مجید انصاری: آیت الله هاشمی مانند پروانه گرد شمع انقلاب عمر خود را صرف کرده است

معاون حقوقی رییس جمهوری با بیان اینکه ایت الله هاشمی بیش از ۶۰ سال عمر خود را صرف انقلاب اسلامی و ایران کرده است گفت:آیت الله هاشمی متجاوز ۶۰ سال از عمر سیاسی خود همانند پروانه گرد شمع انقلاب چرخیده است.


به گزارش خبرنگار ایسکانیوز حجت الاسلام مجید انصاری معاون حقوقی رییس جمهور عصر امروز در مراسم اربعین آیت الله هاشمی که در حرم مطهر امام راحل برگزار شد گفت: 40 روز است که ایران اسلامی و مردم رشید و باوفای این مرز و بوم در عزای یکی از مجاهدان نستوه و استوانه های پایدار انقلاب اسلامی و یاران حضرت امام و رهبری انقلاب اسلامی به سوگ نشسته اند.

وی گفت:در این چهل روز در سراسر کشور بعد از تشییع کم نظیر و تاریخی پیکر عالمی وارسته مجالس عزا و بزرگداشت برگزار شد و امروز هم به مناسبت اربعین رحلت این مرد بزرگ در کنار تربت پاک امام راحل و مرقد ان مجاهد با حضور خیل جمعیت عزادار برگزار شد.

انصاری ادامه داد: مراسم بزرگداشت برای آیت الله هاشمی رفسنجانی بازخوانی تاریخ انقلاب است که برای آرمان های انقلاب مردانی چون هاشمی بیش از 60 سال عمر سیاسی، اقتصادی و علمی و مدیریتی خود را صرف کردند.

وی تاکید کرد: ایت الله هاشمی از میان ما رفته است اما صحیفه بلند و منظومه پر افتخار زندگی او که بیش از شصت سال در عرصه های مختلف تعلیم و تذهیب،مبارزه با استبداد و استکبار و در عرصه های خدمت رسانی به مردم است همچنان پایدار و زنده است.

معاون حقوقی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در این 40 روز در تریبون ها و رسانه ها و سخنرانی ها زوایایی از اقدامات این مرد بزرگ بازگو شده است و این آغاز راه برای معرفی ایشان و معرفی انقلاب اسلامی است.


انصاری به الگوهای قرآن کریم برای جامعه بشری اشاره کرد و گفت: اگر امروز از هاشمی و هاشمی‌ ها تجلیل می شود و از امام راحل سخن به میان می‌آید و از شهدا می گوییم به دلیل مسیر حیاتی است که به ما نشان دادند.


معاون رییس جمهوری یادآور شد: در زندگی هاشمی خودبینی و خودبزرگ ‌بینی و تکبر نبود و خود را نمی‌ دید و برای خدا می‌ گفت و برای خدا مبارزه می‌ کرد.
انصاری افزود: آیت الله هاشمی نه با طعنه‌ های سال‌ های تبعید دل ‌گیر می ‌شد و نه وقتی در قدرت بود از این قدرت خوشایند می‌ شد.
وی ادامه داد: هاشمی نه در وقتی که در قدرت بود خود را می‌ باخت و نه وقتی در تیررس کینه‌ ها و دشمنی‌ ها بود از اعتدال خارج می ‌شد.

انصاری با اشاره به دوران ریاست جمهوری مرحوم هاشمی اظهار کرد: ایشان وقتی مسئولیت اجرایی کشور را بر عهده گرفتند ویژگی های مدیریتی بی نظیری چون سعه صدر فراوان،‌ مطالعه بسیار و ... را داشت و هرگاه که می خواست که پروژه ای را به انجام برساند یا طرحی را اجرایی کند مطالعات بسیاری را انجام می داد و همه مسائل را در نظر می گرفت و مصلحت های لازم را ترتیب می داد.

وی با تاکید بر اینکه معروف بود که در نزد آقای هاشمی نمی توان حرف بی حساب زد، اظهار کرد: هرگاه کارشناسی در نزد آیت‌الله هاشمی می خواست سخن بگوید دست و پایش را گم می کرد چرا که معروف بود در نزد ایشان نمی توان حرف بی حساب زد و آمار بی هدف ارائه داد. ایشان همیشه سوال های دقیقی را می پرسید و درباره هر موضوعی بسیار فکر می کرد و ساعت ها در تنهایی اش نسبت به آینده کشور و برون رفت از مشکلات تفکر می کرد. او اهل گوش دادن به سخنان دیگران بود و من این خصوصیت ایشان را سالها بود که می دانستم. ایشان همواره به سخن مشاوران،‌ مدیران و اعضای شوراهای بالادستی گوش فرا می داد.

انصاری یادآور شد: آیت الله هاشمی را در سال 37 در دوران جوانی به دلیل اعتراض به اقدامات رژیم او را دستگیر می کنند و برخلاف سنتی که طلبه ‌ها معاف از سربازی بودند او را به سربازی می‌ برند که از سال های۳۷ و ۳۸ از فرصت بلافاصله استفاده می‌ کند و کتاب سرگذشت فلسطین را ترجمه می‌ کند.
وی افزود: همچنین در دوران حضور در قم به عنوان یک طلبه با پشتکار در محضر اساتید بزرگی چون امام خمینی (ره) درس می ‌خواند و وقتی امام نهضت را آغاز می‌ کند خود را ملزم به حضور در نهضت می ‌کند.
وی ادامه داد: هاشمی رفسنجانی از سال ۴۱ به بعد در هجرت مداوم بین زندان و بیرون و میدان جهاد و سلول ‌های مخوف انفرادی و بین تلاش جهت راه ‌اندازی مکتب تشیع و مدرسه رفاه و موسسات اقتصادی به نفع دین و هماهنگ کردن انقلابی‌ ها با کانون امام و تحمل شکنجه‌ های مخوف بود.
معاون رییس جمهوری گفت: اگر از سلول‌ های کمیته مشترک ضد خرابکاری و موزه قصر سوال شود هاشمی را چگونه یافتید می ‌گویند آهنی گداخته، کوهی بزرگ و مردی استوار یافتیم که هیج ‌گاه لب به شکایت باز نکرد.
انصاری افزود: هاشمی برای استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران از این زندان به آن زندان و از این سلول به آن سلول رفت.

وی ادامه داد: همسر آیت الله هاشمی یک قهرمان است که نقش او مانند نقش همسر امام خمینی (ره) نادیده گرفته شد، او در نبود آیت الله هاشمی بار زندگی را بر دوش می‌کشید و در روزهای سخت به هاشمی آرامش می داد تا به مبارزه ادامه دهد.
معاون رییس جمهوری خاطرنشان کرد: هنگامی که نهادهای نهضت شکل می ‌گیرد هاشمی اولین کسی است که مورد اعتماد امام بود، او هسته مرکزی نظام می شود، اعضای مهم شورای انقلاب گردهم می ‌آیند و هسته مرکزی نظام را شکل می ‌دهند.
انصاری با بیان این که هاشمی پس از پیروزی انقلاب بی‌ قرار و پر خروش‌تر بود، یادآور شد: مجلس تاسیس می ‌شود و او موسس قوه مقننه می‌ شود و بنیان ‌هایی را پایه می‌ گذارد که تا به امروز وجود دارد.
وی ادامه داد: رییس مجلس اول می‌ شود که هنوز افراد می‌ گویند ای کاش مجلسی مانند مجلس اول داشتیم.
معاون رییس جمهوری خاطرنشان کرد: هاشمی در آن دوران ‌های پر خطر در زمان خیانت منافقین و حمله صدامیان تا چهارشنبه های هر هفته مجلس را اداره می ‌کرد و بر کمیسیون ‌ها نظارت داشت و عصر چهارشنبه ها راهی جبهه ‌ها می ‌شد و از این سنگر به آن سنگر، برای رفع اختلاف رفع نیازها و هماهنگی ارتش و سپاه می ‌رفت.

انصاری افزود: ای کاش فرصتی فراهم می ‌شد تا خدمات و اقدامات هاشمی در زمان جنگ بیان و تشریح شود و همراه ایشان آقای روحانی آن خدمات را تبیین می ‌کردند.
وی ادامه داد: هاشمی از هیچ نمی‌ هراسید، وقتی همگان ناامید بودند هاشمی کانون امید و مبارزه برای رزمندگان بود و خدمات او در زمان جنگ بیش از آن است که بیان شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: گذشتن از جان سخت است ولی سخت‌ تر از آن گذشتن از آبرو است که هاشمی آبرویش را برای پایان جنگ به میان آورد و زخم زبان برای تداوم انقلاب را تحمل کرد.
انصاری افزود: وقتی هاشمی رییس‌ جمهوری شد ویژگی مدیریتی او بی نظیر بود، مردی با سعه صدر و مطالعه گسترده بود به طوری که در جلسات کارشناسی متخصصان از سواد او تعجب می ‌کردند.
وی ادامه داد: از ویژگی ‌های مدیریتی هاشمی این بود که ساعت‌ ها برای آینده کشور و توسعه کشور و برون رفت از تحریم فکر می‌ کرد، اهل گوش کردن بود، امام خمینی (ره) هم اینگونه بود و ساعت ‌ها آرام می‌ نشستند و سخن مدیران را گوش می‌ کردند.
معاون رییس جمهوری گفت: ۱۶ سال تا روز رحلت آیت الله هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در خدمت ایشان بودم، همه اعضای مجمع اذعان دارند که وی آن قدر حوصله داشت که حوصله بقیه اعضا سر می رفت تا کسی حرفی داشت اجازه می ‌داد، حرف بزند.


معاون رییس جمهوری همچنین به خطبه های نماز جمعه آیت الله هاشمی اشاره کرد و گفت: تحلیل‌ های او در نماز جمعه درباره اسراییل عمیق ‌ترین تحلیل‌ ها درباره رژیم صهیونیستی بود.
انصاری افزود: در دفاع مقدس خطبه ‌های او کار چند لشگر را برای نیرو بخشی به رزمنده ها انجام می ‌داد. خطبه‌ های هاشمی حکم آب حیات را داشت.
معاون رییس جمهوری به تالیف های آیت الله هاشمی اشاره کرد و ادامه داد: موجب شرمساری است که نتوانسته‌ایم تالیفاتی در این سطح داشته باشیم، زیر شکنجه نوشتن تفسیر راهنما هنر مردان خداست و از روحی قوی حکایت می‌ کند.
انصاری افزود: هاشمی زمانی که احساس نیاز کرد دانشگاه تاسیس می‌ کند زمانی که ترافیک تهران او را به فکر می ‌اندازد آغاز به ساخت مترو می ‌کند که اگر نبود امروز تهران یک پارکینگ ساکن بود.
وی ادامه داد: آقای هاشمی پس از پایان جنگ آستین همت را بالا می ‌زند و به مدیران و فرزندان شایسته اعتماد می‌ کند و مدیران را به صحنه می ‌آورد و ایران ویران شده از موشک و بمب و خوزستان ویران شده و ایلام در هم کوبیده شده را از خاک بر می‌ دارد، اسکله‌ ها و نیروگاه‌ ها را می‌ سازد و گمرک و جاده می ‌سازد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: مفتخر هستیم که امروز ایران در بسیاری زمینه ‌ها در رتبه های اول جهان است که بنیانگذار بسیاری از کارها آیت ‌الله هاشمی است.
انصاری تاکید کرد: وزیر نفت در حلسه روز گذشته هیات دولت می‌ گفت وقتی همراه آیت الله هاشمی برای افتتاح یک طرح می رفتیم اشک شوق از چشم او جاری می‌شد، او عاشق ایران بود و مردم و ایرانی آباد و مردمی سر زنده و اهل نشاط را می‌ خواست.
انصاری افزود: هاشمی می ‌گفت با عدالت توزیعی نمی ‌شود فقر را از بین برد و مردم را با کمک‌ های مستقیم نمی‌توان به شرافت رساند و در کنار کمک‌ های امدادی باید ایران ساخته شود.
وی ادامه داد: آیت الله هاشمی رفسنجانی معتقد بود در کنار رسیدگی به مردم باید ایران ساخته شود، تولید رونق پیدا کند و ایرانی باید با زحمت و حاصل دست رنجش زندگی کند و برهمین اساس فکرش را به کار انداخت تا با کشورهای خاورمیانه و دنیا ارتباط برقرار کند.
معاون رییس جمهوری افزود: اگر بگویم چه زحماتی کشید تا با عربستان رابطه برقرار کند و درهای بسته قبرستان بقیع را به روی ایرانی باز کند، اغراق نکردم. در دوران جنگ فکرش را به کار انداخت و ساختن موشک، تسلیحات هسته‌ ای، آبادانی، صنعت و آبخیزداری را به وجود آورد.
انصاری ادامه داد: نقش هاشمی رفسنجانی بعد از رحلت امام در تعیین رهبری هم‌ سنگ همه نگاه‌ هایی است که باید وجود داشته باشد.
وی تصریح کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی ، مرحوم سید احمد خمینی و آیت الله موسوی اردبیلی کشور را از بحران نجات دادند، هاشمی 27 سال پای رهبری ایستاد، او مشاور رهبری در مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و نقش بسزایی در صیانت از حق و آرای مردم، داشت، صبر هاشمی بی نظیر است که برخواسته از ایمان امید بود.
معاون حقوقی رییس جمهوری ادامه داد: دوستان او می‌ گفتند این همه تخریب و فشار شما را از مسیر دل‌ خسته نمی‌ کند، او می‌ گفت عزیزان این قلب جای خداوند متعال و اولیای الهی است، کینه کسی را به دل نگیرید. اگر کسی شما را اذیت کرد، حلال کنید. هاشمی بزرگ می‌ بخشد و حلال می ‌کند اما آثار تخریب در اعتقاد جوانان می‌ماند.
وی افزود: چه بسیار کسانی که نمی ‌دانند هاشمی کیست و این همان اثری را می‌ گذارد که درباره شهید بهشتی داشت. نباید ابزار تخریب توسعه پیدا کند.

خبرنگار علی درخشان/انتشاردهنده: فاطمه سرلک

کد خبر: 733440

وب گردی

وب گردی