تقوی: بازار سرمایه در سال آینده رشد مثبت خواهد داشت/افزایش نرخ سهام اتفاق مثبت بازار سهام در سال جاری

استاد دانشگاه گفت: افزایش نرخ سهام از جمله اتفاق مثبت و موثر در بازار سرمایه است که در سال جاری با آن همراه بودیم.

مهدی تقوی، استاد دانشگاه در گفت و گو با ایسکانیوز درباره نقاط قوت بازار سرمایه جهت سرمایه گذاری گفت: افرادی که قادر به استفاده مثبت از سرمایه های در اختیار خود نیستند مجبور به سرمایه گذاری و کسب سود از بانک یا بازار سرمایه خواهند بود.
وی در ادامه بیان کرد: ریسک سرمایه گذاری در بانک بسیار کمتر از بورس و اوراق بهادار خواهد بود و لازم به ذکر است که سود پرداختی بانک ها ثابت اما سوددهی در بازار سرمایه متغیر است. در این خصوص می توان گفت گاهی پرداخت سود در بازار سرمایه بالا و در برخی دیگر از مواقع میزان سوددهی این بازار بسیار ناچیز است.
تقوی با بیان اینکه میزان پرداختی سود بانک در دیگر کشورها با تغییر کردن نرخ تورم افزایش یا کاهش خواهد یافت، اظهار داشت: ایران مانند دیگر کشورها میزان بهره ای که سپرده گذاران از بانک دریافت می کنند همزمان با متغیر شدن میزان تورم تغییر می کند، میزان سود پرداختی بانک طی چند وقت گذشته 20 درصد بود اما اکنون این نرخ به 15 درصد رسیده است.
استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در صورتی که نرخ تورم از میزان کنونی پایین تر آید بانک ها نیز به همان نسبت به سود پرداختی را کاهش خواهند داد.
وی با اشاره به اینکه میزان سوددهی شرکت ها در بازار سرمایه نوسان دارد، گفت: عملکرد برخی از شرکت ها گاهی با ضرر و زیان روبرو می شود که در صورت چنین اتفاقی ارزش سهام به شدت کاهش می یابد.
تقوی با تاکید بر اینکه ریسک سپرده گذاری در بانک ها صفر است، افزود: در کنار ثابت بودن میزان سود پرداختی بانک ها، افزایش نرخ تورم باعث می شود تا ارزش سود پرداختی بانک کاهش یابد.
استاد دانشگاه چشم انداز خود از وضعیت بازار سرمایه طی سال آتی را اینگونه بیان کرد: دولت دکتر روحانی موفق به افزایش و مثبت شدن نرخ رشد شد و براساس پیش بینی های انجام شده نرخ رشد برای سال آینده افزایش می یابد که در چنین صورتی وضعیت بانک و نیز بازار سرمایه بهبود می یابد.
به گفته این استاد دانشگاه، افزایش نرخ سهام از جمله اتفاق مثبت و موثر در بازار سرمایه است که در سال جاری با آن همراه بودیم.

خبرنگار: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده: پورعرب

401/601

کد خبر: 733108

وب گردی

وب گردی