خانه‌ای برای سگ‌ها در نوشهر

خانه ویلایی در نوشهر پناهگاهی برای سگ‌های ولگرد شده و اهالی آن با این حیوانات رنجور و بیمار مهربانانه رفتار می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، برای رسیدن به تنها پناهگاه ویژه سگ‌های ولگرد در مازندران باید ۱۸ کیلومتری از نوشهر خارج شوید، در روستای چلک وانت‌های خیابان انوش، خانه‌ای ویلایی که مامن سگ‌های بیمار و زخمی شده است.

صدای پارس سگ‌های از دور شنیده می‌شود، خانه ویلایی دوطبقه که ساکنان آن را سگ‌های بیمار، رنجور تشکیل می‌دهند که از گوشه و کنار استان یا کشور جمع شده‌اند.حیاط این پناهگاه فنس کشی شده و در هر قسمت آن چند قلاده سگ وجود دارد، هرکدامشان برای خودشان نام دارند، بلکی، خورشید، روشنا، رویانا، مامی ....

میترا شفیع بانویی که مهرورزی به وحوش در تاروپود وجودش موج می‌زند به این حیوانات رنجور و آسیب‌دیده به‌عنوان یک مخلوق که حق زندگی و حیات دارند، می‌نگرد.

عشق این بانو به وحوش و تیمار سگ‌های ولگرد سبب شده تا خانه ویلایی‌اش را به‌عنوان پناهگاهی برای این حیوانات اختصاص دهد. پناهگاهی که ۷۰ قلاده سگ را در خود جای‌داده است و از تبعات اجتماعی آن نیز بی‌نصیب نمانده است.

با ورود به حیاط پناهگاه، پارس سگ‌ها به اوج می‌رسد و با دیدن صاحب‌خانه آرام می‌شوند، به سمتشان می‌رود و نوازششان می‌کند. می‌گوید: به‌راستی این وحوش حق زندگی دارند.

به سمت سگی می‌رود و نامش را صدا می‌زند و آن سگ، آرام در کنارش قرار می‌گیرد، ادامه می‌دهد: این سگ شکاری بود و با طناب قنادی آن را به درخت بسته بودند، سپس این حیوان را نجات داده و به این پناهگاه آورده‌ام.

ساکنان این ویلا هرکدام از دست آدمیان زخم‌خورده‌اند، به سمت سگی دیگر می‌رود و می‌گوید: فک این حیوان براثر اصابت لوله شکسته شد و برای درمان سه بار نسبت به جراحی آن اقدام کرده‌ام و فکش را با پیلت بسته‌ام.

حیوانی دیگر را نشان می‌دهد و این سگ در روز اول مبتلای به گال بود و مویی در بدن نداشت، اکنون دوره درمان را سپری کرده است. صدای عوعو و پارس سگ‌ها هرلحظه بیشتر می‌شود، آهی می‌کشد و می‌گوید: اگر برخی آدم‌ها اجازه دهند این حیوانات نیز حق زندگی دارند. سگ‌ها در محوطه‌هایی که فنس کشی شده است، نگهداری می‌شوند، رویانا را نشان می‌دهد که خودرو از رویش رد شده بود و پایش گچ گرفته‌شده است.

در گوشه‌ای از محوطه حیاط، سگ‌های کوچک و قیمتی نگهداری می‌شود، حیوانات نحیفی که توسط دارندگانشان مورد آزار و اذیت قرارگرفته بودند و اینک در این پناهگاه روزگار می‌گذرانند.

سگ قهوه‌ای‌رنگی را بانام قل‌قلی صدا می‌کند، می‌گوید: ۱۰ سال کار حمایت از حیوانات را انجام می‌دهم و مدت سه سالی است که نسبت به ایجاد پناهگاه اقدام کرده‌ام و انتظار دارم مسئولان و مردم بیشتر حمایت کنند تا بتوانیم حیوانات بیشتری را درمان و نگهداری کنیم.

به گفته این بانو، نگهداری و تیمار هر قلاده سگ، بین دو تا ۲.۵ میلیون تومان هزینه دارد و اگر کمک و حمایت صورت نگیرد نمی‌توانم کاری انجام دهد.

این بانوی دوستدار حیات‌وحش می‌گوید: قرار بود منابع طبیعی زمینی را به شهرداری برای نگهداری این وحوش واگذار کند و منتظریم تا این کار صورت گیرد و امیدواریم وعده‌ها محقق شود.

او بابیان اینکه، سگ‌های ولگرد در مناطق مختلف وجود دارد ادامه داد: در صورت حمایت و تخصیص زمین مناسب می‌توان، باغ‌وحشی مناسب برای نگهداری سگ‌های ولگرد و عقیم‌سازی آن ایجاد کرد و این امر سبب توسعه گردشگری می‌شود.

آن‌چنان با سگ‌های پناهگاه رفتار می‌کند که بین آن‌ها انس و الفتی برقرارشده است، جکی و بلکی و لوسی را نشان می‌دهد می‌گوید: بلکی مبتلابه سرطان است و از بدن جکی هشت عدد ساچمه خارج‌شده است.

ادامه می‌دهد: هرروز به این سگ‌های غذای تازه شامل هویج، سیب‌زمینی، کله مرغ و در بشقاب‌های مخصوص به آن‌ها داده می‌شود درحالی‌که این سگ‌ها، بیرون برای خوردن غذا مجبورند کتک بخورند و با آنان نامهربانی می‌شود.

از پناهگاه وحوش بیرون می‌رویم و صدای پارس سگ‌ها تا چندم‌تری آن به گوش می‌رسد و درباره مشکل زمین پناهگاه با شهردار نوشهر هم‌کلام می‌شویم.

فرهاد شیخ‌الاسلامی شهردار نوشهر با تأکید بر لزوم حمایت از این پناهگاه به رایزنی با منابع طبیعی برای تأمین زمین موردنظر اشاره می‌کند و می‌گوید: امیدواریم با نظر مساعد مسئولان و تأمین زمین، مرکزی برای نگهداری و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد ایجاد شود.

دریافت کننده :سولماز ظزیفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 732697

وب گردی

وب گردی