کشف قیمت لحظه ای و واقعی زعفران ایرانی با گواهی سپرده کالایی

روز یکشنبه ۲۴ بهمن ماه ، مدیرعامل بورس کالای ایران در مراسم افتتاحیه معاملات گواهی سپرده زعفران از کشف قیمت لحظه ای و واقعی زعفران ایرانی در پی معاملات گواهی سپرده کالایی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری بورس کالای ایران، در این روز و با حضور جمعی از مقامات ارشد از جمله مهندس علی اکبر مهرفرد قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی، دکتر حسن امیری معاون سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین مهندس حسین صفایی مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، معاملات گواهی سپرده زعفران بطور رسمی در شهر مقدس مشهد افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، در ابتدای این مراسم نخستین معامله رسمی گواهی سپرده زعفران در سامانه www.tsetmc.com بین نماینده اتحادیه مرکزی تعاون روستایی به عنوان خریدار و اتحادیه تعاون روستایی استان خراسان رضوی به عنوان فروشنده انجام شد و در نهایت طی معاملات امروز ، یک کیلو و ۱۶۰ گرم زعفران ایرانی به ارزش بیش از ۵۰ میلیون ریال در قالب گواهی سپرده کالایی به فروش رفت.

براساس این گزارش، پس از انجام نخستین معامله گواهی سپرده زعفران، امیر مسعود پژمان پور، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های روستایی استان خراسان رضوی به عنوان میزبان ،ضمن عرض خیر مقدم به مسوولان و مدعوین، عنوان کرد: بیش از ۱۶۰ هزار خانوار کشاورز در حوزه زعفران به عنوان کالایی ارزشمند، فعال هستند اما به دلیل نبود برنامه ریزی مناسب، نوسانات قیمت و نبود بازاری متشکل برای کشف واقعی قیمت زعفران، این خانوارها جزو ضعیف ترین اقشار هستند. برهمین اساس درصدد هستیم با استفاده از مکانیسم های بورس کالا، حرکتی روبه جلو در زمینه بازاریابی، ایجاد بازاری پایدار، کوتاه کردن دست دلالان و حل مشکلات نقدینگی کشاورزان کشور انجام دهیم.

در ادامه این مراسم، حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران با اعلام قدردانی نسبت به حضور مقامات ارشد بازار سرمایه و وزارت جهاد کشاورزی گفت: معاملات زعفران در بورس کالای ایران هم به صورت گواهی سپرده کالایی و هم در بازار فیزیکی به صورت نقد، سلف و نسیه انجام می شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران به مزایای معاملات زعفران به شیوه گواهی سپرده کالایی اشاره کرد و گفت: امکان ورود کشاورزان به معاملات و فروش محصولات خود، تسهیل در فروش محصول و دریافت سریع وجه، امکان انجام معاملات در سطح خرد و کلان، عرضه مستمر و کشف نرخ روزانه و کاهش هزینه های جابه جایی محصول از جمله مزایای راه اندازی معاملات گواهی سپرده زعفران در بورس کالا است.

سلطانی نژاد افزود: همچنین ارتقاء کیفی و استاندارد سازی کالا و کمک به ارتقای برند زعفران ایرانی با توجه به انتشار اطلاعات قیمت ها و حجم معاملات به صورت برخط و از طریق اینترنت در سامانه www.tsetmc.com در نماد زعفران و نیز امکان حضور مستقیم خریداران بین المللی در این معاملات از دیگر مزایای راه اندازی معاملات گواهی سپرده زعفران به شمار می رود.

جزییات معاملات گواهی سپرده زعفران

دکتر سلطانی نژاد در ادامه به جزییات معاملات گواهی سپرده زعفران اشاره کرد و گفت: در معاملات گواهی سپرده کالایی، کشاورزان محصول خود را به انبارهای تحت کلید بورس کالا می سپارند و معادل میزان محصول انبار شده که دارای استانداردهای لازم است، گواهی سپرده یا همان قبض انبار دریافت کرده و با مراجعه به کارگزاری های مجاز، محصول خود را روی تابلوی معاملات می برند تا شاهد ثبت عرضه، تقاضا و کشف واقعی قیمت زعفران در بورس کالا باشیم.

وی به موارد قابل توجه در نگهداری زعفران در انبارها اشاره کرد و توضیح داد: برای ارزیابی و نمونه گیری زعفران، مبلغ ۱۵۰ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم به صورت نقدی به انباردار پرداخت می شود. همچنین انبار دار مجاز است به منظور ارزیابی محصول حداکثر تا ۳ گرم از کالا به ازای هر محموله را برای آزمون استخراج و تشخیص رنگ های افزودنی را مورد استفاده قرار دهد و قبض انبار را براساس وزن خالص صادر کند.

وی ادامه داد: مدت زمان لازم جهت ارزیابی کالا، ۲۴ ساعت پس از زمان دریافت کالا است که در این مدت محصول در قرنطینه انبار باقی می ماند و امکان عودت آن به مالک کالا وجود ندارد که در صورت عدم انطباق با استاندارد مشخص شده، محصول به مالک بازگردانده می شود که البته در غیر اینصورت، قبض انبار صادر می شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: معاملات گواهی سپرده زعفران در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۵ و ۳۰ انجام شده و وجه حاصل از معامله، ظرف دو روز کاری پس از انجام معامله با لحاظ هزینه های انبارداری و کارمزد معاملات به حساب دارنده زعفران واریز می شود.

سلطانی نژاد همچنین به هزینه های انبارداری اشاره کرد و گفت: هزینه های انبارداری برای این محصول به مبلغ یک ریال به صورت روزانه به ازای هر گرم بوده و حداکثر مدت نگه داری در انبار اتحادیه تعاونی های روستایی خراسان رضوی تا پایان بهمن ۹۶ است.

آمار معاملات بورس کالا در سال ۹۵

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به آمار معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تا ۱۵ بهمن ماه، ۲۲ میلیون و ۱۷۰ هزار تن انواع محصول به ارزش بیش از ۳۱۶ هزار میلیارد ریال در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته است.

وی به آمار معاملات سپرده کالایی در بورس کالا اشاره کرد و افزود: از ابتدای امسال تا ۱۵ بهمن ماه ۴۲۱ هزار و ۴۶۸ تن گواهی سپرده جو و ذرت و ۹ هزار و ۶۹۵ عدد سکه طلا در مجموع به ارزش ۳ هزار و ۲۰۷ میلیارد ریال در بخش معاملات گواهی سپرده کالایی بورس کالا مورد دادوستد قرار گرفته است.

سلطانی نژاد در پایان به معاملات بازار مشتقه اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال ۹۵ تا ۱۵ بهمن ماه در مجموع بیش از ۲ میلیون و ۷۹۱ هزار قرارداد مشتقه به ارزش ۳۳۰ هزار و ۵۲۲ میلیارد ریال در بورس کالا مورد داد و ستد قرار گرفته که از این میان ۳۰ هزار قرارداد مربوط به قراردادهای اختیار معامله و ۲ میلیون و ۷۶۱ هزار قرارداد مربوط به قراردادهای آتی بوده است.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:

401

کد خبر: 731929

وب گردی

وب گردی