تأثیرپذیری برنامه‌های فرهنگی در گرو جذابیت آن است

مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر در برنامه جشن تکلیف فرزندان، مسابقه نقاشی، مراسم تجلیل از فعالان فرهنگی و کارگاه آموزشی شیوه‌های دعوت به نماز تأثیرپذیری برنامه‌های فرهنگی را در گرو جذابیت آن دانست.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، قدیر خواجه‌پور مدیرکل فرهنگی واحد بوشهر در کارگاه آموزشی شیوه‌های دعوت به نماز گفت: برنامه‌ها در این حوزه باید جذابیت لازم را برای کودکان، نوجوانان و جوانان داشته باشد، تا بتواند این قشر از جامعه را جذب کرده و آنها را از افتادن به دام توطئه‌ها و خطرات ناشی از گناه، مصون بدارد.

خواجه‌پور با بیان اینکه همانگونه که جامعه دچار تحول شده، جوان امروز نیز دستخوش این تغییر شده است، گفت: جوان امروز با نسل گذشته فرق دارد، بنابراین باید به وسیله شناخت مخاطب با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات معنوی، اجتماعی که وجود دارد، برنامه‌های جدیدی را برای تشویق و ترغیب آنان به برنامه‌های فرهنگی پیاده‌سازی کرد.

خواجه پور با تأکید بر اینکه نماز عالی‌ترین رابطه بشر با خالق و پروردگار است، گفت: نماز، بهترین راه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و تنها راه دست‌یابی انسان‌ به تعالی و کمال انسانی است.

او با بیان اینکه در بحث نماز همواره سوالاتی برای هر شخصی ممکن ایجاد شود، افزود: پرسش هایی چون چرا نماز می خوانیم، نماز چیست، چرا نماز به عربی خوانده می شود، چرا رو به قبله می ایستیم، چرا باید طهارت داشت، آداب نماز کدامند و .... از این قبیل هستند.

این مسئول با تأکید بر اینکه عمیق ترین نیاز هر انسانی، نیاز به پرستش و ارتباط و وابستگی به نیرویی قوی و بدون شکست است، گفت: هر انسانی با هر دین و آیینی معتقد است که ذات پروردگار بی شکست و مقتدر است.

او با بیان اینکه ادیان الهی برخلاف کمونیست ها که معتقدند انسان به علت شناخت ماهیت علمی علت ها نیازی به داشتن خدا ندارد،گفت: مفهوم عبادت منطبق شدن بر اراده خداست به نحوی که انسان رنگ و بوی خدایی گرفته، عبادت بالاترین مرحله عشق و دوست داشتن است که فرد برای رضایت معشوق خود هر تلاشی انجام می دهد.

مدیرکل فرهنگی واحد بوشهر عالی‌ترین نوع عبادت را نماز معرفی کرد و گفت: نماز خواندن، استجابت خواسته پرودگار بی نیاز است چراکه رازهای نهفته شده در آداب و حرکات نماز، بهترین نوع پرستش است.

خواجه پور رابطه میان نماز خواندن و اعمال انسان را رابطه ای مستقیم دانست و گفت: این دو در گرو یکدیگر هستند به نحوی که یک عمل و یا کلامی غیراخلاقی آرامش انسان را در نماز برهم خواهد زد و برعکس یک نماز همراه با حضور قلب و خضوع، وجود انسان را سراسر پر از آرامش خواهد کرد.

او آفاتی را که بر نماز وارد شده و مانع لذت نمازگزار از این فرضیه الهی می شود را تشریح کرد و گفت: عدم ادای نماز در اول وقت، عدم حضور قلب، خواندن نماز در بدترین حالت روحی و زمانی، فرادا خواندن، عدم تسلط بر احکام نماز و.. از مهمترین آفات نمازگزار هستند.

خواجه پور گام اول برای ورود برقراری حس رضایت درونی فرد از خواندن نماز را خواندن نماز اول وقت و حضور در مسجد و خواندن نماز جماعت دانست و گفت: نماز اول وقت علاوه بر ایجاد نظم و ترتیب در فرد، نشان از اهمیت پروردگار و دستورات الهی در زندگی است و همانگونه که بارها گفته شده است، انسان موجودی اجتماعی که ذات وی تأسی پذیر از محیط پیرامون است که حضور در یک اجتماع مفید، باعث سرخوشی و شادابی وی خواهد شد.

در انتهای این مراسم، یادبودهایی به حاضران، شرکت کنندگان در مسابقه نقاشی و مسابقه کتبی، مکلفان و فعالان فرهنگی اهدا شد.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی هنزکی/منتشرکننده: محمدجواد آخوندی

204/200

کد خبر: 731908

وب گردی

وب گردی