ما تا چه اندازه به کشف واکسن سرطان نزدیک شده‌ایم؟

در سال‌های اخیر مطالعات زیادی برای یافتن راه درمان سرطان انجام‌ شده است؛ اما اکنون یک شرکت آمریکایی مدعی شده که در حال ساخت واکسن قطعی این بیماری است.

به گزارش ایسکانیوز، اوایل سال جاری تحقیقی انجام شد که بر آموزش سلول‌های ایمنی بدن برای مقابله با سرطان از طریق فرآیندی موسوم به «ایمونوتراپی اقتباسی» تمرکز داشت. در این فرآیند، گلبول‌های سفید دستگاه ایمنی موسوم به سلول‌های T از بدن خارج‌ و پس از اصلاح ژنی برای تشخیص پروتئین‌های مرتبط با سلول‌های سرطانی، مجدداً به بدن تزریق می‌شوند. این گلبول‌ها می‌توانند تومورهای سرطانی را شکار و نابود کنند. در آن مطالعه، این روش برای غلبه بر سرطان خون در ۹۳ درصد از بیماران در یک آزمایش بالینی موفق بود.

درحالی‌که آن مطالعه صرفاً بر سرطان خون تمرکز داشت، حالا مشخص شده است که درمان سرطان خون با کمک سلول‌های TT در سایر سرطان‌ها نیز کاربرد دارد. درواقع، روزی می‌رسد که با تزریق یک واکسن سرطان، بدن ما راه تشخیص و مقابل با سلول‌های سرطانی را می‌آموزد.

یک شرکت در فلوریدا به نام TapImmune در حال کار روی این واکسن است. جان بونفیگلیو، رئیس این شرکت به مهم‌ترین سؤال در مورد سرطان پاسخ داد و درباره‌ی این روش بیشتر صحبت کرد.

ما تا چه اندازه به کشف واکسن سرطان نزدیک شده‌ایم؟

ایده‌ی ساخت واکسن سرطان برای حمله به تومورها یا بیماری متاسِتاتیک (پخش شدن تومورهای سرطانی از یک اندام به اندام‌های دیگر) برای چندین سال است که مطرح‌ شده است. شرکت‌های متعدد دست به ساخت واکسن‌های مصنوعی سرطان زده و در بهترین حالت، مطالعات بالینی را با اندکی موفقیت به پایان رسانده‌اند.

بااین‌حال، علم یک فرآیند تکراری است و شکست‌های گذشته می‌توانند چراغ راه آینده برای یافتن یک واکسن قابل‌اطمینان در درمان سرطان‌های به‌خصوص باشند. شرکت ما در راه ساخت یک واکسن جدید با هدف حمله به تومورهای سرطانی و بیماری متاستاتیک پیش‌قدم شده است. این شرکت با پشتکار فراوان در حال کار برای تولید داروی سرطان تخمدان و سینه است.

تنها در آمریکا، هرساله ۳۰ هزار بیمار جدید مبتلا به سرطان تخمدان شناسایی می‌شوند. بیش از ۱۴ هزار نفر از آن‌ها بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. بدون هیچ اغراقی، بیش از ۴۱ هزار نفر (زن و مرد) در همین سال بر اثر سرطان سینه جان خود را از دست می‌دهند؛ سرطان سینه تنها مختص به زنان نیست و در مردان نیز شایع است.

در طول چند سال گذشته، علم «انکولوژی ایمنی» به دنبال تحقق ایده‌ی ساخت چنین واکسنی بوده است. سه مؤلفه‌ی اساسی در دستیابی به یک واکنش ایمنی قوی برای مقابله با سرطان ضروری است؛ نخست، فعال‌سازی سلول‌های T کُشنده (+CD8) علیه یک هدف مشخص در سلول‌های سرطانی. این مؤلفه مدت‌ها است که شناسایی‌ شده و واکسن‌های بسیاری برای فعال‌سازی این سلول‌ها آزمایش و طراحی شده است.

چیزی که اخیراً مشخص شده است، نیاز برای فعال‌سازی سلول‌های T کمکی (+CD4) است. همکاری این دو نوع سلول T، مؤلفه دوم و اساسی برای ایجاد یک واکنش ایمنی قوی به‌منظور داشتن اثر درمانی علیه سرطان است. مؤلفه‌ی نهایی توانایی واکسن در آموزش به سلول‌ها برای فعال شدن مجدد علیه بیماری متاستاتیک است. مطالعات بالینی اخیر که در مراحل اولیه قرار دارند، نشان داده‌اند داروی TPIV 200 از شرکت ما دارای هر سه مؤلفه‌ی ضروری برای مقابله با سرطان است.

تأیید چنین واکسنی حداقل نیازمند ۵ تا ۱۰ سال زمان است. این فرآیند با هدف تولید یک واکسن درمانی برای بیماران سرطانی آغاز خواهد شد و سپس برای پیشگیری بیماران بالقوه ارتقاء خواهد یافت. ملزومات قانونی و همچنین زمان و هزینه به‌منظور تکمیل آزمایش‌های بالینی برای پیشگیری، در این فرآیند ضروری هستند.

TapImmune یک برنامه‌ی بالینی جامع طراحی کرده است که شامل یک برنامه‌ی درمانی می‌شود. ما در مراحل اولیه‌ی تولید این واکسن پیشگیرانه با کلینیک Mayo نیز همکاری خواهیم کرد.

ما همچنین با مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering Cancer در نیویورک همکاری و تأثیر داروی TPIV 200 همراه با داروی پیشگیرانه‌ی شرکت AstraZeneca را بررسی خواهیم کرد. انتظار ما این است که فاز دوم مطالعه روی بیمارانی با سرطان تخمدان انجام شود. در این مطالعه تلاش می‌شود تا با اتکا به یک روش جدید، احتمال بازگشت سرطان کمتر شود و از پیشرفت آن جلوگیری به عمل آید. ما در ماه فوریه‌ی سال جاری موفق به دریافت سریع‌ترین تأییدیه‌ی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای داروی TPIV 200 شده‌ایم.

200/202

منبع: زومیت

دریافت کننده: ناهید سمیعی

کد خبر: 733481

وب گردی

وب گردی