اراده و فضای مثبتی برای استفاده از توان واقعی زنان در ایران وجود دارد

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: اراده و فضای مثبتی برای استفاده از توان واقعی زنان و دختران ایرانی وجود دارد. آنان طی سال‌های گذشته در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، سطح معلومات، دانش و مهارت‌های خود را ارتقاء داده‌ و پیشرفت‌های زیادی در رشته‌های مختلف علمی کرده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز، شهیندخت مولاوردی در سمیناری در دانشگاه کیوتو ژاپن تحت عنوان «تغییرات و تحولات جمهوری اسلامی ایران پس از توافق برجام؛ با تاکید بر وضعیت زنان» افزود: ایران از دیرباز کانون فرهنگ و تمدنی اصیل بوده که آثار با شکوه آن امروز نیزهویدا است و مورد ستایش جهانیان است.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: مردم پاک‌اندیش ایران از روزگاران کهن تا امروز فراز و نشیب بسیار دیده‌اند و همواره با استواری، گاه از راه صلح و آشتی و گاه دفاع از سرزمین خود بر سختی‌ها چیره شده و از استقلال خود پاسداری کرده‌اند.

مولاوردی با اشاره به گذشت سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند ملت ایران برای تحقق آزادی،استقلال و تغییر اساسی در سرنوشت ملت، اظهارکرد: مهمترین آرمان‌های انقلاب اسلامی پایان دادن به نابرابری‌ها و بی‌عدالتی‌های حاکم بود. در این میان نقش و تاثیر فوق‌العاده و ممتاز زنان ایرانی در برهه‌های مختلف قبل و بعد از انقلاب غیرقابل انکار است. زنان آگاهانه و با کمال میل پذیرای مسئولیت‌های خطیری طی چهار دهه گذشته شده‌اند.

وی تصریح کرد: نگاهی به روند تحولات جامعه ایرانی طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی مؤید این واقعیت است که هر چند در طول ۳۸ سال گذشته، ایران به علت بروز مسایل گوناگون از جمله جنگ و تحریم‌های اقتصادی فلج کننده با چالش‌های متعددی روبرو بوده است، اما ارتقای جایگاه زنان و بهبود شاخص‌های توسعه انسانی مبتنی بر جنسیت در برنامه‌های توسعه بویژه از برنامه سوم توسعه به بعد مورد توجه بوده است و کلیه دستگاه‌های دولتی مکلف شده‌اند تا با همکاری و مشارکت زمینه بهبود موقعیت زنان را در تمامی عرصه‌ها فراهم کنند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه اظهار کرد: حاصل این توجه، رشد چشمگیر شاخص آموزش زنان، دستیابی به برابری جنسیتی در آموزش ابتدایی و پیشی گرفتن دختران از پسران در ورود به دانشگاهها در دهه سوم انقلاب اسلامی است که نه تنها دستاوردی مهم در حوزه آموزش محسوب می‌شود بلکه زمینه‌ساز مشارکت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بهتر و بیشتر زنان در سال‌های آینده خواهد بود.

مولاوردی افزود: زنان به عنوان بخش عمده‌ای از جمعیت کشورها، نه تنها در تولید، توزیع، انتشار دانش و فناوری نقش بسزایی دارند بلکه با توجه به نقش تربیتی در پرورش افراد جامعه و نسل آینده، توجه به توانمندی آنان در عرصه‌های علم و فناوری اعم از آموزش، پژوهش و امور اجرایی از مهمترین ارکان برنامه توسعه در جوامع محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال ۵۷ که مقارن با پیروزی انقلاب اسلامی بوده است، ۶۹ درصد از دانشجویان دانشگاههای ایران را مردان و ۳۱ درصد را زنان تشکیل می دادند،گفت: تلاش رهبران سیاسی و مسئولان بر گسترش آموزش عمومی و ایجاد نهادهای مختلف همچون تاسیس نهضت سوادآموزی و در پی آن تاسیس گسترده مدارس در سراسر کشور بوده است همچنین تاکید برنامه‌های توسعه بر گسترش عدالت اجتماعی به موازات تحولات آموزش عالی منجر به تحرک و افزایش دسترسی بخش مهمی از جمعیت کشور به ویژه زنان به عرصه‌های علم آموزی و تحصیلات عالی شده است.

مولاوردی افزود: این اقدامات فرصت‌های وسیعی را برای آموزش عمومی دختران در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ فراهم کرد و نتیجه آن افزایش تقاضای دختران برای دستیابی به آموزش عالی در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ و کاهش شکاف جنسیتی بود. گسترش شهرنشینی و تحولات فرهنگی و اجتماعی ناشی از توسعه و گسترش هنجارهای عدالت اجتماعی در میان بخش‌هایی از خانواده ایرانی، مسیر را برای دستیابی زنان به آموزش عالی هموار کرده است.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: امروزه زنان به عنوان بخش عمده‌ای از جمعیت دانشجویی کشور شناخته می‌شوند و آموزش عالی نقش مهمی در توسعه توانمندی و مهارت‌های آنان داشته است. اگر چه میزان پذیرش زنان در مقاطع کارشناسی در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته و شکاف جنسیتی در این بخش به طور کامل از بین رفته است، اما در مقاطع بالاتر از جمله کارشناسی‌ارشد و دکترای تخصصی هنوز به رفع کامل شکاف جنسیتی در این زمینه دست نیافته‌ایم.

مولاوردی افزود: یکی از ابعاد مهم حضور زنان در آموزش عالی، مشارکت به عنوان عضو هیات علمی و در نقش آموزشگران و پژوهشگران دانشگاهی است. ترکیب جنسیتی اعضای هیات علمی دانشگاهها در مراتب مختلف، نشاندهنده پایداری فاصله جنسیتی طی دهه‌های گذشته است.

وی با بیان اینکه همه این تلاشها در حالی صورت گرفته که در برخی ابعاد نیز با چالشهای متعددی در مسیر پیشرفت زنان روبرو بوده‌ایم، گفت: علیرغم آنکه در سال‌های اخیر در وضعیت سلامت و آموزش زنان بهبود قابل توجهی مشاهده می‌شود و اگر چه در دهه‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای ایجاد فرصتهای برابر برای زنان و مردان و دسترسی عادلانه به منابع اقتصادی و اجتماعی در انجام شده است، اما هنوز مردان با تفاوت معناداری به موقعیت‌های سیاسی و اقتصادی دسترسی بیشتری دارند.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده ادامه داد: به نظر می رسد اصلاح هنجارهای اجتماعی توسط رهبران فکری و دینی و رسانه‌ها، تحول قانونی متناسب با تحولات اجتماعی، ارزشگذاری کارهای خانگی و مراقبتی زنان و توزیع عادلانه منابع و فرصتها میان زنان و مردان، می‌تواند منجر به مشارکت مؤثر و پایدار زنان در زندگی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی گردد.

مولاوردی افزود: اکنون در پایان دهه چهارم پیروزی انقلاب اسلامی قرارداریم این در حالیست که بیش از یکسال از توافق هسته‌ای ایران با پنج قدرت جهانی می گذرد و به عبارتی به دوران پسا برجام وارد شده‌ایم و دنیا متوجه نیت و خواست واقعی و روحیه همکاری و صلح طلبانه ایران شده است.

وی تصریح کرد: بسیاری از تحریم‌ها و سایه تهدید نظامی از سر ملت ایران برداشته شده است و متعاقب آن هیات‌های علمی، تجاری و کشاورزی و صنعتی ... برای انجام مذاکرات و انعقاد قراردادها و تفاهم نامه‌های همکاری به ایران سفر کرده‌اند و به توافق‌های گسترده‌ای با ایران رسیده‌اند و فضای کنونی آماده اجرای عملی این قراردادها است.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه گفت: در این دوران کشور ایران در شرایطی قرار دارد که ضمن حفظ حقوق و دستاوردهای صلح‌آمیز هسته‌ای خود توانسته است تولید و صادرات نفت خود را به سطح پیش از تحریم‌ها برساند، به بحران اقتصادی و رکود تورمی بی‌سابقه پایان و رشد اقتصادی منفی را به مثبت ۴.۷درصد در شش ماهه نخست سال ۹۵ تغییر دهد.

مولاوردی افزود: دولت یازدهم توانسته تورم را تک رقمی کرند، به کسری مزمن تراز تجاری غیرنفتی خاتمه دهد و تمام ارز مورد نیاز برای واردات کالا را از محل صادرات غیرنفتی تامین کند، اتکای بودجه به درآمد نفتی را کاهش دهد، کشور را از وارد کننده گاز به صادرکننده آن تبدیل کند، تولید بخش کشاورزی را افزایش دهد، به تحریم فروش هواپیما به ایران خاتمه دهد و رشد ۳۳ برابری سرمایه‌گذاری خارجی را تجربه کند تا در چارچوب سیاست تعامل سازنده و موثر که در عرصه سیاست خارجی نتیجه داد، در عرصه اقتصاد نیز به بازی برد- برد و همکاری با جهان دست یابد.

وی در ادامه اظهارکرد: دولت تدبیر و امید توانسته کسب رتبه دوم در سرانه تعداد فارغ التحصیلان مهندسی، رتبه سوم در میزان رشد علمی کشور، رتبه پنجم در اشتغال را با ایجاد ۷۰۰ هزار شغل در سال، رتبه ششم فناوری نانو، رتبه هفتم توان و قدرت نظامی، رتبه یازدهم در فناوری هوا فضا و رتبه چهارم در فناوری هسته ای را در مقیاس جهانی به گنجینه موفقیت‌های کشور اضافه کند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: در این شرایط نگرش، اراده و فضای مثبتی برای استفاده از توان واقعی زنان و دختران ایرانی وجود دارد. زنان و دختران که طی سال‌های گذشته در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، سطح معلومات دانش و مهارت‌های خود را ارتقا داده‌اند و پیشرفت‌های زیادی در رشته های مختلف علمی کسب کرده اند، بیش از پیش آماده ورود به بازار کار و تجارت و انجام همکاری های سازنده با شرکتهای سرمایه گذار در ایران هستند.

مولاوردی در ادامه گفت: اکنون تعداد مدیران زن شرکت‌های دانش بنیان در ایران به بیش از ۳۲۰ نفر رسیده است و در عرصه تجارت و بازرگانی نیز زنان با عضویت در اتاق‌های بازرگانی به سوی مشارکت در بازارهای مهم ملی و منطقه ای و جهانی پیش می‌روند. این تحول و حرکت بطور یقین به رشد و توسعه همه‌جانبه و متوازن کشور می‌انجامد و دستاوردهای مثبتی در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی و خدمات را به همراه داشته است و مشارکت آنان در سطوح مدیریتی و شغلی را افزایش خواهد داد.

وی اضافه کرد: دولت و مشخصا معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به عنوان یک نهاد سیاستگذار با مدیریت و بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌های موجود از جمله مراکز و نهادهای مدنی و غیردولتی، دینی و دانشگاهی و علمی تلاش می‌کند بسترهای لازم قانونی، اجتماعی و فرهنگی را برای ایفای نقش‌های چند گانه و نقش‌آفرینی بیش از پیش زنان در عرصه‌های مختلف فراهم کند و بویژه با سیاستگذاری اجرایی، راهبری و پایش اقدامات نهادهای دولتی و غیردولتی برای اطمینان از حرکت در مسیر اهداف برنامه‌های توسعه، برای رفع چالش‌های جامعه ایرانی در زمینه توانمندی سیاسی و اقتصادی زنان چاره‌اندیشی کند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه اظهارکرد: پیش‌بینی‌های لازم در چارچوب اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه مبنی بر« تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در آن و استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان در همه زمینه‌ها با تاکید بر نقش سازنده آنان » و با اعمال رویکرد عدالت جنسیتی در ۵ سال آینده صورت گرفته است.

مولاوردی تصریح کرد: با توجه به مشترکات دو کشور ایران و ژاپن، از جمله تأکید بر حفظ سنت‌ها در فرآیند توسعه صنعتی، اهمیت خانواده در فرهنگ و تمدن و نظام برنامه‌ریزی دو کشور، روند تقریباً یکسان شاخص‌های جنسیتی مانند نرخ فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و افزایش اشتغال زنان و اهمیت توجه به زنان و خانواده (نقش خانواده در حمایت از سالمندان، تسهیلات به خانواده ها جهت حفظ ساختار جمعیتی و ...)، می‌توان راهکارهای مشترکی برای دستیابی به اهداف مشابه ارائه کرد.

وی تدوین پروژه‌های مشترک در زمینه سیاست‌ها و برنامه‌های توانمندسازی زنان، راه‌اندازی سازمان‌های فراملی با عضویت زنان دو کشور به منظور افزایش تعاملات و تسهیل فعالیت‌های فرهنگی و به اشتراک‌گذاری تجربیات در زمینه سیاست‌ها و برنامه‌های اتخاذ شده در حوزه فارغ التحصیلان دانشگاهی، مشاغل خانگی، بنگاههای کوچک و زودبازده (SME) و ... را از جمله این راهکارها ذکر کرد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده اظهار امیدواری کرد در این تلاش جمعی که برای پیشرفت و توان افزایی و مشارکت موثر زنان انجام می شود، متعهدانه عمل کنیم و آینده‌ای همراه با صلح و برابری و رفاه را در تمام ابعاد بنا نهیم .

به گزارش ایسنا به نقل از سایت ریاست جمهوری،مولاوردی در پایان تاکیدکرد: اطمینان دارم ملت و دولت ایران و ژاپن در این تلاش دوجانبه نقش کلیدی را ایفا خواهند کرد.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

700/308

کد خبر: 733145

وب گردی

وب گردی