برنامه سدسازی ایران در آفریقا/ظرفیت سدها ۳۷ میلیارد مترمکعب شد

مشاور وزیر نیرو با اشاره به خودکفایی ایران در ساخت انواع سد،از فعالیت شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های سدسازی کشورهای آفریقایی خبر داد و گفت: هم اکنون ظرفیت ذخیره آب سدها ۳۷ میلیارد مترمکعب است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شرکت مدیریت منابع آب ایران، محمد حاج رسولیها در تشریح دستاوردهای صنعت سدسازی ایران با بیان اینکه برنامه‌های عمرانی گوناگونی که با هدف توسعه اقتصادی- اجتماعی کشور تاکنون تدوین شده است، به طور اصولی دارای زیربنای متکی به توسعه منابع آب بوده‌اند، گفت: از این رو توسعه بهره‌برداری از منابع مختلف آب، در اولویت نخست برنامه‌های مذکور قرار داشته و تأمین آب عاملی برای دستیابی به آرمان‌های رشد و توسعه شده، رشدی که فقر زدایی، قطع وابستگی، ایجاد عدالت اجتماعی، رفاه و سرافرازی ایران را به ارمغان آورده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اعلام اینکه سد گلپایگان نخستین سد مخزنی خاکی و سد مدرن ایران بود که در سال ۱۳۳۶ به بهره‌برداری رسید، تصریح کرد: این سد، نقطه عطفی در تاریخ سدسازی ایران محسوب می‌شود و بعد از آن در طول دو دهه قبل از انقلاب، مجموعاً ۱۹ سد بزرگ با کمک مهندسان و مشاوران خارجی ساخته شد.

این مقام مسئول، افزود: توسعه کشاورزی در ایران به عنوان یکی از اهرم‌های پیشرفت اقتصادی همراه با عوامل مهمی چون افزایش جمعیت و به تبع آن تأمین آب شرب، بالارفتن سطح بهداشت، محدودیت منابع آب شیرین، برداشت بیش از حد از آب‌های زیرزمینی و سرانجام هجوم جبهه‌های آب شور به شیرین، احداث سدهای مخزنی را در اولویت کارهای عمرانی قرار می‌دهد.

مشاور وزیر نیرو با یادآوری اینکه در حال حاضر ایران، سومین کشور برتر سدسازی در جهان است، بیان کرد: ایران قابلیت اجرای طرح‌های بزرگ سدسازی و صدور خدمات مهندسی برای سایر کشورها از جمله آفریقایی ها و آسیایی ها را دارد که اتفاقا اکنون در حال اجرای سدهای بزرگ و پیچیده‌ای هستند، را هم در کارنامه خود دارد.

به گفته وی، تا قبل از انقلاب اسلامی، ۱۹ سد مخزنی با حجم مخزن ۱۳ میلیارد مترمکعب (معادل ۲۵ درصد) و ظرفیت آب قابل تنظیم سالانه ۱۴ میلیارد مترمکعب در کشور بهره‌برداری می‌شد که این میزان پس از انقلاب اسلامی و تا بهمن ماه سال ۱۳۹۵، به تعداد ۱۶۵ سد مخزنی با حجم کل حدود ۵۱ (معادل ۷۵ درصد) و ظرفیت آب قابل تنظیم ۳۷ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.

حاج رسولی‌ها، تاکید کرد: بخش اعظم منابع سطحی آب شرب مصرفی کشور از طریق حدود ۵۵ سد استراتژیک تأمین می‌شود و این سدها در تأمین آب شرب شهرها اهمیت ویژه‌ای دارند.

وی، ادامه داد: با توجه به اهمیت استراتژیک آب در اوضاع کنونی و بحران‌های پیش رو در زمینه‌های امنیتی، اقتصادی و اجتماعی، آنچه بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد مدیریت بهینه منابع آب است، مدیریتی که یکی از راهکارهای اصلی آن، سدسازی و مدیریت بهره‌برداری است؛ چرا که پروژه‌های سدسازی برای حفظ حیات و تداوم امنیت ملی و نیز افزایش ظرفیت ذخیره سازی و گسترش منابع آب و استحصال انرژی برق‌آبی سازگار با محیط زیست بخصوص برای مناطقی که با کمبود آب و بحران آب مواجه هستند، لازم و حیاتی است.

این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه مجموعه سدهای در حال بهره‌برداری کشور هر یک به سهم خود نقش قابل توجهی در مدیریت بهینه منابع آب کشور دارند، خاطرنشان کرد: سدها در دوره طولانی خشکسالی در کشور، نقش برجسته ای در مدیریت خشکسالی ایفا کرده و تأمین نیازهای مختلف شرب، صنعت، کشاورزی و کنترل سیلاب‌های مخرب در این دوره، خود گویای میزان تأثیر و اثربخشی پروژه‌های تأمین آب و سد سازی است.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:

401

کد خبر: 731918

وب گردی

وب گردی