گوترش: وضعیت یمن به شدت فاجعه‌بار است

دبیرکل سازمان ملل در سفرش به عمان ابراز امیدواری کرد که صلح دوباره به کشور یمن که از حدود دو سال قبل شاهد جنگ و درگیری داخلی و تجاوز خارجی سعودی‌هاست، باز گردد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری "ارم نیوز"، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در سفرش به عمان پس از دیدار با یوسف بن علوی، وزیر خارجه این کشور در بیانیه‌ای درباره وضعیت یمن گفت: وضعیت یمن به شدت فاجعه‌بار است. مردم یمن را مدت‌های طولانی است که می‌شناسم، آن‌ها متحمل سختی‌های بسیاری شده‌اند و به همن دلیل به شکل جدی می‌خواهم به آنها کمک کنم و در این راستا از تلاش تمامی کسانی که به دنبال ایجاد صلح در یمن هستند، حمایت می‌کنم.

گوترش افزود: کشورهایی مانند عمان همواره در صدر تلاش‌ها برای میانجی‌گری میان طرف‌های درگیر قرار داشته و تلاش می‌کنند و این ما را امید وارر می‌کند که برقراری صلح ممکن است.

گوترش که به عنوان اولین سفر خارجی خود از زمان انتصابش در اویل ژانویه گذشته به خاورمیانه آمده، سفرش را با ترکیه آغاز کرد. وی سپس به عربستان و بعد از آن به امارات رفت و روز سه شنبه از ابوظبی وارد مسقط شد.

گوترش از زمان انتصابش به عنوان دبیرکل سازمان‌ملل اقداماتی را در راستای حل بحران یمن در دستور کار قرار داده است. او با رهبران عربستان و در رأس آن‌ها سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه این کشور و نیز محمد بن‌زاید، ولیعهد ابوظبی دیدار کرد.

به نظر می رسد سازمان‌ملل تلاشی می‌کند طرف‌های درگیر در یمن را از طریق هم‌پیمانان منطقه‌ای‌شان تحت فشار قرار دهد چرا که ریاض و ابوظبی از دولت مستعفی عبد ربه منصور الهادی حمایت می‌کنند و مسقط نیز روابط بسیار خوبی با جنبش انصار الله و حزب علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق یمن دارد.

اسماعیل ولد شیخ احمد، نماینده سازمان ملل درامور یمن که مدت‌هاست در راستای دستیابی به راه‌حلی سیاسی در یمن با کمک نیروهایی منطقه‌ای تلاش می‌کند نیز در این سفر گوترش را همراهی می‌کند.

خبرنگار: شایان دنیادیده/ منتشرکننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 733002

وب گردی

وب گردی