاسبه کرده و در اختیار کاربر قرار دهد.

دکتر صادق نیت خاطر نشان کرد: ارزیابی اولیه وضعیت آلودگی هوا و آموزش های در این خصوص توسط پروفسور کریزانوفسکی نماینده سازمان جهانی بهداشت انجام شد.

وی گفت: در این راستا دوره آموزشی در قالب کارگاه دو روزه برگزار شد و نرم افزار AirQ+ با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و کارشناسان بهداشت هوا معاونت بهداشتی دانشگاههای درگیر با پدیده ریزگردها مانند تهران، شهید بهشتی، ایران، البرز، قم، اراک، اصفهان، اهواز، زاهدان، بوشهر، کردستان، ایلام، لرستان، شیراز، تبریز، ارومیه به صورت تئوری و عملی آموزش داده شد.

گفتنی است، پروفسور کریزانوفسکی کارشناس خبره سازمان جهانی بهداشت، طی چند روز گذشته از ایستگاههای کیفیت هوای تهران و کرمانشاه، آزمایشگاه مرجع کیفیت هوا دانشگاه صنعتی شریف و همچنین سازمان هواشناسی کشور بازدید کرد.

بر اساس گزارش وبدا،در این دوره آموزشی، دکتر ثمین صدیق، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران نیز در خصوص اهمیت ارائه شواهد مبتنی بر سلامت و اهمیت صحت سنجش آلاینده های هوا سخنانی ارائه داد.

همچنین، گری لوئیس، نماینده سازمان ملل در ایران، در خصوص مشکلات آلودگی هوا در ایران و مشکلات به وجود آمده در مناطق جنوب و جنوب غرب کشور به دلیل وجود طوفان های گرد و غبار و اهمیت استفاده از امکانات و همکاری های ملی و بین المللی در خصوص رفع این مشکل مطالبی ارائه داد.

دریافت کننده و انتشار دهنده:نیوشا یعقوبی

701

کد خبر: 731775

وب گردی

وب گردی