حکایت« باغ سیب» مهرشهر

بیل های مکانیکی دوباره به جان باغ سیب کرج افتادند. این بار به بهانه حفظ درخت های باقی مانده دیوای قرار است دور باغ احداث شود که از یک سو درخت های بسیاری تاکنون برای احداث آن قطع شده اند و از سوی دیگر این دیوار حصاری برای دور ماندن شهروندان و فعالان محیط زیست از باغ سیب کرج و باز شدن دست تخریب کنندگان باغ می شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه قانون ، بختیاری، یکی از فعالان محیط زیست البرز درباره قطع مجدد درختان باغ سیب کرج به «قانون» گفت:« 80 هکتار از باغ سیب کرج در گذشته به دانشگاه علامه طباطبایی واگذار شده است. درخت های این بخش از باغ طی این سال ها تخریب و نابود شده اند.

دیواری که باغ سیب را محو می کند

به تازگی دیواری در محدوده این 80 هکتار در حال احداث است که مسئولان بنیاد مستضعفان هدف از انجام این کار را حفظ 270 هکتار باغ سیب باقی مانده اعلام می کنند. اجرای طرح دیوارکشی در باغ سیب اعتراض های فراوانی درپی داشت چراکه فعالان محیط زیست را بیش از پیش نگران کرده است. یکی از مواردی که موجب اعتراض فعالان محیط زیست شده است، قطع درخت ها در مسیر این دیوارکشی است. براساس شواهد تعداد بالایی از درخت ها تاکنون قطع شده و در ادامه دیوارکشی قطع خواهند شد. باتوجه به سوابق بنیاد مستضعفان در قطع درخت ها باغ سیب در سال های گذشته، شهروندان کرجی و فعالان محیط زیست نگران این موضوع هستند که اگر دیواری دور باغ سیب احداث شود، فضای باغ محصور می شود و اگر قطع درخت انجام شود، هیچ فردی متوجه آن نخواهد شد و تخریب کنندگان باغ به راحتی به کار خود ادامه می دهند».

دو کیلومتر از باغ سیب بلوار شد

بختیاری ادامه داد:« اوایل پاییز امسال در مقابل چشمان همه مسئولان و شهروندان، درحدود دو کیلومتر از باغ را تبدیل به بلوار کردند. حالا تصور کنید زمانی که باغ سیب محصور شود چه اتفاقات پنهانی امکان دارد رخ دهد. در چندسال گذشته محصور نبودن باغ و این امکان که شهروندان به راحتی می توانستند داخل باغ را مشاهده کنند، موجب شده بود هر زمان که بولدوزرها اقدام به قطع درخت ها کردند،شهروندان با تجمع در مقابل باغ از این کار ممانعت به عمل بیاورند اما اگر دیوارکشی انجام شود از اعتراض های مردمی راحت می شوند».

دانشگاهی که زمین گرفت اما نیامد

در زمان ریاست جمهوری مرحوم آیت ا.. هاشمی رفسنجانی 80 هکتار از باغ سیب کرج‌ به دانشگاه علامه طباطبایی واگذار شد. این کار با هدف استقرار کامل این دانشگاه در کرج صورت گرفت. اتفاقی که هیچ‌گاه رخ نداد و دانشگاه علامه به کرج نیامد. براساس شواهد وضعیت این 80 هکتار از باغ سیب اسف‌بار بوده و در بخش‌های عمده‌ای از آن سبزی و صیفی کاشته شده است. این فعال محیط زیست در این باره عنوان کرد:«یکی از مشکلات اساسی در باغ سیب تفکیک ۸۰ هکتار از مجموع ۳۵۰ هکتاری این باغ است. دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان مالک در این بخش صیفی جات، گندم و ...کاشت می کند. این مزارع با چاهای منطقه به صورت غرقابی مشروب می شوند. این اتفاق درحالی انجام می شود که مردم این منطقه با کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند».

سریال تکراری قطع درخت های باغ سیب کرج

در ایام نوروز سال 93 قطع دو هزار درخت در باغ سیب کرج، بازتاب رسانه ای گسترده ای در کشور داشت. شرکتی وابسته به بنیاد مستضعفان بدون اخذ مجوز از سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج اقدام به انجام این کار کرده بود. پس از تحقیقات و بررسی‌های به عمل آمده توسط دستگاه قضایی، تخلف بنیاد مستضعفان در این خصوص محرز شد و مدیرعامل و کارشناسان شرکت کشت و صنعت زراعی به دادگاه احضار و در آن زمان بازداشت شدند.

بختیاری با اشاره به اینکه قطع درخت های باغ سیب کرج سریال دنباله داری است، گفت:« در مقاطع زمانی مختلف بنیاد مستضعفان اقدام به قطع درخت های باغ سیب کرج کرده است. شاید بالاترین آمار قطع درخت متعلق به سال 93 باشد. شهروندان و فعالان محیط زیست، با مطلع شدن از قطع درخت ها بلافاصله در مقابل باغ سیب تجمع و خواستار رسیدگی به این موضوع شدند. جلسات بسیاری با مسئولان استانداری و شهرداری در این خصوص برگزار شد. آن زمان شایعه هایی از توافق شهرداری کرج با بنیاد مستضعفان به گوش می رسید».

توافق غیرقانونی شهرداری و بنیاد مستضعفان

شهردار کرج در جلسه ای عنوان کرد:« با بنیاد مستضعفان به توافق رسیده ایم که 30 درصد از باغ در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گیرد که در آن تغییرکاربری انجام می شود. 70 درصد باقی مانده نیز متعلق به شهرداری کرج است که طرح های مختلفی برای احیای باغ در آن اجرا می شود». سخنان شهردار کرج در آن جلسه اعتراض فعالان محیط زیست را به دنبال داشت. شهرداری طبق قانون نمی تواند تغییرکاربری در باغ سیب انجام دهد. پس از این اعتراض ها این واگذاری منتفی شد.

دفتر رهبری دستور حفاظت از باغ سیب کرج را صادر کردند

بختیاری با اشاره به پیگیری سازمان محیط زیست درخصوص باغ سیب کرج، گفت:« باغ سیب به عنوان ریه شهر کرج محسوب می شود. ارزش بالای زیست محیطی باغ سیب موجب شد، دفتر رهبری دستور حفاظت از باغ سیب کرج را صادر کنند. همچنین ابتکار، رییس سازمان محیط زیست در نامه ای به وزیر راه و شهرسازی، خواستار رسیدگی ویژه به باغ سیب کرج شد. همچنین محمد درویش، مدیرکل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست درباره باغ سیب کرج گفت: « موضوع این باغ از دغدغه های جدی سازمان حفاظت محیط زیست است و طی نامه ای به رهبری خواستار ورود ایشان و رسیدگی به وضعیت این باغ مهم که ریه تنفسی شهر محسوب می شود، شده ایم.مقام معظم رهبری همواره توجه ویژه ای به محیط زیست دارند و امیدواریم وضعیت باغ سیب مهرشهر هر چه زودتر مشخص شود.ایشان در بیانات خود تاکید ویژه ای به نقش مردم در حفظ محیط زیست و منابع طبیعی دارند و حضور مردم را همواره برجسته می دانند».

محمود دادگو، رییس شورای شهر کرج در پاسخ به پرسش خبرنگار «قانون» درباره دیوارکشی در باغ سیب کرج گفت:« خبر دیوارکشی در 80 هکتار باغ سیب کذب است. تنها دیوار احداث شده مربوط به پروژه جاده تندرستی است».

پروژه ای که رییس شورای شهر کرج به آن اشاره می‌کند، همان دو کیلومتر از باغ است که در اوایل پاییز از باغ سیب کرج جدا شده است و او از پروژه دیوارکشی جدید بی اطلاع است.

حمید لشگری، رییس اداره محیط زیست کرج نیز به «قانون»درباره قطع درخت های باغ سیب گفت: « تمام درخت‌‌های قطع شده مطابق با طرح بازکاشت بوده است اما نقد این اداره درخصوص اجرای این طرح به اطلاع رسانی کم رنگ آن به شهروندان است که این مساله موجب اعتراض شهروندان شده است. متاسفانه بخشی از باغ که در اختیار دانشگاه علامه طباطبایی است، در آن همچنان صیفی‌کاری انجام می شود و خبری از بازکاشت درخت نیست. همچنین مجوز هیچ‌گونه تغییرکاربری برای باغ سیب کرج از سوی این اداره صادر نشده است».

باغ سیب کرج ثبت ملی نشد!

درخواست برای ثبت ملی باغ سیب مهرشهر به عنوان میراثی طبیعی در سال ۸۵ از سوی میراث فرهنگی مطرح شد. به دلیل اینکه این باغ در مالکیت بنیاد مستضعفان است، با این درخواست موافقت نشد و تلاش‌های میراث فرهنگی در خصوص ثبت ملی این باغ کهنسال بی‌نتیجه ماند.

12 میلیارد تومان اعتبار برای باغ سیب کرج

حمید طهایی، استاندار البرز نیز درباره باغ سیب کرج گفت:«برای حفظ باغ سیب مهرشهر کرج، جلسات بسیاری در نهاد ریاست‌جمهوری و با حضور رییس بنیاد مستضعفان برگزار شده است. حفظ باغ سیب برای شهروندان البرزی از اهمیت خاصی برخوردار است. در جلسه ای که با حضور مقامات مسئول برگزار شد، بسیاری از متولیان اذعان کردند فضای سبز باغ سیب باید حفظ شود.قراردادی با مبلغ ۱۲ میلیارد تومان برای حفظ باغ سیب کرج با جهادکشاورزی منعقد شده است».

دریافت کننده :سولماز ظزیفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 731817

وب گردی

وب گردی