ظریف: علی رغم جنجال های دولت ترامپ، برجام به قوت خود باقی می ماند

وزیر خارجه کشورمان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با کریستین امانپور مصاحبه کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پرس تی وی، محمد جواد ظریف وزیر خارجۀ ایران در مصاحبه با کریستین امانپور، خبرنگار شبکۀ سی‌اِن‌اِن که در حاشیۀ کنفرانس امنیتی مونیخ انجام شد، گفت: توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 با وجود جنجال سازی اعضای دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند و اجرا خواهد شد.

وزیر خارجۀ ایران افزود: در خصوص توافق هسته‌ای ایران، اجماعی بین‌المللی وجود دارد که اجازه نمی‌دهد این توافق که به دنبال دو سال مذاکره حاصل شد، از هم گسیخته شود.

ظریف گفت: «معتقدم همه ازجمله کارشناسان در ایالات‌متحده، می‌دانند این بهترین توافقِ ممکن، نه‌فقط برای ایران و امریکا، بلکه برای همۀ طرف‌ها بود.»

وزیر خارجۀ ایران در دفاع از توافق هسته‌ای افزود: «این (توافق) پیروزی دیپلماسی بر تحمیل بود، چراکه تحمیل دیگر مؤثر واقع نمی‌شود.»

ظریف ضمن تأکید بر اینکه تحریم‌ها نمی‌تواند ایران را به‌زانو درآورد گفت: «همۀ کسانی که قبلاً با ایران کار کرده‌اند به‌خوبی می‌دانند که به تهدیدات وقعی نمی‌نهیم اما به احترام و منافع متقابل به‌خوبی پاسخ می‌دهیم.»

وی افزود دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین امریکا تلاش کرد از تحریم‌های اقتصادی برای محدود کردن برنامۀ هسته‌ای ایران استفاده کند، اما درنهایت شکست خورد چراکه تعداد سانتریفیوژهای هسته‌ای ایران در آن دوره ده برابر افزایش یافت.

وزیر خارجۀ ایران تأکید کرد: «دلیل اینکه اوباما به میز مذاکره آمد این بود که تحریم‌ها مؤثر واقع نشد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در رابطه با اوضاع سوریه و منشأ به وجود آمدن گروه تروریستی داعش گفت «اشغال» عراق از سوی امریکا باعث به وجود آمدن داعش شده است.

ظریف تصریح کرد آتش‌بس سراسری در سوریه که اواخر سال گذشتۀ میلادی با میانجیگری روسیه و ترکیه حاصل شد تا حد زیادی مؤثر واقع‌شده، اما اعزام سربازان آمریکایی به سوریه برای مبارزه با داعش مانند ریختن بنزین بر روی آتش است.

وزیر خارجۀ ایران گفت حضور نیروهای خارجی در سوریه باعث می‌شود افراط‌گرایان آن را بهانه‌ای قرار دهند تا به جذب نیروهای جدید از میان جوانانی بپردازند که دچار محرومیت هستند.

ظریف همچنین سیاست دولت‌های قبلی و کنونی امریکا در منطقه را موردانتقاد قرار داد و اقدام واشنگتن در حمایت تسلیحاتی از گروه‌های مخالف دولت سوریه را محکوم کرد.

ظریف فرمان اجرایی ترامپ مبنی بر منع ورود شهروندان 7 کشور عمدتاً مسلمان‌نشین ازجمله ایران را به امریکا «توهین به تمام ملت» توصیف کرد و گفت در جنایات و اقدامات تروریستی که صورت گرفته، شما نمی‌توانید حتی یک ایرانی پیدا کنید که مرتکب اقدامی تروریستی علیه آمریکایی‌ها شده است.

وزیر خارجۀ ایران با اشاره به اینکه ایران حادثۀ تروریستی 11 سپتامبر در امریکا را محکوم کرده است افزود ایرانیان جزء موفق‌ترین مهاجرین در آمریکا هستند.

ظریف دربارۀ حضور نیروهای حزب‌الله لبنان در سوریه برای مبارز با تروریست‌ها گفت نیروهای حزب‌الله به درخواست بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه وارد این کشور شده‌اند تا جلوی نفوذ داعش و دیگر گروه‌های تروریستی را به لبنان بگیرند.

وزیر خارجۀ ایران تأکید کرد تروریست‌ها در سوریه «تهدیدی علیه همۀ ما» هستند.

دریافت کننده: علی درخشان/ انتشاردهنده: فاطمه سرلک

کد خبر: 733631

وب گردی

وب گردی