51 درصد از  کشته های حوادث جاده ای  21 تا 50 ساله هستند/5 هزار و 300 تصادف موتور سیکلت

رییس پلیس راهور ناجا در نشست خبری ششمین گردهمایی بین المللی ایمنی راه   با توجه به بیشترین عامل تصادفات گفت: عوامل زیادی در تصادفات وجود دارد که راننده،جاده و قوانین مقررات و شرایط محیطی در آن تاثیر گذارند اما انسان در تمامی این نکات دخیل است.

سردار تقی مهری در نشست خبری که درحاشیه ششمین گردهمایی بین المللی ایمنی راه که با همکاری مرکز مدیریت حوادث وزارت بهداشت و انجمن ارتوپدی و ترومای آلمان برگزار شد ادامه داد: طی 9 ماه اخیر 350 کشته نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: 3200 نقطه بحرانی و حادثه خیر در سطح جاده های برون شهری و 200 نقطه در سطح شهر وجود دارد.

مهری با اشاره به اینکه انسان ممکن الخطاست اما در تصادفات نباید جان خود را از دست بدهد گفت: خودرو باید ایمن و دارای کیسه ایمنی هوا باشد تاشاهد ارتقای استاندارها و خسارات کمتری باشیم البته خودروی که کیسه هوایی نداشته باشد شماره گذاری نمیشود که نقش مهمی در پیشگیری حوادث جاده ای ایفا میکند.
رئیس پلیس راهور ناجا گفت: جاده باید دارای ایمنی لازم باشد و پارکینگ ها و استراحتگاه هایی در جاده در نظر گرفته شود. خود راننده نیز باید به تمامی مسائل ایمنی دقت کند برای مثال در حال حاضر با توجه به برف و باران استاندارد ها 90 کیلومتر است اما باید سرعت مطمینه را رعایت کرد.
وی افزود: خود راننده ها و مردم باید به قوانین بیشتر توجه داشته باشند همچنین نقش رسانه های گروهی و آموزش گروهی مهم است و اقدامات خوبی در جهت کاهش تصادفات صورت گرفته است.
سردار مهری اضافه کرد: یکی از نکات مهمی که شاید سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت و به تصویب مجلس شورای اسلامی هم رسید، بستن کمربند ایمنی بود که در سطح شهر الزامی شد.همچنین در کشور مابه بحث استفاده از تلفن همراه رسیدگی شد و شدیدترین برخورد با رانندگان در زمینه مصرف نوشیدنی های الکلی تعیین شده است که 400 هزار تومان جریمه نقدی در پی دارد.
وی اضافه کرد: براساس آمار طی 9 ماه اخیر جمعیت کشته شدگان در جاده در سن 10 سال 8 درصد ،در سنین 11 تا 20 سال 11.6 درصد؛61 تا 70 ، 8.8 درصد و71سال به بالا 9.2 بوده است. همچنین تعداد کشته های مرد 78 درصد و تعداد کشته های زن 28 درصد بوده است.
وی بیان کرد: همچنین کشته های 21 تا 50 سال 51درصد هستند که جزو نیروی کار محسوب می شوند.پلیس در حال حاضر پیشنهاد داده است که استفاده نکردن از صندلی کودک از کدهای تخلفاتی محسوب شود.

مهری با اشاره به اینکه تا کنون بیش از5 هزار و 300 تصادف موتور سیکلت داشته ایم گفت : راننده ای که کلاه ایمنی نداشته باشد 100 درصد جریمه می شود حتی در برخی از شهرها کلاه ایمنی به صورت رایگان عرضه شده است.

وی ادامه داد: پلیس با همکاری رسانه های گروهی و خبرنگاران اقدامات مناسبی ور زمینه فرهنگسازی کرده است و باید افزایش پیدا کند. همکاران ما در هلال احمر،اورژانس و صدا سیما آموزش های خوبی در این زمینه ارایه داده اند و باید فراگیر ترشود.
سردار مهری در پاسخ به این سوال که وضعیت شرط حذف سربازی از اخذ گواهینامه اظهار کرد: مجلس در سال 95 این قانون را تصویب کرد و اعلام کردند افرادی که سربازی نرفتند یا مشمول هستند می توانند گواهینامه بگیرند با توجه به وظایف پلیس که دستگیری مشمولین غایب و فراری است دوستان در مجلس به دنبال رسیدگی به این تناقض هستند تا افرادی که به سن مناسب می رسند بتوانند گواهینامه بگیرند و این قانون تنها مشمول کسانی است که در حال تحصیل نیستند.

خبرنگار : نیوشا یعقوبی / منتشر کننده : زهره حاجیان

701/700

کد خبر: 733016

وب گردی

وب گردی