یوسف نژاد خبرداد: بررسی پیشنهادات موضوع افزایش تعداد نمایندگان درمجلس

عضو هیات رییسه مجلس از بررسی پیشنهادات مربوط به چگونگی افزایش تعداد نمایندگان با توجه به شاخص جمعیت و توسعه نیافتگی مناطق خبرداد.

به گزارش ایسکانیوز، علی اصغریوسف نژاد با اشاره به ضرورت ارایه طرح جامع تقسیمات کشوری به مجلس بود، گفت: درحال حاضر یکی از مهم ترین مشکلات موجود این است که بین حوزه نمایندگی و تقسیمات کشوری دربرخی نقاط تطبیق وجود ندارد، به عنوان مثال یک نماینده وظایف نمایندگی ازنماینده دیگری در یک نقطه دیگر از کشور را نیز انجام می دهد.

نماینده مردم ساری و میاندرود درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بدون شاخص نمی توان به تعداد نمایندگان درمجلس اضافه کرد، افزود: یکی از مهم ترین شاخص ها درحال حاضر جمعیت است، به طوری که برخی شهرستان ها مانند اسلامشهر با دارا بودن بیش از یک میلیون نفر جمعیت اما یک نماینده درمجلس دارد، یا اینکه رباط کریم و شهریار نیز با جمعیت حدود یک و نیم میلیون نفر تنها دارای یک نماینده است.

وی تصریح کرد: همچنین برخی نقاط با دارا بودن 60 هزار نفرجمعیت یک نماینده مشکلات مردم را درمجلس پیگیری می کند، بنابراین یکی ازشاخص های مهم درافزایش تعداد نمایندگان جمعیت است؛ ازسوی دیگر یکی ازمسائل دیگربحث توسعه نیافتگی و میزان محرومیت منطقه می باشد؛ همچنین موضوع دیگر بحث مساحت جغرافیایی است، به عنوان مثال شهرستانی درحدیک استان می باشد اما یک نماینده دارد، اما منطقه دیگری با وسعت کوچکتر چند نماینده دارد.

یوسف نژاد با بیان اینکه درطرح تقسیمات کشوری باید درخصوص شاخص ها توافق شود، گفت: باید براساس شاخص ها و ضرایب آنها 20 نماینده یا به تعبیری 40 نماینده را پس از 2 دوره به مجلس اضافه کرد؛ از این رو توزیع نمایندگان با توجه به این موارد با عدالت بیشتری صورت می گیرد.

این نماینده مردم درمجلس دهم تاکید کرد: براساس شاخص های ذکر شده دراصل 64 قانون اساسی و سیاست های کلی انتخاباتی ابلاغی مقام معظم رهبری باید به جمعیت و رشد دراستان ها توجه کرد، همچنین برخی روش های علمی نیز دراین موضوع موردتوجه قرارمی گیرد؛ بنابراین تمامی موارد گفته شده درجلسه فردا سه شنبه کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور مطرح می شود.

به گزارش خانه ملت، عضو هیات رییسه مجلس، گفت: براساس سرشماری سال 90 به ازاری هر 260 هزارنفر یک نفر نماینده درمجلس فعالیت می کند، بنابراین برخی استان ها کمتر و برخی مناطق از نمایندگان بیشتری درمجلس برخوردارهستند، به عنوان مثال استان آذربایجان شرقی، سمنان، اردبیل، گیلان ومرکزی دررتبه های بالاتر و استان های البرز، تهران، قم، هرمزگان و سیستان وبلوچستان با توجه به شاخص های جمعیت درانتهای جدول هستند.

دریافت کننده:علی درخشان/انتشار دهنده:فاطمه سرلک

کد خبر: 732436

وب گردی

وب گردی