ثبت و رجیستری اطلاعات لازمه پژوهش و آموزش

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ثبت و رجیستری اطلاعات را لازمه پژوهش و آموزش عنوان کرد و اظهار داشت: به طور حتم توجه به ثبت اطلاعات موجب افزایش خدمات به مردم نیز خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر محسن تفقدی در مراسم افتتاحیه نخستین کنگـره بین‌المللـی ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت و اولین کنگره کشوری انفورماتیک پزشکی، با اشاره به اینکه ثبت بیماری‌ها و رجیستری اطلاعات یکی از پایه‌های اصلی پژوهش و آموزش به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: درگیر شدن اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در حوزه خدمات درمانی، موجب خدشه وارد شدن به آموزش و پژوهش می‌شود و باید نسبت به مساله توجه جدی داشت.

وی با تاکید بر اینکه اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از فیلترها و مراحل مختلفی عبور می‌کنند تا در این دانشگاه‌ها پذیرفته شوند و در ردیف افراد نخبه کشور محسوب می‌شوند، تصریح کرد: باید از این ظرفیت نیروی انسانی نخبه در حوزه پژوهش و آموزش به شکل منسجم‌تری استفاده کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در حال حاضر تعدادی از گروه‌های بالینی در حوزه ثبت بیماری ها و رجیستری اطلاعات وارد شده‌اند، اظهار امیدواری کرد: برگزاری این همایش ها گام موثری در گسترش رجیستری اطلاعات در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور داشته باشد.

گفتنی است، نخستین کنگـره بین‌المللـی ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت به همراه برگزاری برنامه کشوری آموزش مدرسان ثبت بیماری ها و پیامدهای سلامت و نخستین کنگره کشوری انفورماتیک پزشکی با حضور ۳۰۰ نفر از متخصصان، صاحبنظران و کارشناسان ۲۶ الی ۲۹ بهمن در هتل پردیسان مشهد در حال برگزاری است.

اصول تاسیس و مدیریت نظام های ثبت، مالکیت داده‌ها و اصول اخلاقی در برنامه‌های ثبت بیماری‌ها، فناوری اطلاعات و نرم افزارهای ثبت بیماری‌ها، کنترل کیفی در ثبت بیماری ها، نقش سیستم های طبقه بندی و نامگذاری بیماری ها و استانداردهای مربوط به اقلام اطلاعاتی و پیوند بانک‌های اطلاعاتی و تحلیل داده ها از جمله محورهای کنگره بین‌المللی ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت است.

همچنین، پرونده الکترونیک سلامت و سیستم های کامپیوتری ثبت دستورات پزشکی، هوش مصنوعی و سیستم های تصمیم یار بالینی، تحلیل مه داده ها(کلان داده ها) و روش‌های داده کاوی در حوزه سلامت، انفورماتیک سلامت مشتری/مصرف کننده محور، سلامت همراه و پزشکی از راه دور، پردازش تصویر و سیگنال های پزشکی، امنیت و حفاظت داده، استانداردها و تعامل پذیری سیستم ها و یادگیری الکترونیکی از جمله محورهای نخستین کنگره کشوری انفورماتیک پزشکی است.

200/202

منبع: ایسنا

دریافت کننده : ناهید سمیعی/منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

کد خبر: 732793

وب گردی

وب گردی