رئیس اتاق بازرگانی ایران: موازی‌کاری در حوزه استاندارد، مانعی بر سر راه صادرات است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، موازی کاری در حوزه استاندارد را یکی از مشکلات فعالان اقتصادی بیان کرد و گفت: این موازی کاری ها مانعی بر سر راه صادرات است.

به گزارش ایسکانیوز؛غلامحسین شافعی امروز(دوشنبه) در نشستی در اتاق ایران با حضور نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد، افزود: موازی کاری در حوزه استاندارد گاهی مردم را دچار سردرگمی و گاهی مشکلاتی را در بخش تصمیم‌گیری ایجاد می کند.
رئیس اتاق ایران ادامه داد: این در حالی است که در زمینه استاندارد، یک متولی مشخص در کشور وجود دارد.
وی گفت: دخالت‌های سازمان‌های دیگر در این موضوع، مسائل زیادی را به وجود می‌آورد؛ به‌عنوان نمونه در مورد روند کاری اتاق ایران گاهی موسسه استاندارد یک تفسیر دارد و سازمان بهداشت و غذا و دارو و حفظ نباتات نیز یک تفسیر دارند.
شافعی افزود: تصوری نادرستی از گذشته در مورد موسسه استاندارد در میان مردم وجود داشت و از آن به اشتباه به‌عنوان یک موسسه پلیسی شناخته می‌شد که امروزه روند کاری سازمان استاندارد در حال تغییر است و به این سمت می‌رود که فعالان اقتصادی، این سازمان را به‌عنوان جزئی از موضوع فعالیت اقتصادی تلقی می‌کنند.
وی با اشاره به جایگاه سازمان استاندارد در فضای اقتصادی کشور گفت: نگاه به سازمان ملی استاندارد باید به‌گونه‌ای تغییر کند که کارشناسان استاندارد به‌عنوان مشاوران صدیق، مورد توجه مردم و فعالان اقتصادی کشور قرار گیرند.
رئیس اتاق ایران با اشاره به حضور بخش خصوصی در روند تدوین و بازنگری استانداردها گفت: استاندارد ازجمله سازمان‌هایی است که در اجرای عملی سیاست‌های کلی اصل ٤٤ قانون اساسی و در واگذاری‌ها به بخش خصوصی پیش‌قدم بوده و کانون‌های بخش خصوصی در کنار استاندارد به وجود آمدند و به طور قطع این جهت‌گیری‌ها به نفع فعالان اقتصادی و سازمان استاندارد و اقتصاد کشور است.

** گشایش های برجامی در حوزه استاندارد
«نیره پیروزبخت» رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در این نشست گفت: سازمان استاندارد به عنوان یک سازمان نظارتی فرابخشی و حاکمیتی سال‌هاست که به‌صورت ملی و بین‌المللی فعالیت می‌کند. در زمینه بین‌المللی در دو سه سال گذشته با توجه به گشایشی که در فضای سیاست بین الملل برای کشور بوجود آمده، برای این سازمان نیز گشایش‌هایی ایجاد شده است.
وی در توضیح موقعیت سازمان استاندارد ایران در زمینه بین المللی گفت: تا سال ٢٠١٣ به دلیل مسائل سیاسی و به این دلیل که نمی‌توانستیم به سازمان ایزو برای حق عضویت پولی پرداخت کنیم، تعلیق شده بودیم اما در سال‌های اخیر این مشکل برطرف شده است. همچنین رتبه ما در سازمان جهانی ایزو بهبود قابل‌توجهی داشته، به‌طوری‌که از رتبه 31 در سال 2011 به رتبه 27 در سال 2013 رسیده ایم.
پیروزبخت همچنین به عضویت این سازمان و امضای توافق‌نامه با مجمع اعتبارنامه بین‌المللی اشاره کرد و گفت: گواهی سازمان استاندارد ایران در 70 کشور قابل‌قبول است.
وی، ارتقای تولید ملی از نظر کمی و کیفی و تقویت حضور ایران در مجامع بین‌المللی به‌عنوان یک کشور صنعتی رو به رشد مبتنی بر استاندارد را از اهداف اصلی سازمان ملی استاندارد برشمرد.
در حالی رئیس اتاق بازرگانی ایران موازی‌کاری در حوزه استاندارد را مانعی بر سر راه صادرات می داند که گمرک ایران در گزارش عملکرد تجارت خارجی کشور در 10 ماهه امسال اعلام کرد، صادرات غیرنفتی به 35 میلیارد و 270میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 8.37 درصد افزایش داشته و نشان از تراز مثبت تجاری است.
در این گزارش آمده است: مازاد تراز تجاری ایران در این مدت به 288 میلیون دلار رسید که نشان می دهد تراز تجاری کشور همچنان مثبت است.
در این شرایط، مهیا کردن زمینه گسترش و توسعه صادرات غیرنفتی، علاوه بر اینکه تراز تجاری کشور را مثبت حفظ می کند، ارقام صادراتی را به آنچه انتظار می رود نزدیک تر می کند.

منبع: ایرنا

دریافت کننده: نازنین میرزایی انتشاردهنده: سید جواد بشیری

402/100

کد خبر: 732490

وب گردی

وب گردی