مشارکت دانشگاه شهید چمران در ایجاد نوآوری در سطح بین‌المللی

مدیر دفتر همکاری‌های بین‌الملل دانشگاه شهید چمران اهواز با تشریح جزئیات و اهداف پروژه بین‌المللی سازی این دانشگاه، گفت: هدف ما در پروژه این است که در ایجاد نوآوری در سطح بین‌المللی مشارکت داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، دکتر کریم لویمی مطلق در همایش بین‌المللی سازی دانشگاه شهید چمران اهواز که دوشنبه، 25 بهمن ماه در سالن جلسات حوزه ریاست این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه شهید چمران جزو کنسرسیومی است که توانست از اتحادیه اروپا گرنتی برای بین‌المللی سازی اخذ کند. این گرنت برای اجرای سیاست‌ها نیست بلکه برای شناساندن سیاست‌های آموزش عالی است که پروپوزال این طرح توسط دانشگاه آلیکانته اسپانیا به اتحادیه اروپا ارائه شده است.

وی در خصوص عواملی که موجب می‌شود دانشگاه‌ها در جستجوی بین‌المللی سازی باشند، گفت: جابجایی نیروی کار، افزایش میزان سرمایه‌گذاری خصوصی و کاهش حمایت از آموزش و آموزش مداوم ازجمله این دلایل هستند. برخی دانشگاه‌ها می‌توانند آموزش بهتری ارئه دهند. آموزش عالی دیگر دست دولت‌ها نیست بلکه هر دانشگاهی هیأت امنای خاص خود را دارد. در سیستم‌های رده‌بندی جهان نیز اگر برخی شاخص‌ها را نداشته باشیم اصلا نمی‌توانیم در آن رنکینگ جایگاهی داشته باشیم.

مدیر دفتر همکاری‌های بین‌الملل دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: بین‌المللی سازی منافع مختلفی دارد؛ به‌طور مثال از استاد ممتاز دعوت می‌شود تا یک سمینار در دانشگاه برگزار کند و اعضای هیأت علمی می‌توانند از این فرصت استفاده کنند، با این اقدامات نیروی انسانی دانشگاه نیز از نظر علمی ورزیده می شود. افزایش شناخت و رشد آگاهی فرهنگی، رشد پژوهش، افزایش دانش، افزایش اعتبار و شهرت مؤسسه از دیگر مزایای بین‌المللی سازی هستند.

لویمی مطلق تصریح کرد: هرچه همکاری ما با دانشگاه‌های دیگر بیشتر باشد این مسأله به نفع نظام سیاسی ما خواهد بود؛ همچنین پس از تعیین اهداف و دستاوردهای دانشگاه در خصوص بین‌المللی سازی، دانشگاه باید نسبت به مسائلی که انجام آن‌ها را بر عهده می‌گیرد متعهد باشد. افراد مختلفی می‌توانند در روند بین‌المللی سازی کمک کنند که سازمان‌های بیمه و انجمن‌های غیر تخصصی، بنیادهای آموزشی خصوصی و غیرخصوصی از جمله این گروه‌ها هستند.

وی افزود: هدف ما در پروژه این است که در ایجاد نوآوری در سطح بین‌المللی مشارکت داشته باشیم. دانشگاه شهید چمران اهواز از طریق بین المللی سازی تبدیل به یک برند می‌شود و از این طریق دانشگاه را وارد عرصه بین‌المللی می‌کنیم. این طرح در 6 دانشگاه علامه طباطبایی تهران، شیراز، فردوسی مشهد، سیستان و بلوچستان، کردستان و شهید چمران اهواز و سه دانشگاه اروپایی از کشورهای اتریش، اسکاتلند و اسپانیا انجام می‌شود. هدف ما از اجرای این پروژه تقویت بعد بین‌المللی سیستم آموزشی ایران از طریق انتقال و اشتراک دانش، توانایی‌های مدیریتی و شیوه مفید است.

مدیر دفتر همکاری‌های بین‌الملل دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: کارکنان دانشگاه برای آشنایی با روند بین‌المللی سازی طی دو، سه جلسه به 2 دانشگاه اروپایی سفر کردند تا از نزدیک با پروسه بین‌المللی سازی در این دانشگاه‌ها آشنا شدند؛ همچنین سال آینده نیز یک ورکشاپ در دانشگاه برگزار می‌شود.

200/202

منبع: ایسنا

دریافت کننده : ناهید سمیعی/منتشر کننده: محمدجواد آخوندی

کد خبر: 732795

وب گردی

وب گردی