مجتبی خسروتاج :نسبت واردات به تولید داخلی خودرو ۵٫۵ درصد است

قائم مقام وزیر صنعت ،معدن و تجارت گفت: در ده ماهه نخست سال جاری، واردات خودروهای خارجی نسبت به تولید داخلی آن تنها پنج و نیم درصد بوده است.

به گزارش ایسکانیوز،مجتبی خسرو تاج در حاشیه برگزاری نخستین نمایشگاه بین المللی خودرو که در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شد،اظهار داشت: در ده ماهه نخست سال جاری ۵۵ هزار و ۳۱۰ دستگاه خودرو سواری از گمرکات کشور ترخیص شده است .
وی افزود:این در حالی است که میزان تولید داخلی انواع خودرو سواری در مدت یادشده یک میلیون و ۷۸ هزار و ۹۵۸ دستگاه بوده است .

خسرو تاج با بیان اینکه نسبت واردات به تولید داخلی خودرو در مدت زمان یاد شده ۵٫۵ درصد است،اظهار داشت:از آنجایی که واردات خودرو به کشور ارزبری بالایی دارد،از اینرو سعی شده در قالب یک استراتژی ،واردات خودرو خارجی کاملا مدیریت شود .

وی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه به صلاح صنعت خودرو داخلی و رقابت پذیری بازار آن نیست که جلوی واردات خودرو خارجی به طور کامل گرفته شود،تصریح کرد:برای ایجاد رقابت در بازار داخلی خودرو ،واگذاری سهم ۵ تا ۱۰ درصدی این بازار به واردات اتومبیل های خارجی می تواند راهکار مناسبی باشد .

قائم مقام وزیر صنعت،معدن و تجارت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مدیریت هدفمند واردات خودرو آیا می تواند منجر به ارتقای کیفی تولیدات خودروهای داخلی شود و یا تنها موجب می شود که بازار داخلی دو دستی به خودرو سازان وطنی واگذار شود،اظهار داشت: نمی توان بازار داخلی خودرو را برروی واردات کاملا بازکرد چرا که این مسئله زمینه ساز از بین رفتن صنعت داخلی خودرو و بیکار شدن جمعیت انبوهی از افراد خواهد شد .

به گفته خسرو تاج هیچ کشوری به بهانه ارتقای کیفی تولید،بازار خودرو خود را در اختیار واردات قرار نمی دهد ما نیز می توانیم با مدیریت واردات ونیز در اختیار گذاشتن ۵ تا ۱۰ از بازار ،عملا صنعت خودرو وطنی را به چالش بکشیم .

این مقام مسئول در وزارت صنعت،معدن و تجارت با اشاره به اینکه پس از اجرایی شدن برجام ایران وارد یک فاز جدیدی شده است،گفت:پس از برجام ،ایران در بحث تولید خودرو، با کشورهای صاحب نام در این صنعت وارد مذاکرات گسترده ای شده که در این مذاکرات بر تولید و سرمایه گذاری مشترک با شرکت های خودرو ساز بسیار توجه شده است .

وی ادامه داد: در این مذاکرات اساس همکاریهای ایران با شرکت های خارجی خودرو ساز برپایه همین سرمایه گذاری و تولید مشترک و ورود به بازار جهانی خودرو می باشد .

به گفته خسروتاج ، در این راستا قرارداد مشارکت ایران با شرکت های خودرو ساز فرانسوی کلید خورده و البته با خودرو سازان آلمانی نیز در حال مذاکره هستیم .

خبرنگار:نازنین میرزایی انتشار:آرش محمدی

کد خبر: 732884

وب گردی

وب گردی