میانگین رشد علمی ایران حدود سه برابر جهان است

وزیر علوم درمراسم تقدیر از برگزیدگان سی‌امین جشنواره بین‌المللی خوارزمی گفت : در حالی که میانگین رشد علمی دنیا در سال ۲۰۱۵ نسبت به ۲۰۱۴ برابر با ۶ درصد گزارش شده است این میزان برای کشور ما برابر با هفده و نیم درصد اعلام شده که حدود سه برابر جهان است و رشد کمّی قابل ملاحظه‌ای محسوب می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم در این مراسم با بیان اینکه، افزایش تعاملات علمی بین‌المللی یکی از ثمرات جشنواره خوارزمی است، گفت: ‌این جشنواره‌ها سبب ارتقای ارتباط و جایگاه علمی ایران می‌شود و مهمانانی که به این گونه همایش‌ها و نشست‌ها دعوت می‌شوند از نزدیک با واقعیت‌ها و پیشرفت‌های علمی ما آشنا می‌شوند و به شناخت تازه‌ای از ایران و شگفتی‌های توسعه علمی این کشور می‌رسند.

وزیر علوم افزود:‌ رقابت‌های علمی به ویژه جشنواره بین‌المللی خوارزمی که در حوزه علم و فناوری فعالیت می‌کنند، نمادهایی هستند که سرعت، قدرت و کلیّت توسعه علمی کشور را به نمایش می‌گذارند ودر 30 سال برگزاری مستمر این جشنواره، نزدیک به هزار طرح، نوآوری و پژوهش به عنوان بهترین‌ها شناسایی و معرفی شده اند.

او ادامه داد:‌ این امر به خوبی نشان می‌دهد که سرمایه علمی و اجتماعی عظیمی از این حرکت حاصل شده است و امیدواریم بتوانیم با سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های دقیق و منسجم بیش از پیش زنجیره دانش، پژوهش و فناوری را تقویت کنیم.

فرهادی با بیان اینکه قرن‌هاست که ما در ادبیات خود با این مفهوم آشنا هستیم که دانایی سرچشمه توانایی است، گفت: بدین گونه نوآوری سرچشمه رشد اقتصادی و فناوری نیز پشتوانه عزت و اقتدار کشور است و جای تردید نیست که اگر بخواهیم رشد کنیم، قدرتمند شویم و اگر می‌خواهیم مستقل و پیشرو باشیم، باید عالمانی آزاده، هوشیار، کنجکاو و تلاشگر داشته باشیم.

وزیرعلوم گفت: ما بر لزوم شناسایی سرمایه‌های فکری در جامعه علمی و دانشگاهی و تدوین راهکارهای دقیق حمایت از مالکیت معنوی و دارایی‌های فکری تاکید کرده‌ایم و لزوم توسعه تحقیقات بین رشته‌ای، ضرورت همگامی با پیشرفت‌های علمی جهان، شناخت تاثیرات اقلیمی پدیده‌ها و پیوستگی آنها در اثرگذاری بر سلامت انسان‌ها و محیط زیست ما را وا می‌دارد که بزرگ تر بیندیشیم و گسترده‌تر عمل کنیم.

فرهادی افزود:‌ به همین دلیل در ایجاد تعادل بین آموزش‌های نظری و کاربردی تاکید می‌کنیم، استادان، صاحبنظران و سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان امر آموزش و پژوهش که وزارت علوم نیز بخشی از آن را به عهده دارد، به دنبال راهکارهای موثرتری برای تربیت نیروی انسانی کارآمد، خلاق و متعهد است تا علاوه بر انتقال داده‌های ذهنی، دانش‌آموختگانی تربیت شوند که در بهبود شرایط زیستی اجتماعی فرهنگی و آسایش مردمان خود نقش موثر داشته باشند.

وزیر علوم با بیان اینکه رتبه ایران در دو پایگاه استنادی اسکوپوس و آی اس آی رتبه 16 و در منطقه و جهان اسلامی رتبه اول است، گفت: 14 دانشگاه ایران براساس طبقه‌بندی جهانی لایدن، در فهرست دانشگاه‌های برتر و تاثیرگذار دنیا و 200 دانشمند ایرانی نیز جزو یک درصد از دانشمندان برتر جهان قرار دارند.

او ادامه داد:در حال حاضر حدود هزار شرکت دانش‌بنیان در 39 پارک علم و فناوری مستقر هستند و در دو سال 2014 و 2015 بیش از 100 میلیون دلار صادرات محصولات از سوی این شرکت‌ها صورت گرفته است.

فرهادی گفت: اکنون 235 پروژه تحقیقاتی مشترک با دانشگاه‌های معتبر دنیا در حال انجام است و سهم مقالات مشترک ایران با دانشمندان خارجی در سال 2016 نسبت به 2015 رشد 5 درصدی را نشان می‌دهد و از نظر شاخص جهانی نوآوری هم رتبه ایران در سال 2016 نسبت به 2015، 28 رتبه ارتقا یافته است.

در اختتامیه سی‌امین جشنواره بین‌المللی خوارزمی 13 طرح داخلی و 6 طرح خارجی به عنوان برگزیده معرفی شدند و صاحبان آنها جوایز ، لوح و تندیس این جشنواره را از وزیر علوم دریافت کردند.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی هنزکی/منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

204/200

کد خبر: 732223

وب گردی

وب گردی