چاپ و انتشار نخستین کتاب تحلیلی- سیاسی در خصوص ایران به زبان بوسنیایی

نخستین کتاب تحلیلی- سیاسی به زبان بوسنیایی در خصوص موضوعات راهبردی جمهوری اسلامی ایران با عنوان «ایران و مسائل استراتژیک معاصر» به قلم 'روح الله قادری کنگاوری' استادیار روابط بین الملل در بوسنی و هرزگوین چاپ و منتشر شد.

به گزارش ایسکانیوز، این کتاب توسط 'دوبرا کنیگا سارایوو' یکی از ناشران معتبر بوسنی و هرزگوین چاپ و به وسیله 'معمر کودریچ' از مترجمان باسابقه و پرکار بوسنیایی ترجمه شده است.

در این کتاب که اخیراً به چاپ رسیده است، مجموعه مقالات علمی- تحلیلی در هفت فصل مجزا با عناوین 'مبانی فرانظری و بنیادهای هویتی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران'، ' ایران و موضوع حقوق بشر'، 'ایران و مسأله تروریسم'، 'ایران و مسأله عراق'، 'ایران و مسأله آمریکا'، 'ایران و مسأله هسته ای'، 'ایران و مسأله بیداری اسلامی' که جزو مسائل راهبردی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در طول سال های اخیر بوده، برای نخستین بار در کشور بوسنی و هرزگوین منتشر شده است.
مطالعه این کتاب بویژه به اساتید، دانشجویان و پژوهشگران حوزه مطالعات ایران و خاورمیانه توصیه شده است.
گفتنی است؛ پیش از این، کتاب «اسلام و حقوق بشر» که تحلیلی تطبیقی بر حقوق بشر اسلامی و غربی است به تألیف دکتر قادری و توسط مؤسسه ابن سینا سارایوو و با مشارکت مرکز حقوق بشر دانشگاه سارایوو چاپ و منتشر شده بود.
روح الله قادری کنگاوی نویسنده این کتاب در گفت وگوی کوتاهی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از جمله نکات قابل توجه این کتاب، چنین است که مؤلف، پیش از پرداختن به موضوعات راهبردی و معتنابه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، تلاش کرده در فصل نخست به مبانی هویتی و تئوریک سیاست خارجی ایران بویژه جایگاه مهم و ممتاز رهبری نظام در جهت فهم چگونگی کنشگری این قدرت منطقه ای بپردازند تا خواننده کتاب راحت تر و بهتر بتواند عملکرد ایران را در مناسبات منطقه ای و بین المللی بشناسد.
وی همچنین افزود: نویسنده کتاب بر اساس مبانی هستی شناختی و معرفت شناختی به تبیین جایگاه قاعده نفی سبیل و سلطه بیگانگان در چارچوب اصل 152 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که تصریح می کند «سیاست خارجی جمهوری اسلامی بر اساس نفی هر‌گونه سلطه جویی و سلطه پذیری، حفظ استقلال همه جانبه و تمامیت ارضی کشور، دفاع از حقوق همه مسلمانان و عدم تعهد در برابر قدرت‌های سلطه‌گر و روابط صلح آمیز متقابل با دول غیر محارب استوار است»، پرداخته است.

خبرنگار: راضیه فراهانی/ انتشاردهنده: فاطمه سرلک

کد خبر: 733465

وب گردی

وب گردی