از لزوم توزیع عادلانه بودجه بین مساجد تا اعلام مساجد پرهزینه

در جلسه امروز شورای شهر تهران که به بررسی بودجه سال 96 شهرداری تهران اختصاص داده شد، نحوه کمک به مساجد و حسینیه‌ها مورد بحث و تبادل‌نظر اعضا قرار گرفت به گونه‌ای که رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از عدم توزیع عادلانه کمک‌ها گلایه کرد و خواستار شفاف‌سازی در این زمینه شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، محمد سالاری پس از استماع گزارش بودجه 96 شهرداری که از سوی رییس کمیسیون برنامه و بودجه قرائت شد با بیان اینکه من در جلسه کمیسیون تلفیق در روز گذشته حضور داشتم اما رأیی ندادم، گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل من به عدم رأی‌دهی به این مصوبه این است که در حوزه هزینه‌ای 22 درصد بودجه افزایش یافته است، اما در حوزه سرمایه‌ای ما تنها یک درصد افزایش داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه عمده این افزایش بودجه مربوط به افزایش حقوق و مزایا است، اظهار کرد: بودجه مناطق در سال 95، 880 میلیارد تومان بوده اما در سال 96، 1221 میلیارد تومان شده است، بودجه خدمات شهری از 1500 میلیارد تومان به 1800 میلیارد تومان، بودجه معاونت حمل و نقل از 1100 میلیارد تومان به 1536 میلیارد تومان و بودجه فرهنگی از 339 میلیارد تومان به 514 میلیارد تومان رسیده است که در حوزه خدمات شهری، شاهد افزایش 20 درصدی بودجه در سال 96 نسبت به 95 ، در معاونت حمل و نقل شاهد رشد 39 درصدی بودجه و در حوزه فرهنگی نیز شاهد رشد 38 درصدی بودجه هستیم که جمع کل آنها نشان‌دهنده افزایش 22 درصدی بودجه در حوزه هزینه‌ها می‌شود.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه چرا 22 درصد بودجه هزینه‌ای افزایش پیدا کرده است، گفت: این مساله خلاف مقررات است.

سالاری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تبصره‌های بودجه گفت: 1000 حسینیه و مسجد از شهرداری کمک می‌خواهند و در این شهر فعال هستند اما وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم که به برخی مساجد و حسینیه‌ها کمک‌های خاص می‌شود به گونه‌ای که به یک مسجد 500 میلیون تومان و به دیگری یک میلیارد تومان کمک می‌شود و باید اعلام کنم که فقط برای مداحان در منطقه، 200 میلیون تومان بودجه در نظر گرفتند و باید معلوم شود که این مساجد و حسینیه‌ها برای کیست و چرا این ارقام به آنها کمک می‌شود.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه عمده بودجه فرهنگی صرف کمک می‌شود و مابقی بودجه نیز صرف جشنواره‌های مختلف می‌شود، گفت: من مخالف کمک به مساجد و حسینیه‌ها نیستم اما این کمک‌ها باید عادلانه میان همه توزیع شود.

در ادامه در حالی که پیرهادی عضو هیات رییسه شورای شهر تهران روند جزییات کمک به مساجد را تشریح می‌کرد، گفت: برای کمک به مساجد 10 الی 15 کارشناس نظرات خود را اعلام می‌کنند و اینگونه نیست که هر عضوی که بخواهد و یا هر مدیر شهرداری بنا به سلیقه خود به مسجدی کمک کند و کمک‌های نقدی بنا به نیاز و نوع مسجد که آیا این مسجد محلی است یا منطقه‌ای اختصاص داده می‌شود.

پیرهادی در حال بیان روند ارائه کمک بود که به ناگاه اسماعیل دوستی عضو دیگر شواری شهر تهران از صندلی خود بلند و با حالت پرخاشگرانه و در حالی که فریاد می‌کشید، گفت: 30 میلیارد تومان چیزی نیست که بعد از این همه سال بخواهیم به مساجد کمک کنیم و چرا شما مخالفت می‌کنید؟

همچنین عبدالمقیم ناصحی رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه سالاری فرد مومنی است و مخالفتی بابت ساخت مساجد ندارد، گفت: دقت داشته باشید که ساخت برخی مساجد از نظر شرعی و قانونی برعهده شهرداری است چراکه این مساجد در هنگام پروژه‌های عمرانی همچون ساخت بزرگراه امام علی (ع) تخریب شده‌اند و ما متعهد هستیم که حتما این مساجد را بسازیم.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه شاهد کاهش بودجه کمک به مساجد هستیم، تصریح کرد: یک در شش هزار از بودجه شهرداری به مساجد اختصاص می‌یابد و این در حالی است که معتقدیم مساجد جایگاه انقلاب هستند.

احمد دنیامالی رییس کمیسیون حمل و نقل و شورای شهر تهران نیز در ادامه با بیان اینکه معتقدیم که باید کمک‌ها به صورت متعادل باشد، گفت: رقمی که مدیریت شهری به مساجد کمک می‌کند کم است و ما نیز معتقدیم که باید این سهم کم به درستی و با تعادل بین همه مساجد تقسیم شود.

وی در ادامه با بیان اینکه باید به بحث مقاوم‌سازی مساجد نیز دقت شود، افزود: باید علاوه بر اینکه سقف کمک به مساجد را متعادل کنیم، باید به مقاوم‌سازی نیز توجه ویژه‌ای شود.

همچنین مجتبی شاکری رییس کمیته فرهنگی شورا نیز با بیان اینکه شورای شهر خط مقدم و گیت عبوری برنامه‌های شهرداری است، گفت: آقای سالاری از خواب بیدار شوید چراکه در جلسه یکشنبه رییس کمیسیون بودجه و حسابرسش 21 بند تفریغ را در 700 صفحه برای بررسی به شورای شهر آورد و تمام این مسائل در شورا بررسی شد.

شاکری با بیان اینکه شما اعلام کردید که شما به این مصوبه رأی ندادید اما 19 نفر دیگر به این کمیسیون رأی دادند، تصریح کرد: این تصمیم ماحصل عقل جمعی بوده که تصویب شده و حالا درست نیست که بگوییم ما به آن رأی نداده و در قبال آن نیز مسوول نیستیم.

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران خطاب به سالاری گفت: اطلاعاتت غلط است چراکه ما تصویب کردیم شهرداری باید 400 مسجد بسازد و مصوبه‌ای داریم که باید به مساجد کمک کنیم، اما این عملی نشده چراکه وقتی به کمیسیون‌ها می‌رود ما تصویب کرده‌ایم پروژه‌های زیر 50 درصد از دستور کار خارج شود و این مساله باعث شده که تعداد مساجدی که جزو تعهد شهرداری بوده است ساخته نشود.

شاکری با بیان اینکه با این وجود شاهد هستیم شهرداری جابه‌جایی بودجه انجام می‌دهد، گفت: در حالی شهرداری در ساخت مساجد تعلل می‌کند که به یک مجموعه فرهنگی به جای 400 میلیون تومان 2 میلیارد تومان داده است و این در حالی است که ما اعضای شورای شهر تهران باید خودمان را چوب بزنیم که چرا نظارتی بر مصوبات نداریم.

در ادامه احمد مسجدجامعی عضو دیگر شورای شهر تهران با بیان اینکه چندی پیش مصوبه‌ای درخصوص کمک به مساجد محلی داشتیم، گفت: شورای شهر تهران مصوب کرد که شهرداری به مساجد کمک کند و این در حالی است که تعریف ما از مسجد یک نمازخانه به اضافه سرویس بهداشتی و وضوخانه است و منظور ما ایجاد کتابخانه، تالار اجتماعات و... نبوده است و شورای شهر شهرداری را موظف به کمک مساجد محلی کرده است.

وی با بیان اینکه در ردیف تعمیر و مرمت باید برای نگه‌داشت مساجد تاریخی نیز ردیف بودجه‌ای در نظر گرفته شود، ادامه داد: در زمان بروز بحران مساجد نقش محوری و تعیین کننده دارند و برهمین اساس باید نسبت به مقاوم‌سازی آنها اقدام کرد.

در ادامه اسماعیل دوستی با بیان اینکه من در دفاع از مساجد برمی‌خیزم گفت: جای سوال است که چرا بودجه مساجد در سال آینده 13 درصد کاهش نشان می‌دهد در حالی که در بسیاری از مناطق مردم نمی‌توانند به مساجد کمک کنند و حتی در شهرک غرب که همه سرمایه‌دار هستند مسجدی وجود دارد و 20 سال است نیمه تمام باقی مانده و هنوز مردم زیر چادر نماز می‌خوانند که به نظر می‌رسد باید به جای کاهش بودجه، شاهد افزایش بودجه در ردیف کمک به مساجد باشیم.

در ادامه محسن سرخو با بیان اینکه با یک پیشنهاد ساده می‌توان به این بحث و جدل‌ها خاتمه داد، گفت: راه‌حل اتمام این بحث‌ها ساده است به طوری که کمیسیون فرهنگی باید شاخص‌هایی را تعیین کرده و لیست کمک به مساجد، حوزه‌ها، حسینیه‌ها و... ارائه شود تا با اولویت مناطق محروم و بافت فرسوده این کمک‌ها ارائه شود.

علیرضا دبیر نیز با بیان اینکه دو ردیف کمک به احداث و توسعه مساجد و کمک به تجهیز و ایمنی مساجد در بودجه در نظر گرفته شده است، گفت: 46 میلیارد تومان در بحث تجهیز مساجد دیده شده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه برخی از اعضا نسبت به کاهش بودجه کمک به مساجد انتقاد دارند، گفت: سال گذشته 150 میلیارد تومان برای کمک به مساجد در نظر گرفته شده اما از آنجایی که 25 مسجد ساخته و تکمیل شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند، امسال بودجه مساجد را به 107 میلیارد تومان رساندیم.

در ادامه حافظی رییس کمیسیون سلامت نیز با بیان اینکه شهرداری به جای کمک به خیریه‌ها به بیمارستان‌های سوختگی کمک کند، گفت: تهران از نظر بیمارستان و تخت سوختگی در مضیقه است و حداقل 300 تخت نیازمند است که پیشنهاد می‌شود حالا که تبصره‌های بودجه در حال بررسی است، این موضوع نیز مدنظر قرار داده شود.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 732679

وب گردی

وب گردی