اتاق اصناف: اتحادیه های صنفی محور مبارزه باقاچاق کالا درسطح عرضه هستند

رییس اتاق اصناف ایران گفت: اتحادیه های صنفی محور مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه هستند، در حالی که در گذشته این گونه نبود.

به گزارش ایسکانیوز از پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، «علی فاضلی» در جلسه مشترک با مسئولان ستاد قاچاق کالا و ارز و چند تن از رییسان اتحادیه های صنفی افزود: معاون اول رییس جمهوری موضوع مبارزه با قاچاق در سطح عرضه را به اصناف محول کرد که کار ارزشمندی است.
وی تصریح کرد: مشکل اصناف در زمینه مبارزه با قاچاق کالا به حداقل رسیده و این جلسه نیز برگزار شد تا همین حداقل ها هم حل شود.

** ستاد قاچاق کالا تا پایان امسال موضوع «ظن به قاچاق» را حل می کند
در ادامه سیدعلیرضا گلستانی زاده معاون برنامه ریزی، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد: در حال تهیه شیوه نامه ای هستیم که بحث کالاهای به ظن قاچاق را کاهش دهیم و در نظر داریم تا پایان امسال موضوع «ظن به قاچاق» را حل کنیم.
وی گفت: باید برای ماموران نیروی ایست بازرسی در شهرها دوره های آموزشی گذاشت و تفاوت کالاهای داخلی و خارجی را به آنان آموزش داد.
وی افزود: کالایی که به ظن قاچاق توقیف می شود، به یک معضل تبدیل شده که این مساله توسط کارگروهی در ستاد قاچاق کالا و ارز مورد بررسی قرار گرفته است.
گلستانی زاده برای حل ظن قاچاق اطمینان داد و افزود: اکنون در حال تعامل با نیروی انتظامی در این زمینه هستیم البته هماهنگی سایر دستگاه ها همچون گمرک هم نیاز است.
معاون ستاد قاچاق کالا و ارز یکی از عوامل قاچاق را طولانی بودن فرآیند واردات و بالابودن هزینه واردات رسمی عنوان کرد و افزود: باید قوانین مربوط به تجارت را بازنگری کنیم چون اکنون بسیاری از مشکلات مربوط به قوانین است که باید اصلاح شود.
وی با اشاره به موضوع کالاهای دپو شده در انبارها نیز گفت: تا 12 اسفند دو دسته از کالاها از انبارها خارج و تعیین تکلیف می شوند. در بحث امحاء نیز باید سازمان استاندارد تعیین تکلیف کند.
گلستانی زاده مبارزه با قاچاق کالا را نیازمند همکاری همه دستگاه ها دانست و افزود: ما خود را در کنار اقتصاد کشور می دانیم و باید به ایجاد روابط سالم اقتصادی کمک کنیم تا معضل قاچاق حل شود.
«علی عوض پور» دبیرکل اتاق اصناف ایران نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه بسیاری از مسایل و مشکلات در زمینه مبارزه با قاچاق کالا حل شده است، افزود: البته در برخی استان ها به صورت سلیقه ای انجام می شود.
«علی امانت» قائم مقام مرکز اصناف و بازرگانان نیز در ادامه گفت: در زمان تحریم، ورود برخی کالاهای سرمایه ای و غیرسرمایه ای از سوی اشخاص آزاد بود، اما بعد از برجام مقرر شد فقط شرکت های اصلی بتوانند کالا وارد کنند.
وی افزود: اکنون طبق قانون فقط کسانی که دارای برند هستند و یا نمایندگی رسمی دارند، مجاز به واردات کالا هستند.
«حسین درودیان» مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف تهران نیز گفت: در تهران مشکلی در ارتباط با مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه وجود ندارد و بیشترین مشکل مربوط به خارج از تهران است.
«محمد طحان پور» رییس اتحادیه لوازم خانگی نیز اظهار کرد: لوازم خانگی شامل کالاهای سرمایه ای است و ظن قاچاق دارد اما گاهی سه ماه طول می کشد تا این ظن از بین برود که سبب خسارات زیادی به صاحبان کالا می شود.
وی گفت: کالاهایی هم در صنف لوازم خانگی وجود دارد که اسمش همنام کالاهای خارجی است که در این زمینه برخوردها مناسب نیست؛ اگر این موارد در قانون وجود دارد، لازم است از طریق ستاد مبارزه با قاچاق کالا اطلاع رسانی شود.
شماری از روسای اتحادیه های حاضر نیز در این جلسه مطالبی در ارتباط با مسایل و مشکلات خود پیرامون موضوع قاچاق را بیان کردند.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:

401

کد خبر: 733213

وب گردی

وب گردی