دکتر ولایتی : ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود با مشکلات شدیدی روبرو می شود/ به سیاست های خاص خود در منطقه ادامه می دهیم

رییس هیات موسس و هیات امنا دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما فکر می کنیم ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود با مشکلات شدیدی روبرو خواهد شد و کمتر از دوره زمانی روسای جمهور سابق آمریکا به بن بست خواهد رسید.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علی اکبر ولایتی در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره بیان کرد: به رجزخوانی های آمریکا عادت کرده ایم و به نظر می رسد امور برای آقای ترامپ بین جهان سیاست و آن چه در هالیوود وجود دارد مشتبه شده است. سیاست به مانند سناریوی یک فیلم هالیوودی و مبتنی بر تخیل نیست، اداره کشوری مانند آمریکا آسان نیست و هر کسی که قبل از ترامپ در این کشور بر سر کار آمده از این مسئله رنج دیده و با مشکلات متعددی روبرو شده است.

مسئله مهم این است که وی در تعامل با ایران شکست خورده است. آقای ترامپ معیارهای ویژه ای ندارد تا ادعا کند که می خواهد بر جهان سیطره یابد. سیاست وی پخته نیست و سیاست های ترامپ وی را در برابر کل جهان از اروپا تا آسیا و کشورهای اسلامی قرار داده است.

وی تهدیدات خود را علیه شماری از کشورها مطرح کرده و حتی در داخل آمریکا دشمن بخش هایی از جامعه این کشور و رسانه ها و روزنامه ها شده است.

وی افزود: ما فکر می کنیم ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود با مشکلات شدیدی روبرو خواهد شد و کمتر از دوره زمانی روسای جمهور سابق آمریکا به بن بست خواهد رسید.

ایران در برابر این مرد مقاومت خواهد کرد و درسی به وی خواهد داد همان طور که ایران به همه روسای جمهور سابق آمریکا درس داده است. تنها ایران چنین نمی کند بلکه جهان اسلام نیز مشارکت دارد. ترامپ در برابر همه کشورهای اسلامی ایستاده و اظهارات خصمانه ای علیه اسلام مطرح کرده است و رفتار تبعیض آمیز دینی، فرقه ای و قومی دارد.

از زمان آغاز به کار وی شماری از مساجد در آمریکا به آتش کشیده شده است. باید ترامپ با دقت و محاسبه بیشتری سخن بگوید تا مجبور نشود روز بعدی سخنان خود را تغییر دهد. ما ملاحظه ای می کنیم از زمانی که ترامپ نامزد و سپس رئیس جمهور شد با تناقضات زیادی در سخنان و مواضع خود روبروست و به این دلیل می گوییم تهدیدات وی برای ما ارزشی ندارد. ایران یک کشور سرکش نیست و تاریخ هزاران ساله دارد و توانست از طریق مقاومت و پایداری بر همه چالش ها چیره شود. زمانی که آمریکا قوی بود نتوانست در برابر انقلاب اسلامی ایران بایستد و امروز ضعیف تر از آن زمان است و ترامپ نیز این مسئله را تایید کرده است.

علی اکبر ولایتی گفت: آمریکایی ها در عراق و سوریه و افغانستان شکست خوردند. امروز ایران ستون فقرات بیداری اسلامی در منطقه شمرده می شود و بر اساس آمارها و گزارش های بین المللی و تحلیل های برخی از کارشناسان نظامی، ایران بر اساس توان دفاعی خود یک کشور قوی است. ایران مساحت و جمعیت گسترده ای دارد و یک کشور مقاوم است. ما قاطعانه می گوییم در صورتی که آمریکایی ها در محاسبات خود اشتباه هایی مرتکب شوند به ویژه آنکه رئیس جمهور این کشور قابل پیش بینی نیست، این کشور شکست سختی خواهد خورد.

وی در پاسخ به این پرسش که بنابراین قرار داشتن گزینه نظامی بر روی میز برای ایران هیچ ارزشی ندارد،گفت: هیچ فردی در ایران به تهدیدات نظامی آمریکا توجه ندارد. برای اولین بار نیست که ایران را با گزینه نظامی تهدید می کنند. در زمان آقای اوباما نیز همیشه تکرار می کردند گزینه نظامی بر روی میز است و در آن روز از حمایت دولت های قانونی عراق و سوریه و جریان مقاومت لبنان برخوردار بودیم و این حمایت ها به چالشی برای تهدیدات آمریکا و متحدان و مزدوران این کشور در منطقه تبدیل شده است. در نهایت، ما به همراه متحدان خود بودیم که پیروز شدیم و به این دلیل آمریکا سقف تهدیدات نظامی خود را پایین آورد و تلاش کرد عراق را تجزیه و نظام سوریه را سرنگون کند ولی نتوانست به این هدف برسد. امروز می گوییم که آمریکا توان خود را در گذشته در موارد متعدد آزمایش کرده و شکست خورده است و بار دیگر تکرار این گزینه ها هیچ نتیجه ای ندارد و تنها به شکسته شدن هیبت و سلطه آمریکا در برابر متحدان این کشور منجر خواهد شد و باعث می شود مواضع رئیس جمهور آمریکا به سخنان بی اعتبار تبدیل شود.

علی اکبر ولایتی در پاسخ به این پرسش دولت جدید آمریکا با دو مسئله موشکی و نفوذ ایران را در منطقه زیر نظر دارد و به نقش این کشور در عراق، سوریه و یمن اشاره می کند، ایران در برنامه موشکی خود می گوید به این برنامه ادامه می دهد حتی اگر آمریکا تحریم هایی اعمال و تهدیداتی مطرح کند، گفت: همین طور است. آمریکایی ها بدانند که درباره دفاع از خود ایران از هیچ کسی اجازه نمی گیرد و به این دلیل ایران همیشه در حال تقویت توان دفاعی خود است.

منظومه موشکی ایران یک منظومه دفاعی بوده و نتایج بازدارنده مهمی داشته است و در صورتی که آمریکایی ها تصور می کنند که ایران با این تحریم ها و تهدیدات برنامه موشکی خود را متوقف کند این تصور باطل و تنها تخیل خواهد بود. شکی در این نیست به توسعه برنامه دفاعی به ویژه برنامه موشکی را با هر هزینه و بهایی ادامه خواهیم داد.

وی در پاسخ به این پرسش که اخیرا پس از آزمایش موشکی ایران، تحریم هایی علیه این کشور اعمال شده است، ایران خود را به توافق هسته ای متعهد می داند و بر اساس این توافق، هیچ طرفی نمی تواند به سبب برنامه هسته ای، تحریم هایی علیه ایران اعمال کند، در حال حاضر تحریم های جدید بر اساس برنامه موشکی ایران بوده است، آیا این تحریم ها به معنای نقض توافق هسته ای است و پاسخ ایران به این تحریم ها چیست و در صورتی که تحریم ها ادامه پیدا کند وضع چه خواهد شد؟ گفت: کشورهای دنیا در زمینه تحریم ها از آمریکا تبعیت نخواهند کرد. اخیرا وزیر خارجه فرانسه و گروهی از تجار این کشور به ایران سفر و قراردادهایی امضا کرده اند و شمار دیگری از کشورها نیز چنین قراردادهایی در ایران داشته اند که می توان به چین اشاره کرد که دارای روابط ویژه با این کشور هستیم و حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال 2015 به بیش از پنجاه میلیارد دلار رسید. همچنین روابط خوبی با روسیه و کشورهای اروپایی داریم. آمریکا نمی تواند دیدگاه خاص خود را علیه این کشورها نظیر چین، آلمان و فرانسه تحمیل کند. ترامپ پس از این که ایران را تهدید کرد در گفتگو با یکی از مشاوران خود، ژاپن و آلمان را شبیه دشمن برای آمریکا توصیف کرد و این سخنان غیر قابل فهم است. وی همچنین به چین حمله کرد و این کشور را دشمن و رقیب آمریکا توصیف کرد. این تهدیدات علیه همه کشورها بوده است. در صورتی که این تهدیدات علیه یک کشور مشخص بود شاید این تهدیدات به نتیجه می رسید ولی وی همه را تهدید کرده است، بنابراین این تهدیدات هیچ نتیجه ای ندارد و بیانگر آن است که مواضع این رئیس جمهور بی پایه و اساس است. ترامپ نمی تواند با همه کشورهای جهان مقابله کند و سیاست های وی در نهایت امر باعث می شود که آمریکا از دیگر کشورهای جهان منزوی شود و آمریکا اولین زیان کننده این سیاست خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر مقامات آمریکایی به دنبال قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یا بخشی از سپاه نظیر نیروی قدس به عنوان مامور عملیات خارجی در فهرست تروریسم هستند، اگر آمریکا این تصمیم را بگیرد، ایران به این تصمیم چه پاسخی خواهد داد و آیا ایران به توافق هسته ای با گروه پنج به علاوه یک با ادامه یافتن این تحریم ها پایبند خواهد بود،گفت: ما به تعهدات خود پایبندیم و این دست از سخنان مقامات آمریکایی از طرف کسانی بیان شده است که تجربه سیاسی واقعی ندارند یا این که افراطی هستند و در دولت های سابق این کشور حضور نداشتند.

ما فکر می کنیم این تهدیدات بیش از آنکه یک موضع واقعی باشد برای مصرف داخلی آمریکاست. بنابراین ما هیچ مشکلی با این سخنان نداریم چرا که بجای آنکه ایران را منزوی کنند، آمریکا را منزوی خواهند کرد. ما هیچ نگرانی نداریم و به این تهدیدات تکراری عادت کرده ایم.

علی اکبر ولایتی در پاسخ به این پرسش که پاسخ شما به قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تروریسم چیست؟ گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از ارکان مهم نظام جمهوری اسلامی ایران است و این تهدیدات و تنش های آمریکا باعث تضعیف سپاه نمی شود بلکه باعث تقویت و حمایت بیشتر از این نیرو می شود و باید نیز چنین کرد چرا که سپاه به نگرانی واقعی برای آمریکا تبدیل شده است. سپاه پاسداران نقش مهم و اساسی در حمایت از دو دولت قانونی در عراق و سوریه و مقاومت لبنان دارد.

مشاور مقام معظم رهبری در پاسخ به این پرسش که آیا سیاست های ایران در منطقه خاورمیانه(غرب آسیا) و مشخصا در عراق، سوریه،آبهای خلیج فارس و مناطق دیگر در دوره ترامپ تغییر خواهد کرد یا این که ایران به این سیاست ها ادامه خواهد داد،گفت: سیاست ما در منطقه همان طور که هست ادامه خواهد یافت و هرگز این سیاست را تغییر نخواهیم داد چرا که این سیاست در درجه نخست مبتنی بر دوستی و حسن همجواری است و به این سیاست ادامه خواهیم داد و باید آقای ترامپ نیروهای خود را جمع کند و از منطقه خارج شود.

امروز ملت های منطقه از آمریکا به شدت متنفر هستند و این کشور هیچ جایگاهی در منطقه ندارد. ما به سیاست های خاص خود در منطقه بر اساس هماهنگی و همکاری ادامه خواهیم داد.

علی اکبر ولایتی در پاسخ به این پرسش که پاسخ ایران در صورت حمله نظامی آمریکا به ایران چیست،گفت: ایران یک کشور کوچک و ضعیف نیست بلکه یک کشور بزرگ است و این تهدیدات ما را نمی ترساند. در نهایت امر از طریق مقاومت و پایداری در برابر دشمنان به وضع کنونی خود رسیده ایم و مهم ترین مسئله پایداری در برابر تهدیدات آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است. شکی در این نیست که ایران امروز بیشترین تاثیر و حضور را در منطقه دارد و در موضوعات زیادی تصمیم نهایی می گیرد و ایران از طریق ایستادگی و مقاومت اثبات کرده است که به مقاومت خود تا پایان ادامه خواهد داد.

ما هیچ نگرانی از تهدیدات آمریکا نداریم و از این مسئله نگران نیستیم که احتمالا این کشور تهدیدات خود را عملی خواهد کرد. ایران به آسانی استقلال خود را به دست نیاورده است و به آسانی استقلال خود را از دست نخواهد داد. ما به آسانی جمهوری اسلامی را نساختیم و به آسانی نیز آن را رها نخواهیم کرد و صدها هزار شهید و زخمی و معلول در این راه داشته ایم و آمریکا از قدرت کافی برای به زانو درآوردن ما برخوردار نیست. کشورهای دیگری که ضعیف تر از ایران هستند آمریکا را به زانو درآورده و این کشور را شکست داده اند. آیا آقای ترامپ نمی داند دولت های سابق آمریکا بهای سنگینی در منطقه پرداخت کرده و در نهایت شکست خورده و نتوانسته اند به هدف خود برسند. این ایران بوده که در نهایت امر پیروز شده و ترامپ به این مسئله اعتراف کرده و گفته آمریکا ضعیف است. آمریکا جرات حمله به ایران را ندارد و در صورتی که هر گونه حمله ای رخ دهد، ایران و متحدانش در منطقه پاسخ کوبنده ای خواهند داد .

علی اکبر ولایتی درباره روابط ایران و روسیه نیز گفت : روسیه از سیاست های اصولی خود چشم پوشی نخواهد کرد. ایران و روسیه روابط راهبردی خود را در حوزه های مختلف آغاز کرده اند. دو کشور در سوریه با یکدیگر همکاری کرده اند و همچنین در زمینه مبادلات تجاری و تسلیحاتی همکاری می کنیم. روسیه سامانه موشکی اس 300 را با وجود مخالفت های آمریکا در اختیار ایران قرار داده است. نتانیاهو بارها به مسکو سفر کرد تا مانع از اجرای این توافق شد ولی در نهایت موشک های اس -300 را دریافت کردیم و این مسئله نشان می دهد روابط ما با روسیه یک رابطه راهبردی است و مسکو سیاست های آمریکا را در تخریب این روابط نمی پذیرد. ما فکر می کنیم که آقای ترامپ ماه عسل طولانی با روسیه نداشته باشد و همچنین بعید می دانیم در صورتی که آقای ترامپ به سیاست های خود ادامه بدهد هیچ دوستی در جهان داشته باشد. درست است که وی دست دوستی به سوی روسیه دراز کرده است ولی هدف ترامپ این است که می خواهد به روسیه نزدیک شود تا بر کشورهای دیگر نظیر کشورهای اروپایی سیطره یابد و با کشورهای دیگر نظیر چین مقابله کند و به این دلیل است که می بینیم وی به کشور بزرگی نظیر روسیه نزدیک شده است. ما بعید می دانیم این ماه عسل طولانی شود چرا که سیاست های آقای ترامپ پی در پی تغییر می کند. ما اعتماد زیادی به روابط خود با روسیه داریم.

علی اکبر ولایتی در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از اوضاع سوریه و مذاکرات آستانه و حضور ایران در این مذاکرات چیست؟ گفت: فکر می کنم سوریه به صورت نسبی در مسیر درستی قرار گرفته است و مذاکرات آستانه خوب بوده است و ادامه دارد.

هیچ راه نظامی برای بحران سوریه وجود ندارد و باید از راه حل سیاسی استفاده کرد.

گروه های مسلحی که آماده بر زمین انداختن سلاح خود هستند و یکپارچگی ارضی و دولت قانونی سوریه را می پذیرند با پاسخ مثبت نظام این کشور برای تشکیل دولت وحدت ملی روبرو خواهند شد و این دولت است که اجازه تجزیه سوریه را نمی دهد و هویت این کشور را حفظ می کند.

ما به حل بحران سوریه از طریق گفتگو و راه حل سیاسی خوشبین هستیم و چشم انداز روشنی درباره آینده سوریه می بینیم. اقدامات نظامی که اکنون وجود دارد درباره مسائل دفاعی است و عملیات هجومی نیست و بر اساس اطلاعاتی که داریم نظام سوریه به دنبال ادامه پیدا کردن این درگیری ها نیست. این مسئله به آمادگی طرف مقابل یعنی گروه های مسلح مرتبط است تا سلاح خود را بر زمین بگذارند و حاضر به گفتگو شوند.

00:00 00:35

وی در پاسخ به این پرسش که هیچ اختلاف نظری با روسیه درباره سوریه ندارید،گفت: در صورتی که اختلاف خاصی در دیدگاه ما وجود داشته باشد این اختلاف را از طریق گفتگو حل می کنیم. ما در این زمینه این روند بسیار آرام و رضایت بخشی داریم و در برخی از موارد روس ها پیشنهادهای ما را می پذیرند و در برخی از موارد نیز ما پیشنهادهای آنان را می پذیریم. ما خوشبینی خوبی درباره همکاری روسیه و ایران در خصوص اوضاع منطقه داریم.

وزیر خارجه اسبق ایران در پاسخ به این پرسش که برخی ها می گویند آمریکا نیات خصمانه ای علیه ایران دارد و برخی از کشورهای منطقه نظیر کشورهای عربی از سیاست های ایران در منطقه انتقاد می کنند و به نظر می رسد مواضع این کشورها به مواضع آمریکا نزدیک شده است، آیا از این مسئله نگران نیستید که ائتلافی میان برخی از کشورهای منطقه با آمریکا برای محاصره ایران ایجاد شود، آیا نیتی برای بهبود رابطه با ترکیه و همسایگان عرب دارید؟ گفت: رابطه ما با ترکیه با کشورهای دیگر متفاوت است. ما رابطه بسیار خوبی با ترکیه بر اساس دوستی و حسن همجواری داریم و ایران حمایت واقعی در اختیار اردوغان در رویارویی با کودتاچیان قرار داد. حداقل می توانیم بگوییم که در کنار اردوغان علیه کودتا ایستادیم. درست است که آقای اردوغان اختلافاتی با ما در سوریه و مناطق دیگر دارد ولی این اختلافات از حد خود عبور نکرده و روابط ما در سطح خوبی باقی مانده است و این گونه ادامه خواهد یافت چرا که به خوبی می دانیم که آینده روابط دو کشور مبتنی بر روابط دو ملت با یکدیگر است. درباره روابط با کشورهای عرب باید بگویم که هیچ راهی با همسایگان عرب جز بر اساس دوستی و حسن همجواری نداریم.

امروز آمریکایی ها در منطقه حضور دارند ولی ممکن است آمریکایی ها فردا از منطقه بروند. آیا انگلیسی ها زمانی در منطقه حضور نداشتند ولی در نهایت امر منطقه را ترک کردند و این اعراب و ایرانیان و ترکیه و افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و به عبارت دیگر مسلمانان هستند که در منطقه باقی می مانند. همه ما مسلمانان دارای اشتراکات زیادی هستیم و در صورتی اختلافی وجود داشته باشد باید این اختلاف را برطرف کنیم.

علی اکبر ولایتی در پاسخ به این پرسش که آیا به حل این اختلافات امیدوارید؟ گفت: ما بر این مسئله تاکید می کنیم که باید همه در کنار یکدیگر زندگی کنیم و همیشه به یکدیگر بر اساس حسن همجواری احترام بگذاریم و برادری اسلامی، اساس و پایه روابط ما باشد به ویژه آنکه اشتراکات زیادی در روابط ما وجود دارد. ما نباید دنباله روی آمریکا باشیم. ما در ایران به مواضع آمریکا توجه نداریم و هر فردی در این کشور هر حرفی می تواند بزند. ما از دوستان عرب خود انتظار نداریم که تکیه زیادی به آمریکا نداشته باشند چرا که ممکن است آمریکا دوستان عرب خود را رها کند و به دنبال دوستان جدیدی باشد. آمریکا در نهایت امر به منافع خود بر منافع دیگران برتری می دهد و فرقی نمی کند این دیگران اعراب یا طرف های دیگر باشند. ژاپن، آلمان پس از پایان جنگ جهانی دوم به سیاست های آمریکا متعهد شده اند و امروز شاهد آن هستیم که دولت ترامپ، مواضع عجیبی علیه این کشورها گرفته است و بعید نیست که وی همین سیاست را در تعامل با دوستان عرب خود داشته باشد بنابراین باید دوستان عرب ما درباره این مسئله محتاط باشند. دوستی با آمریکا یک رابطه منفعتی و فرصت طلبانه است و راهبردی نیست. آمریکا خواهان خیر و برکت برای کشورهای اسلامی نیست و تفاوتی نمی کند این کشورها عرب یا غیر عرب باشند.

خبرنگار: راضیه فراهانی/ انتشاردهنده: فاطمه سرلک

کد خبر: 732294

وب گردی

وب گردی