12هزار پزشک خانواده در کشور فعالیت می کنند/ آموزش 6 ماهه پزشک خانواده به زودی آغاز می شود

دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در ویدئوکنفرانس مراسم افتتاحیه سلامتکده طب سنتی، بخش و درمانگاه پزشکی خانواده و مرکز آموزشی درمانی امین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که روز گذشته برگزار شد، گفت: دانشگاه اصفهان علوم پزشکی در برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تلاش های زیادی را انجام داده و مجدانه بحث های آموزشی در دانشگاه دنبال می شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه بحث پزشک خانواده موضوعی است که در کشور در حال پیگیری است گفت: ما حدود 12 هزار پزشکی عمومی در اقصی نقاط کشور داریم که شبکه ای تشکیل داده و به عنوان پزشک خانواده ارائه خدمت می دهند. این افراد نیاز به آموزش دارند.

او ادامه داد: آموزش 6 ماهه مجازی پزشک خانواده را با همکاری سازمان بهداشت جهانی و با استفاده از مدل های بین المللی برای پزشکان خانواده طراحی شده و به زودی این دوره شروع می شود. کاری که امروز در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افتتاح می شود بستر خوبی است برای اینکه این افراد در منطقه و مسئولین آموزش پزشک خانواده در کشور از این مدل الگو بگیرند.

لاریجانی گفت: در حال حاضر 10 دانشگاه علوم پزشکی در آموزش تخصص پزشک خانواده درگیر هستند و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم یکی از این دانشگاه هاست و در حال حاضر 200 دستیار پزشکی خانواده در کشور داریم. این برنامه ای است که در 1 و نیم سال گذشته پیگیری شده است.

او افزود: دانشگاه های علوم پزشکی کشور پتانسیل خوبی دارند و وقتی ماموریتی ملی به این دانشگاه ها داده شود به سرعت می توانند آن را گسترش دهند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: دانشگاه اصفهان حدود 20 دستیار پزشک خانواده دارد و گروه پزشکی اجتماعی و پزشکی خانواده این دانشگاه برای پیشبرد این کار طراحی کرده اند که یکی از اقدامات ارزشمند دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.

لاریجانی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان جمعیتی تعریف شده برای دریافت خدمات پزشک خانواده را مشخص کرده و این مدل می تواند به عنوان الگویی در کشور استفاده شود، گفت: پزشکی خانواده با پزشکی عمومی متفاوت است و این تفاوت ها باید در عرصه خدمات ظهور پیدا کند و زمانی این اتفاق می افتد که که آموزش این پزشکان با روشی متفاوت از روش های متداول صورت گیرد و فرد در عرصه خدمات درگیر شود.

او افزود: گزارش شده که کلینیک های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه استانداردسازی شده و جای خوشبختی است که در دهه فجر این کلینیک ها افتتاح می شود. اولین جا در کشور هست که کلینیک هایی با استانداردهای نسبتا خوب افتتاح می شود و این پتانسیل در همه دانشگاههای علوم پزشکی کشور وجود دارد که کلینیک های اینچنینی را با الگوبرداری از کار اصفهان آغاز کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: پروژه های دیگری نیز امروز افتتاح می شود از جمله کتابخانه، سالن مطالعه و سالن های کنفرانس و درسی و امیدواریم این پروژه ها توسعه ای در حوزه آموزش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ایجاد کند.

لاریجانی افزود: کار دیگری که آغاز می شود توسعه آموزش پزشکی در بیمارستان های جنرال آموزشی است که می تواند اثرات خوبی را در آموزش علوم پزشکی داشته باشد. نگاه تخصص گرایانه در آموزش علوم پزشکی باعث شده تا آموزش های عمومی تحت تاثیر قرار بگیرد و آموزشی شدن بیمارستان و توسعه آموزش های عمومی در این بیمارستان کار خیلی ارزشمند است.

او با اشاره به افتتاح سلامتکده طب سنتی گفت: امیدواریم که شرایطی ایجاد شود تا دانش آموختگان این رشته بتوانند با آموزش پزشکی نوین و توسعه های دانش پزشکی خود را تطبیق دهند و در سلامت مردم اثرگذار باشند.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی هنزکی/منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

204/200

کد خبر: 732139

وب گردی

وب گردی