تردد اتوبوس‌های مسافربری فاقد سامانه سپهتن در جاده ها ممنوع شد

سردار حمیدی رئیس پلیس راه کشور از ممنوعیت تردد اتوبوس های مسافربری فاقد سامانه سپهتن در جاده های کشور خبرداد.

به گزارش ایسکانیوز، سردار حمیدی در این باره، اظهارداشت: با توجه به هماهنگی و اطلاع رسانی های صورت گرفته، عمده ناوگان مسافربری، پاسگاه ها و قرارگاه های پلیس راه کشور به سامانه سپهتن (سامانه پایش تردد ناوگان مسافربری) مجهز شدند.

وی با بیان اینکه 90 درصد ناوگان مسافربری کشور در حوزه جاده ای به سامانه مذکور تجهیز شدند، ادامه داد: تردد اتوبوس های فاقد سامانه سپهتن در جاده های سراسر کشور ممنوع است و تا زمانی که این سامانه بر روی این وسایل نقلیه نصب نشود، از تردد آنها جلوگیری می شود.

رئیس پلیس راه کشور با اشاره به قابلیت های این سامانه، گفت: تخلفات رانندگی، آنلاین و لحظه‌ای علاوه بر اینکه به راننده به صورت پیامک ارسال می‌شود به شرکت مزبور نیز اعلام می‌گردد؛ سامانه سپهتن به هیچ وجه قابل دستکاری نیست و کوچکترین تغییر آن بلافاصله به پلیس گزارش می‌شود.

وی ادامه داد: این سامانه در حوزه مسافربری به پلیس کمک می‌کند و حرکات راننده از طریق دوربینی که در داخل اتوبوس نصب است، به صورت لحظه ای، کنترل می شود.

سردار حمیدی ادامه داد: راننده قبل از حرکت، گواهینامه را در داخل سامانه مذکور قرار داده و بر اساس بانک اطلاعاتی موجود، مدارک و سوابق راننده، مجاز و غیرمجاز بودن، میزان کارکرد وی در رانندگی، سرعت ها و توقف های غیرضروری، تخلفات رانندگی، سوابق خودرو، معاینه فنی، مسیر و زمان حرکت، مبدا و مقصد و... نشان داده می شود.

وی به حذف توقف اتوبوس ها در جلوی پاسگاه های پلیس راه اشاره کرد و ادامه داد: توقف‌گاه‌های مناسبی در طول مسیر برای این خودروها در نظر گرفته شده تا راننده هر سه ساعت به مدت 15 دقیقه در محل هایی پیش بینی شده، بایستد و از رانندگی مداوم و بدون استراحت جلوگیری شود.

رئیس پلیس راه کشور با اشاره به ثبت تخلفات رانندگان در سیستم اجرایی پلیس راهور کشور، گفت: از طریق این سامانه، کلیه اقدامات سنتی نظیر کنترل راننده در پاسگاه ها حذف خواهد شد، به گونه‌ای که دوربین به جای چشم پلیس، راننده را با گواهینامه مطابقت داده و یا حرکات و تخلفات وی را کنترل می‌کند.

به گفته وی، از طریق سامانه مذکور، کلیه اطلاعات اتوبوس، یک کیلومتر مانده به پاسگاه از طریق بسترهای مخابراتی کشور برای پاسگاه ارسال و افسر نگهبان با مشاهده اطلاعات به دست آمده، خودرو متخلف را متوقف می‌کند البته توقف و نظارت رندمی برای پاسگاه ها و تیم های گشتی همچنان به قوت خود باقی است.

سردار حمیدی خاطرنشان کرد: علاوه بر کاهش تخلفات متعدد از زمان راه اندازی این سامانه در حوزه ناوگان حمل ونقل مسافربری،به دلیل ایجاد تسهیلاتی برای رانندگان، مسافران و شرکت ها، رضایتمندی مردمی را نیز به همراه داشته است.

براساس گزارش سایت پلیس، رئیس پلیس راه کشور اعلام کرد: به منظور جلوگیری از قاچاق کالا و کنترل ناوگان باری کشور، سامانه سپهتن از سال 96 در حوزه باری راه اندازی می شود.

منبع:ایسنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

700/308

کد خبر: 732736

وب گردی

وب گردی