آنزیم پروتئاز با خواص ویژه برای اولین بار توسط محققان ایرانی تولید شد

محققان ایران با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی ریاست جمهوری برای نخستین بار موفق به تولید آنزیم پروتئازی با خواص ویژه شدند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، احمد همایی مجری پروژه "جداسازی و خالص سازی آنزیم های سیستئین پروتئاز از پسماند میگوی Fenneropenaeus merguiensis خلیج فارس" درباره این طرح که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی اجرا شده است گفت: هدف اصلی از انجام این پروژه استحصال آنزیم پروتئاز از پسماندهای جانداران دریایی است زیرا همانطور که می دانیم اندام گوارشی همچون معده و روده این جاندران دور ریخته می شود بنابراین با این تحقیقات آنزیم پروئتاز از این اندام ها بدست آمد.

او ادامه داد: پروتئاز آنزیمی پر کاربرد است که در صنایع مختلف همچون غذایی، شوینده، پزشکی، چرم سازی و فرآوری غذای دام استفاده دارد بنابراین با توجه به اهمیت آن روی این موضوع کار کردیم و این آنزیم را در مقیاس آزمایشگاهی تولید کردیم.

همایی افزود: در این تحقیق بر روی میگوی Fenneropenaeus merguiensis کار شد زیرا آنزیم ها در این موجود فعالیت بیشتری را نشان می دهد. در واقع این آنزیم تولید شده دارای خواصی منحصر به فرد و ویژه است که خواصی همچون گرما دوست بودن و قدرت کاتالیزوری بالا را می توان نام برد. زیرا این آنزیم تولید شده می تواند گستره دمایی وسیعی را تحمل کند.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی هنزکی/منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

204/200

کد خبر: 732162

وب گردی

وب گردی