کارشناس اقتصادی: دولت یازدهم راه سرمایه گذاران خارجی را هموار کرده است

یک کارشناس اقتصادی گفت: بی شک لغو تحریم های جهانی و گسترش فضای باز سیاسی اقتصادی ، راه ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران را هموار کرده است.

حمید شرکا در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره جذب 7ملیاردی سرمایه گذاران خارجی اظهار کرد: جذب 7ملیارد سرمایه گذار خارجی در ایران بسیار کمتر از توان واقعی کشوز است که البته این مقدار هم نسبت به دولت نهم و دهم افزایش چشمگیری داشته است.

وی افزود: کشور ما در گذشته به علت وجود تحریم های جهانی و ارتباط بین المللی نامناسب با سایر کشورهای جهان آمادگی لازم جهت جذب سرمایه گذاران خارجی را نداشته و اکنون با وجود لغو تحریم ها و همچنین گسترش روابط بین الملل توانسته نسبت به گذشته سرمایه های بیشتری را به داخل کشور جذب کند. از طرف دیگر با ایجاد کارگاه و کارخانه های مختلف در اقصانقاط ایران، سبب ایجاد اشتغال بیشتر در کشور نیز فراهم می شود. البته معتقدم ما باید در ابتدا سرمایه گذاران داخلی را به سرمایه گذاری در کشور ترغیب تا به این واسطه افراد خارجی با اطمینان بیشتری نسبت به فضای داخل ایران اقدام به سرمایه گذاری کنند.

کارشناس اقتصادی درادامه درخصوص لغو تحریم های جهانی علیه ایران یادآور شد: دولت یازدهم با لغو تحریم ها و گسترش روابط بین الملل راه سرمایه گذاران خارجی در زمینه های مختلف به ایران را هموارتر از گذشته کرده و به دنبال آن، نرخ رشد اقتصادی و اشتغال نیز نسبت به دولت قبل افزایش و نرخ تورم شدید گذشته نیز کاهش یافته و در نهایت وضع اقتصادی و اجتماعی کشور در مقایسه با گذشته بهبود پیدا کرده است.

شرکا درباره توان نهایی کشور در جذب سرمایه گذاران خارجی به داخل کشور خاطرنشان کرد: در اطراف کشور ما بازارهای فراوان و سرمایه گذاران ثروتمند بسیاری وجود دارد که به راحتی می توانیم از این بازارها استفاده کنیم اما متاسفانه برخی از کمبودها و اشکالات در بکارگیری سیاست های مختلف روند جذب سرمایه گذاران خارجی به داخل کشور را بسیار کند می کند و اجازه نمی دهد که ایران به درستی از توانش در زمینه جذب سرمایه گذاران از سایر کشورها استفاده کند.

وی اضافه کرد: به نظر من تا فضای اقتصادی و سیاسی ایران با همکاری سفارتخانه های ایرانی در سایر کشورها بین المللی نشود و زمینه اطلاع رسانی به شرکت های خارجی فراهم نشود نمی توانیم ورود سرمایه های خارجی به داخل کشور را گسترش دهیم.
این کارشناس اقتصادی درخصوص راهکارهای جذب سرمایه گذاران خارجی به داخل کشور یادآور شد: از سوی دیگر ما باید با انجام مراودات بانکی و انتقال وجوه مختلف بانکی به سایر کشورها زمینه لازم برای ایجاد ارتباط گسترده در عرصه بین الملل را توسعه دهیم. کشورهای مختلف دنیا توانسته اند با توسعه ارتباطات بین الملل و جلب اعتماد بیشتر کشورهای دنیا، ثروت سرمایه گذاران خارجی را به کشورشان وارد کنند. بنابراین بهتر است که ما نیزدر ابتدا راههای موفقیت کشورهای دیگر را بشناسیم و سپس تنها به ثروت سرمایه گذاران خارجی اکتفا نکنیم و از آنها بخواهیم که دانش و تکنولوژی مربوطه را نیز به ما انتقال دهند تا با بکارگیری علم و دانش آموخته شده در آینده نزدیک در همه جنبه ها به توسعه دست یابیم.
خبرنگار: نازنین میرزایی / انتشاردهنده: سید جواد بشیری

402/100

کد خبر: 732962

وب گردی

وب گردی